Gå til innhold

Er vi egoistiske?

Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-v6cLnSOv3V
Vi, som bor i det såkalte siviliserte samfunn; er vi egoistiske?

Mens vi boltrer oss i luksus, har hjelpeordninger og et sikkert samfunn å leve i, så lider en stor del av befolkningen.

Vi hører om krig, sult, tørste, naturkatastrofer og elendighet fra hele verden, dog spesielt fra under utviklede land.

Jeg vil si at vi osm lever i dette sivilierte samfunnet sløser med alt for mye penger på oss selv.

Det er helt sant at penger og rikdom gjør oss lykkelige, men bare til en viss grad. Er du alt milliarder, så vil du ikke få bedre livskvalitet eller bli gladere.

De fattige landene som eier fint lite i forhold til oss, hadde blitt sjeleglade for en liten brøkdel av det vi har til over.

Postet bilde

Vi bruker alt for mye på luksus, og alt for lite på andre. Bare tenkt på hvilke mirakler som kunne blitt utført om vi hadde kuttet LITT ned på luksusen.

Norge har jo prøvd å fremstå som en "bistandsnasjon". Ikke at det hjalp. Undersøkelser viser at ingen så for seg bistand når de tenkte på Norge.

Vi bidrar med under 1% av vår bruttonasjonalinntekt.

Postet bilde

Jeg tror det er mange her som må tenke seg om hvor godt de igrunn har det, uansett om de tar det for gitt, og tenke på andre som ikke har det bra.

Det er ikke mye som skal til dersom alle bidrar litt.

Endret av Uderzo
gjenopprettet innlegg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes vi er veldig egoistiske. Vi koser oss i luksus og klager over småting som vi "ser på som en selvfølge".

Det er typisk norsk å sammenligne seg selv med andre land på enkeltpunkter, fremfor som en helhet.. "i tyskland er det SÅÅÅ billig med bil".. men hvordan er det EGENTLIG å bo i Tyskland?

Lenke til kommentar

Ja vi er egoistiske og mangler ofte perspektiv, men problemet med u-hjelp er ikke kun pengene, det er også en del administrativt og politisk (korrupsjon, myndigheter som nekter innblanding, osv.).

Har observert at noen filantroper liker å opprette og lede egne prosjekt i stedet for å donere til hjelpeorganisasjoner, kanskje nettopp for å unngå at pengene forsvinner i administrasjon og korrupsjon, og å sikre resultat.

Lenke til kommentar

Det er en illusjon at bistand kan hjelpe uland til å komme opp på vårt nivå. Uhjelp gjør bare et land til passiv mottager av hjelp:

-befolkningne læres opp til at krav kun skal settes til de vestlige landene og det gir lokale diktatorer fritt spillerom til å bruke alle midler de kommer over, inkludert cut fra bistand, på seg selv.

-man får ikke bygget opp lokal infrastruktur eller næringsliv/industri.

Giverlandene har også alle tollbarriærer som hindrer at ulandene skal klare å selge noe til oss og som om det ikke var nok så eksporterer vi subsidierte overskuddsvarer til ulandene slik at de ikke engang skal få bygget opp industri for et lokalt marked.

Uhjelp er laget for intern bruk i giverlandene:

-man tekkes velgergrupper som har dårlig samvittighet og tror uhjelp virker.

-man kvitter seg med gamle varer eller materiell.

-man gjør støttekjøp fra lokal industri.

-politikere bruker bistand til å prøve å posisjonere seg for en jobb i FN.

Nå som stadig flere skjønner at uhjelp virker mot sin hensikt prøver man å gjøre akkurat det samme med klimakvoter: man sender penger til korrupte ledere mot at de skal stoppe utvikling av lokal industri og infrastruktur.

Jeg anbefaler dette 20 minutts foredraget om myter om utvikling, både informativt og morsomt:

http://video.google.com/videoplay?docid=4237353244338529080

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Vi, som bor i det såkalte siviliserte samfunn; er vi egoistiske?

Alle mennesker er egoistiske. Det er vår natur.

Undersøkelser viser at ingen så for seg bistand når de tenkte på Norge.

Vi bidrar med under 1% av vår bruttonasjonalinntekt.

Det er altfor mye. U-hjelp fører bare til avhengighet og apati.

Lenke til kommentar

men hva ville resultatet blitt dersom vi ikke bidro med ulandshjelp? Tror dere virkelig at verdens diktatorer plutselig tenker "oi oi, nå får vi ikke mer penger, nå må jeg heller bruke alle pengene på folket mitt istedenfor soldater, feite biler, feite palass" osv? Det ER en grunn til at vi en gang i tiden har begynt å hjelpe disse landene..

Lenke til kommentar

Hjelp til selvhjelp?

Viss Norge (eller vilketsom helst land) sender ned penger så vil det skape avhengighet sånn som Pricks skrev. De vil helle tiden trenge mer penger,

men, viss vi lærer dem å alt de trenger, som f. eks lære dem lege yrket?

Man kan ikke bare send mat, mat, og mer mat, man må bygge skoler, viss ikke vil maten bare gå tom, og de vil trenge mer.

Lenke til kommentar
men hva ville resultatet blitt dersom vi ikke bidro med ulandshjelp? Tror dere virkelig at verdens diktatorer plutselig tenker "oi oi, nå får vi ikke mer penger, nå må jeg heller bruke alle pengene på folket mitt istedenfor soldater, feite biler, feite palass" osv?
Nei, men folket ville da begynne å stille krav til sine egne ledere.
Det ER en grunn til at vi en gang i tiden har begynt å hjelpe disse landene..
Ja, misjonering. Endret av robertaas
Lenke til kommentar
men, viss vi lærer dem å alt de trenger, som f. eks lære dem lege yrket?
Om du utdanner en afrikaner til lege vil han bruke første mulighet til å stikke til USA eller Canada.

En bærekraftig utvikling kan rett og slett ikke komme utenfra, uansett hvor gode intensjoner man har. Se foredraget jeg har linket ovenfor!

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
men hva ville resultatet blitt dersom vi ikke bidro med ulandshjelp?

En mer positiv utvikling der landene selv måtte lære seg å komme videre?

Tror dere virkelig at verdens diktatorer plutselig tenker "oi oi, nå får vi ikke mer penger, nå må jeg heller bruke alle pengene på folket mitt istedenfor soldater, feite biler, feite palass" osv?

Nei, men det er jo en kjennsgjerning at mye bistandspenger går rett i lomma på diktatorer. Uansett var poenget mitt altså at u-hjelp fører til avhengighet og apati.

Det ER en grunn til at vi en gang i tiden har begynt å hjelpe disse landene..

8932643[/snapback]

At man prøver å hjelpe betyr ikke nødvendigvis at det man gjør nytter. Og etter alle disse årene er det bare så altfor tydelig at det ikke nytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...