Thrillseeker Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Synes omforlades og jenttut brukes altfor lite. Samme med blåmann og kvitekrist. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 ja, blåmann og kvitekrist er gøy jenttut er vel dialekt? (for småjente, om jeg ikke tar feil) Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Kan dere forklare de ordene? Jeg vet ikke hva de betyr..! Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Å få fyken er er artig uttrykk..! Litt Donald-aktig! Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 For en genial tråd! Håndgebeng = bryte håndbak Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hmmm.. Jeg har kun hørt om "håndgemeng".. Er det noe annet..? Eller tar jeg feil..? Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg har også hørt om håndgemeng, men det betyr vel slåsskamp med hendene. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg har også hørt om håndgemeng, men det betyr vel slåsskamp med hendene. Jeg har alltid assosiert det med å komme i håndgemeng = komme i trøbbel.. Eller å yppe til en slosskamp Faktisk et nydelig ord.. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Åja, kanskje det det heter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Det begynner å bli en stund siden jeg har hørt noe kalle noen andre for en "rakkerunge". Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Mon tro og dog er fine ord etter min mening.. Mange ord fra denne listen burde blitt reddet fra "utryddelsen".. Å miste nydelige ord er et svik mot samfunnet.. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Hugleik på kvist. Veit ikkje om ordet er direkte gløymt, men VELDIG lite brukt i alle fall.. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 10. november 2007 Del Skrevet 10. november 2007 Det er uhyre sjelden man hører ordet skuddermudder brukt i våre dager. Skulle noen ikke vite det, betyr det kaos eller forvirring ifølge norske ordbøker. Et søk på Google viser at det er stort sett på danske nettsider ordet brukes, så det er vel en arv fra dansketiden. Dessuten er det en eller annen musikkutøver som kaller seg Skuddermudder. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Skurker og banditter.. Splitte mine bramseil.. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Fant en jævkla lang liste på face'rn. Kos dere. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her er et knippe eksempler på noen mer eller mindre utrydningstruede ord og uttrykk: A Ablegøyer Ad undas Adjø Akterutseilt Alle tiders Alskens Altan Amper Andektig Apostlenes hester Armbandsur Avertere Avfeldig B Bære nag Bajas Baldakin Baluba Balustrade Banditt Bankerott Bardus Barmfager Basketak Batalje Bedrøvet Bedårende Bedugget Befippelse Begeistret Begredelig Beinrangel Beiler Beleven Benklær Berm Besnærende Bespisning Besudle Bestyrtet Besynderlig Betimelig Betuttet Bevare meg vel Billedskjønn Bløffmaker Bøllefrø Bondeanger Bondefanget Børs og katedral Bøtteknott Bråkebøtte Brask og bram Brillefin Brillejesus Briske seg Brudulje Bytting Bøtteballett D Dåsemikkel Den gemene hop Det er ikke fullt før det renner over Det glatte lag Dikkedarer Dilletant Diskutere pavens skjegg Disponent Divan Dog Dovenpels Dreden Drive gjøn Drosjebil Drukkenbolt Druse Du store alpakka Dumrian Durabelig Durkdreven Dusin Dustemikkel Døgenikt Døll Døsig E Egge seg ut Eitrende Ellevill Eminent Eplekjekk Eskapader Eureka Evneveik F Fabelaktig Fader rullan Fager Falle mellom to stoler Fantestreker Fenomenal Fiffig Fillefrans Fimbulvinter Finurlig Fjetret