Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hjemme netverket.


Anbefalte innlegg

Som sagt så har jeg problemer med hjemme netverket.

Vi har en "firewall" hjemme, og jeg tror det er alle mulige slags programmer osv som gjør dette vanskelig. Jeg har fått koblet pc'en min til denne en gang og så alt som var shared på den. Men denne pc'en kunne ikke se min selv om jeg hadde masse på sharing osv... Kjører win 95.. Ikke cd-rom.. En dårlig pc-men det er den eneste med internett i huset.. :oops:

 

Så hva gjør jeg? For å få denne pc'en opp i netverk uten problemer?

 

 

PS. Har ingen server eller lignende hjemme bare krysset tp... Så ikke si at jeg må skaffe meg det osv ;(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt så har jeg problemer med hjemme netverket.

Vi har en "firewall" hjemme, og jeg tror det er alle mulige slags programmer osv som gjør dette vanskelig. Jeg har fått koblet pc'en min til denne en gang og så alt som var shared på den. Men denne pc'en kunne ikke se min selv om jeg hadde masse på sharing osv... Kjører win 95.. Ikke cd-rom.. En dårlig pc-men det er den eneste med internett i huset.. :oops:

 

Så hva gjør jeg? For å få denne pc'en opp i netverk uten problemer?

 

 

PS. Har ingen server eller lignende hjemme bare krysset tp... Så ikke si at jeg må skaffe meg det osv ;(

 

Tror du må prøve og beskrive nettet ditt litt bedre.

Lenke til kommentar

På denne pc'en kobler jeg meg opp til en router. Den bruker jeg kun når jeg skal på internett. Så når jeg har lastet ned litt ting så vil jeg ha det over på min maskin. Ut med tp-kabelen. Inn med den kryssete tpkabelen og inn med den i min maskin. Hva skjer jo finner ikke datamasking. Pinger meg selv.. Ikke velllykket så vidt jeg husker. 4 ble fortapt. Ved begge veier..

 

Så det må være noe som er feil her på pc'en. En instilling eller protocoll eller noe lignende. Var det bedre? Jeg vet ikke hva som kan være feil. det er dere jeg spør!

Lenke til kommentar
På denne pc'en kobler jeg meg opp til en router. Den bruker jeg kun når jeg skal på internett. Så når jeg har lastet ned litt ting så vil jeg ha det over på min maskin. Ut med tp-kabelen. Inn med den kryssete tpkabelen og inn med den i min maskin. Hva skjer jo finner ikke datamasking. Pinger meg selv.. Ikke velllykket så vidt jeg husker. 4 ble fortapt. Ved begge veier..

 

Så det må være noe som er feil her på pc'en. En instilling eller protocoll eller noe lignende. Var det bedre? Jeg vet ikke hva som kan være feil. det er dere jeg spør!

 

Det enkleste for deg er kanskje og legge til netbeui-protokollen da skal maskinene finne hverandre. Du kan legge den til i kontrollpanel > nettverk på win9x.

Lenke til kommentar
:evil::evil::evil:

 

Kan ikke du bare gjøre det.. Jeg har ikke lyst til og laste ned alt mulig greier fordi det er ikke så sinnsykt mye plass på denne pcen.

 

Laste ned hva da?

Det jeg har nevnt tar bare noen få Kb. Og google vil gi deg masse info som gjør at du får det opp og gå.

Lenke til kommentar

Så du vet ikke hvordan man gjør det du.. Er det det du sikter til? Jeg Har ikke tid til og sitte og teste ut masse ting på pcen fordi jeg er nok ikke den eneste som skal på nettet etter skolen skjønner du..

Og jeg desverre ikke sitte lenge og lete og tolke all mulig slags greier som er på nettet.. Så kan du hjelpe eller ikke?

 

Du er som en lærer. Hvor ligger onononnh

Svar fra lærer: Du finner det nok ut om du studerer lenge i atlaset..

Lenke til kommentar

er ikke helt sikker på hvordan nettverket ditt funker.

 

netbeui er imidlertid bare tull og tøys, det skal ikke ha noe med saken å gjøre. Så lenge nettverkskortene funker og du bruker riktig kabeltype skal det funke, om dog etter litt prøving og feiling.

 

Hvis du har flere porter i routeren din, er det mulig du kan bruke denne som nettverks-nav (på lik linje med switch eller hub). Husk å bruke riktig kabeltype (rett/krysset). Krysset skal mellom to like porter, og rett mellom to ulike. Et nettverkskort har en uplink-port, og nettverksnav har mange downlink-porter (og ofte én uplink også). Så kan du "regne" deg frem til hvordan kabler du skal bruke =) En anna kjapp måte å sjekke om det er kontakt, er å se om lyset lyser på nettkortet og i navet =)

 

dersom ingenting funker, kan en "clean" installasjon av nettverkskortet/-ene være en kjapp løsning.

 

Og, søk på google eller på forumet. Fremgangsmåtene står beskrevet der...

 

Dersom alt ser ut til å fucke seg helt opp, kan definere IP-innstillinger selv. Dette pleier windows vanligvis å være flinkest til, dog. Skulle funke så lenge de er på samme subnet.

 

Men i idéen, bare prøv og feil helt til du finner noe som funker. Så lenge det fysiske (kablene, utstyret, kortene osv) funker, SKAL det gå å an å få løst det, relativt enkelt!

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

ok.. Jeg har ingen ledige porter i routern så det går ikke.

Så det jeg gjør er tar ut ----- kabelen fra pc'en. ---- er tb kabel.

=== er krysset.

min pc ====== denne pcen.

Men kan ikke finne datamaskin osv kommer når jeg søker etter maskiner.

Kan det være noe protocollene?

 

Skjermkortet mitt fungeerer helt fint, lan'et forige helg. Denne pcen er jeg på internett nå så det fungerer også.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er slettest ingen ekspert på slik, men har gjort mange feil (som jeg har lært av).

Du kan f.eks ha gjort en klassisk feil, ikke satt på samme arbeidsgruppe. isåfall er det bare å søke etter maskinen du ikke finner på startmenyen.

ellers må du sjekke ip-adresse, ip-maske, kanskje sjekke kabelen? og sjekke at alt nødvendig er instalert (nettverkskort,tcp/ip,netbeui,ipx/spx)

hvis ikke noe av dette funker kan ikke jeg gi mer hjelp...

Lykke til! 8)

Lenke til kommentar
er ikke helt sikker på hvordan nettverket ditt funker.

 

netbeui er imidlertid bare tull og tøys, det skal ikke ha noe med saken å gjøre. Så lenge nettverkskortene funker og du bruker riktig kabeltype skal det funke, om dog etter litt prøving og feiling.

 

 

Hva er feil med og legge inn netbeui for og slippe og endre IP når han kun skal bruke krysset kabel og overføre filer?

TCP/IP har mange fallgruber for den som ikke er spesielt stiv i nettverk, og derfor tenkte jeg at det enkleste var og la hans TCP/IP-innstillinger være urørte og la en annen og mye enklere protokoll håntere overføringen mellom maskinene.

Var det noe veldig feil på denne løsningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...