Søppelsveitt Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 80talls: esse og mega Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Det er en uflidd villmann, gjerne uten bopel. Oisannn, alt for sen der visst. Jeg bruker nesevis en del. Endret 30. juni 2007 av Jensemann4 Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Jeg også, men det er ikke mange som bruker det ordet. Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Kan noen hjelpe meg med disse utrykkene? Sette så mye på spill - Styrte sammen - På kroken - Tråkket på tærne – Havnet bablende – Spraglet - Brikkene på plass – Tilslutte - synke i grus - Lenke til kommentar
Battone Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Sette så mye på spill - Du setter din ære på spill f.eks. Så mye ære.. Styrte sammen - Falle i hop. Ikke takle presset.. På kroken - Du kan ha ei dame på kroken.. Eller en jobb... Tråkket på tærne – Du kan tråkke folk på tærne.. Altså si noe som kan være ubehagelig for en annen part.. Havnet bablende – DU MÅ UTDYPE MED EN SETNING, men kan prøve.. Havnet bablende i et basseng.. Du falt i bassenget mens du pratet.. Spraglet - Fargen på katten var spraglet. Spraglet er oppdelt.. Vanskelig å forklare uten et bilde som jeg ikke orker å søke etter.. Brikkene på plass – Så falt brikkene på plass.. Alt gikk i orden. Alt ordnet seg. Tilslutte - Du tilslutter et hovednett.. F.eks. strømnettet. Du kan også tilslutte deg til en hær.. Eller slutte deg til om du vil.. synke i grus - Alt sank i grus.. Hele planen gikk i vasken.. Ingenting funket.. BompBomp. Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Hva betyr disse ordene? Standardisere Omdirigere Tummel Hjemsted Dekretere På farten Fyllest Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Hvis du har glemt ord som hjemsted og på farten, er det noe alvorlig i veien med hukommelsen din. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Nebbete og spydig. Bruker de hele tida Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Hva betyr disse ordene? Standardisere Omdirigere Tummel Hjemsted Dekretere På farten Fyllest 8979891[/snapback] Driver du gjøn med oss, eller er du seriøs? Gjøn er også et fint ord, som ikke brukes så mye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Dreng - høfleg måte å si gutt Likje - lille Ein masse sterke bøyingar: å dø, daua, har daua å spy, spøy, har spydd Eg kjem ikkje på fleir no Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Ein masse sterke bøyingar:å dø, daua, har daua å spy, spøy, har spydd 8980733[/snapback] Det er faktisk ganske valnlig å si på sørvest landet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Det er faktisk ganske valnlig å si på sørvest landet. 8980974[/snapback] Åh. Er færre og færre her i nord som seier det. "Barnetvnorsk" tar over for dialekta Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Slenger på et par fra nord: Skjettlovise - ? (tror det er et skjellsord av en eller annen form) Gammelerik - Djevelen Luggan - Sokker o.l (brukes også om å gå: han lugga avgårde) "Kald På Øran" - Kjent skikkelse i gamle Tromsø "Tobakk I Krigen" - Kjent skikkelse i gamle Tromsø Førrtæranes - fandens/helvettes/osv Eitranes - veldig? Pjesk/Pjæsk - ? Traintn - Munnen (sope dæ over traintn = gir deg en på tygga) Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 -har du fått en brostein i hodet eller?! 8931676[/snapback] Den kan ofte brukes.. Folk er dumme 8931686[/snapback] Haha, husker Davy Wathne sa det på TV'en engang, pga. en jakke eller noe. Det var iallfall utrolig morsomt å høre han si det på skikkelig brei dialekt. :!: Uansett, her er en veldig fin liste over utrydningstruede ord og uttrykk. Fant f.eks. ord og uttrykk som: - fjong - i all verdens land og rike - alle tiders - nå gir jeg meg ende over - du store alpakka - formidabel Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg sier jøss ofte, og de engelske versjonene jeez og jeezes. Svært, meget, særdeles og nokså er ord jeg sjeldent hører. De hører vel alle med i det gamle karaktersystemet Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 "Mon tro" er vel kanskje ikke så mye brukt lengre. Tror jeg skal begynne å si det :!: Lenke til kommentar
Sidemaal Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 "Mon tro" er vel kanskje ikke så mye brukt lengre. Tror jeg skal begynne å si det :!: 9042971[/snapback] Faren min sier det Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) "sludder og vås/pølsevev" hører jeg aldri i bruk Edit: ordet "svært" er et av de mest brukte ordene her jeg kommer fra Endret 20. juli 2007 av Suncurtain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå