P1ndy Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Yeey Hallelujah Synes vi har mange ord nå jeg... Kanskje vi har nok for en poll..? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Yeey Hallelujah Synes vi har mange ord nå jeg... Kanskje vi har nok for en poll..? 9388462[/snapback] Joda, nok har vi alltid. Poller med 3 alternativer er godkjent de også, så vel som de med 50-60 (husker ikke helt maks-grenser per poll, men husker at temaet var oppe da Herr Guttormsen fikk seg nytt mellomnavn.. ) Poenget er at det ikke må komme inn flere ord eller uttrykk etter at pollen er startet, for da blir resultatet feil.. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Poenget er at det ikke må komme inn flere ord eller uttrykk etter at pollen er startet, for da blir resultatet feil.. 9388484[/snapback] Forstår det.... Men det går jo likevel an å fortsette listen, selv om det er dannet en poll.. Uansett spørs det om det blir gjort i det hele tatt da... Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det går jo eventuellt an å lage et nytt emne for pollen/nye ord. Gyselig hørte jeg noen si i dag. Det er et ord jeg hadde glemt at eksisterte. Lenke til kommentar
darling Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hmm... Veit ikkje heilt korleis desse orda vert stava, men visvas, snikk-snakk og tullball er jo rasande festlige ord :!: Brukar dei heile tida Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 ...- Lumpent - Aftens (kveldsmat) - Jøss(es) - Juling - Pokker - Rabagast - Surpomp - Eplekjekk - Lurendreier - Dumrian - Slendrian - Taskenspiller - Tøysekopp - Tølper ... De aller fleste av disse ordene er da fullt gangbare. Mange av dem er jo meget vanlige, også. Og selv om et ord ikke brukes hyppig, kan det være svært så treffende i sin rette sammenheng. Enkelte av ordene har jeg imidlertid aldri hørt eller sett før - de hører vel helst hjemme i en eller annen dialekt? Vederkvegelse, lise, kanalje, skjeppe, orv, formedelst, vitterlig, søgnedag, underhånden og etterhånden er derimot eksempler på ord som nok i dag stort sett bare finnes i glemmeboken. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Vederkvegelse, lise, kanalje, skjeppe, orv, formedelst, vitterlig, søgnedag, underhånden og etterhånden er derimot eksempler på ord som nok i dag stort sett bare finnes i glemmeboken. Det tror jeg du har rett i. Kan du kanskje sette noen av ordene inn i en setning? Hadde vært interessant å se hvordan de ble brukt. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hva behager? Nå skal ikke du lage kvalm her på bussen! Begge sagt på bussen idag Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) De aller fleste av disse ordene er da fullt gangbare. Mange av dem er jo meget vanlige, også. Og selv om et ord ikke brukes hyppig, kan det være svært så treffende i sin rette sammenheng. Enkelte av ordene har jeg imidlertid aldri hørt eller sett før - de hører vel helst hjemme i en eller annen dialekt? Så klart, så klart.. Alt varierer jo rundt dialekter, sosiolekter osv osv.. Bosted har nok mye å si.. Poenget er bare at i mange områder oppfatter folk en disse ordene som sjeldent brukt.. Edit: Ord: Kujon, Kuler og krutt, grøss og gru, rødmusset, tykkfallen, kumpaner... Endret 31. august 2007 av Andy-P Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Slabbedask er et ord som er i ferd med å falle bort. 9364808[/snapback] Slabbedask blir brukt daglig av geografilæreren min. Han er vel rundt femti år, tror jeg. Finnes vel andre ord som er mer utrydningstruet enn akkurat det Men glemte ord og uttrykk varierer vel fra område til område, fra person til person. Men det er et gøyalt ord, da Bevares hadde jeg glemt også. Edit: så plutselig at de over meg også hadde nevnt det med variasjon pga. bosted og det der. Endret 31. august 2007 av dagr0z Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 (endret) Vederkvegelse, lise, kanalje, skjeppe, orv, formedelst, vitterlig, søgnedag, underhånden og etterhånden er derimot eksempler på ord som nok i dag stort sett bare finnes i glemmeboken. Det tror jeg du har rett i. Kan du kanskje sette noen av ordene inn i en setning? Hadde vært interessant å se hvordan de ble brukt. 9398719[/snapback] Enig.. Hadde vært gyselig artig om du kunne forklare de ordene.. Har knapt hørt om de.. Endret 31. august 2007 av Andy-P Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Har knapt hørt om de.. 9399713[/snapback] Ser ut som om ordet dem også har gått i glemmeboka hos enkelte. Endret 1. september 2007 av Beatnik 1 Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Har knapt hørt om de.. 9399713[/snapback] Ser ut som om ordet dem også har gått i glemmeboka hos enkelte. 9405633[/snapback] Kanskje jeg skal skrive det opp..? Lenke til kommentar
Ituca Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Ett uttrykk: Snasen. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) "Adjø" og "Farvel" er to ord som står i fare for å forsvinne fra det norske språk. Altfor få av den yngre garde som har et forhold til disse perlene. Herlig tråd, forresten. Edit: Kom på et til. "Besudle" brukes altfor lite. Endret 2. september 2007 av Kalinken Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Vederkvegelse, lise, kanalje, skjeppe, orv, formedelst, vitterlig, søgnedag, underhånden og etterhånden er derimot eksempler på ord som nok i dag stort sett bare finnes i glemmeboken. Det tror jeg du har rett i. Kan du kanskje sette noen av ordene inn i en setning? Hadde vært interessant å se hvordan de ble brukt. 9398719[/snapback] Enig.. Hadde vært gyselig artig om du kunne forklare de ordene.. Har knapt hørt om de.. 9399713[/snapback] Som du selv påpeker, er ordene ikke akkurat av de mest brukte. Så det er ikke alltid godt å si hva de betyr. Skal iallfall gjøre et forsøk: Vederkvegelse: Lindring, forfriskning. Lise: Omtrent det samme. Kanalje: Skjellsord. Tror det kan oversettes med kjøter, bikkje o.l. Skjeppe: Betegnelse på et kar. Ordspråket sier at man ikke skal sette sitt lys under en skjeppe - dvs. at man ikke skal skjule sine gode egenskaper. Orv: Gammel betegnelse på ljåskaft. Enkelt og greit. Ljåen er blitt sjelden, og ordet likeså. Formedelst: Tror det betyr "på grunn av." Vitterlig: Sannelig, kjent. Når kongen skal godkjenne lovene, gjør han dem "vitterlig." Søgnedag er enhver dag som ikke er søndag (eller helligdag?). Underhånden: Av og til. Etterhånden: Etter hvert. På landsmål har man ordene hug, kveik, hugkveik, stjorna, bustyver og langgodfar. De tre første aner jeg ikke hva betyr, men resten er: Styre/administrasjon, pinnsvin og oldefar. Lenke til kommentar
darling Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Ordet kalas burde vore meir brukt. Eit ord ein mest ikkje høyrer lenger. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Ordet kalas burde vore meir brukt. Eit ord ein mest ikkje høyrer lenger. 9412522[/snapback] Enig. Kalas er et festlig ord... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Er det ikke svensk? fysj Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Fortsatt noen som sier "Hei" når de legger på telefonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå