Gå til innhold

Glemte ord og uttrykk!

Q-Bert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Battone: Bra, takk.

Isbilen: Hva er Lasaron..?

:xmas:

8932889[/snapback]

Lasaron brukes i dag nedsettende om en forkommen og sliten person uten bopel og arbeid. I dag bruker vi mest ordformen lassis som betyr det samme.

Opprinnelig stammer ordet fra det italienske ordet «lazzarone», avledet av «lazzaro», som betød fattig og spedalsk person. Ordet ble opprinnelig brukt om den fattige befolkningen i blant annet Napoli. Det er personen Lasarus fra det bibelske Evangeliet etter Lukas som er opphavet til navnet.

Jeg bruker fremdeles "en smule" og mange av uttrykkene jeg..men jeg er kanskje litt konservativ

Lenke til kommentar

Et par artige

Slubbert

Pøbel (selv om jeg mener å ha sett det i enkelte aviser. Det brukes i alle fall ikke i dagligtalen her i nord)

Luguber

Og et knakende godt bergensutrykk "Fanden og hans oldemor". Eller det vil si, jeg har sett det blitt brukt flere steder, men når jeg hører det for meg så er det Helge Jordal som kauker det. Tror også han nevner Bøtteballeten. Her i Narvik sier de "og hele hopprennet" når de skal få frem at alle deltok. JEg vet ikke om dette uttrykket ble brukt rundt i Norge tidligere, men jeg har hørt det sånn dann og vann her i Narvik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Europris fører kakeprodusentmerket Calas.

9419038[/snapback]

Man får sikkert kreft av de kakene før man er 30. :nei:

9421164[/snapback]

Har ikke europris masse gode kaker da..? :xmas:

9425928[/snapback]

Gode er de nok. Men Europris er Europris. :D

Lenke til kommentar

Mulig det bare er dialekt, men morfar bruker støtt og stadig uttrykket "å våge noen". Er ikke helt sikker på hva det betyr, men tror det er en form for å si "jeg liker deg" eller noe sånt. Gjerne rett på meg hvis du vet hva det egentlig betyr :D

Eks: Jeg gav han ei bok i gave, så svarte han: "Jeg våger deg, jeg!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...