Gå til innhold

Hvordan beregne størrelsen på kondensator?

Anbefalte innlegg

:hmm:

Jeg skal ha spenning til noen 12v ledpærer som skal ha dc-spenning.

Disse ledpærene (gu4) trekker bare 0,8 watt hver. Ikke lett å få tak i trafo til så små laster. Men nå har jeg fått tak i jernkjernetrafo som tar fra 0-20w, men den gir ut ac.. Jeg har koblet dden opp mot en likeretter, og deretter en spenningsregulator på 12v.

Vil gjerne glatte ut spenningen litt. Hvor stor kondensator må jeg da bruke?

Det er vel mest ideelt å sette den mellom likeretter og spenningsreulatoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger det virkelig 12v over lysdiodene? Jeg synes det hørtes veldig mye ut, uten at jeg skal påstå at det ikke finnes slike lysdioder. Eller er det snakk om led's med ferdig påmontert motstand som gir rett strøm ved 12v?

Hvor mange led's er det snakk om og hvilken spenning(peak eller rms) gir trafoen ut? Er likeretteren hel-bølge?

Det er nok lurest å ha den mellom likeretter og spenningsregulatoren ja. spenningsregulatoren har nok visse spenninger den er beregnet for å fungere innenfor og da må vi gi den det.

Lenke til kommentar

Likeretteren er brokoblet..

Vedlagt bilde av trafo.

Ledpæren er en liten spottpære med 16 innebygde led som går på 12v dc

Skal lage en for 2 ledpærer (tot 1,8w) og en for 6 ledpærer(5,4w)

Spenningsregulatoren tåler maks 25v og 2a.. Har satt på en kjøleribbe på spenningsregulatoren..

Hvordan kan jeg da regne ut størrelsen på kondensatoren?

post-82388-1182670205_thumb.jpg

Lenke til kommentar

såvidt jeg husker skal en slik konsensator være koblet i parallell med lasten. altså etter likeretter. tror ikke størrelsen trenger samsvare på noen måte med belastningen. men den bør ha en viss størrelse for å ha noen virkning.

Lenke til kommentar

Det er vel mest ideelt å sette den mellom likeretter og spenningsreulatoren?

8931904[/snapback]

Dette er rett, den må settes her for at regulatoren skal fungere.

Husk på at du ved å sette inn en kondensator får 1,4 x verdien på trafospenning inn på regulatoren. Denne må ikke overskride max. spenning på regulatoren. Størrelsen på kondensatoren er ikke viktig, men jo større jo glattere spenning får du. Poenget her er at innspenningen ikke skal synke under min. spenning inn på regulatoren - da regulatoren da ikke kan gi stabil 12v ut.

Du har ikke oppgitt spenning på trafo, men kondensator må ha min. 1,4 x trafospenning. Du trenger da sannsynligvis 25V eller aller helst 35V på kondensator. En 35V / 100uF elektrolytt vil sikkert fungere bra nok.

Husk alltid å montere sikring i systemet, mot kortslutnig / brann.

Lenke til kommentar
Jeg har loddet på en Elektrolyttkondensator jeg tok fra et defekt hovedkort fra en pc.. Den er merket 16v 470uf

kan denne ødelegges?

Trafoen er merket med 12v ~

Hvor bør jeg eventuelt sette inn en sikring i kretsen?

8932301[/snapback]

Du ligger i grenseland, 12V x1,4 = 16,8V.

Det som kan skje er at kondis buler / åpner seg i toppen /"eksploderer" og sprer vond lukt.

Sikringen settes før trafo.

Skal du drive litt med elektronikkprosjekter, kan det svare seg å investere i et billig multimeter. Dette trenger ikke koste mer enn 100 - 200,-

Endret av GLOCK05
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis man skal bruke (linjære) spenningsregulatorer slik det her er beskrevet skal kondensatorbanken settes før regulatoren. Dog krever en del regulatorer at det er en liten kondensator etter reguleringen for å være stabil. Grunnen til at kondensatoren skal være før regulatoren er for å påse at spenningen inn til regulatoren alltid er høy nok til å regulere den ned til ønsket spenning.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...