Fjomp(enisse) Fjong Flause Flisespikkeri Fluksens Flust Flyfille Foil Forarget Forbasket Forbitret Forfjamset Forhippen Forkvaklet Forleden dag Forlegen Formastelig Formode Formidabel Formiddagsmat (istdf lunsj) Forsmedelig Forstemmende Forsyne min hatt Fortærende Fortørnet Fortreffelig Fortryllende Fot i hose Fra asken til ilden Framifrå Frekventere Fruentimmer Fryd og gammen Frydefull Full som en alke Furie Furore Fusentast Futeral Fynd og klem Fyrrig Fyrtøy Fysakk Fysen Fåfengt Få fnatt Fånyttes Få på pukkelen Få på pungen Få så hatten passer Få sitt pass påskrevet G Galimatias Gamle bardun Gamle kalosj Gapskratte Garvet Gasje Gasjepålegg Gebursdag Gelender Gemalen Gemen Gesims Gesjeft(ig) Gestikulere Gevanter Gikk en kule varmt Gjerrigknark Gjetord Gjøgler Glugg i hjel Godlynt Gremmes Gretten Grim Grinebiter Griseflaks Grobian Grom Gud bedre Guffent Gurimalla Gutten i røyken Gå i bresjen Gå i fistel Gå over bekken etter vann Gå på limpinnen Gå skeis Gå troll i ord H Habitt Hæla i taket og tenna i tapeten! Halstarrig Ham Hamle opp med Håndgemeng Haraball Hardnakket Harnisk Harselering Heidundrande Helle malurt i begeret Helledussen Hemsko Henrivende Henrykt Herre jemini Herre min hatt! Hesblesende Hespetre Hestehandel Himmel og hav Hipp som happ Hissig på grøten Hissigpropp Histen og pisten Hjørnespark Hold snavla Hold tåta Horribelt Hui og hast Humbug Hurlumhei Huskestue Hva behager Hvermansen Hytte med neven I I all verdens land og rike I fleisen I full mundur I fyr og flamme I grevens tid Ikke være tapt bak en vogn Ille til mote Illsint Ilter Imbesill Indignert Innprente Invitt Isenkram J Jommen sa jeg smør Jovial Jøye meg Jubalong Juksemaker Juling Jumper K Kaffeslabberas Kanalje Karnøfle Kasjott Kaste perler for svin Kavalér Kilevink Kjeltring Kjenne lusa på gangen Kjeppjage Kjøpe katta i sekken Kjøredoning Kjøtthue Klammeri Klanderverdig Klare brasene Klokkertro Klondrian Kløpper Klossmajor Knehøne Knekt Knott i ost Koke suppe på spiker Kolonial Konstabel Konversere Korporlig Korpulent Kortbukse Krabat Krakilsk Krambu Krapyl Krepere Kreti og pleti Kronasjer Kronidiot Krumspring Kry Kujon Kulminere Kulten Kummerlig Kurant Kurtisere Kvakksalver Kverke Kvie seg L Laban Lærepenge Lage vei i vellinga Lakonisk Landhandel Lasaron Lassiss Last og brast Lathans Latsabb Legge hodet i bløt Lekkerbisken Lemfeldig Lett som fot i hose Leven Lidderlig Linseprins Livsbejaende Loddet er kastet (Jacta est alea) Løgnhals Lømmel Luguber Lummert Lumpent Lumsk Lurendreier Lurifaks Lurveleven Lusent Lusing Lutter øre Lut og kaldt vann M Magnat Male fanden på veggen Mammadalt Maroder Mat for Mons Maule Mehe Menasjeri Merksnodig Merkverdig Milde Moses Mineralvann Minsanten Mogul Molefunken Muffens Mulkt Munnbruk Munnhuggeri Munter N Nå gir jeg meg ende over Narre Nennsom Nesegrev Nesegrus Nesestyver Nesevis Nesten river man ingen av hesten Nifs Nikkedukke Noksagt Noldus Notere seg bak øret Nuvel Nymotens Nysgjerrigper O Obskøn Obsternasig Olja lyn Olm Om forladelse Omkalfatre Omsonst Oppesen Opprømt Oppskjørtet Oppspilt Oppvigler Over en lav sko P Passiar Peke nese Peppersmø Peppersvenn Perpleks Pinadø Pistus Pladask Plageånd Plankekjøring Pling i bollen Pø om pø Pølsevev (evt sludder og pølsevev) Pode Polsk riksdag Pomp og prakt Pønske Portemoné Pullover Pust i bakken Pryl På limpinnen På pletten På vidvanke Påpakning Pappskalle Påseilet R Rabagast Rabalder Rabulist Raff Raka fant Rakker Ramaskrik Ramsalt Rangel Raptus Rask og rørig Renkespill Reprimande Rette baker for smed Ringrev Ripe i lakken Rivjern Rosinen i pølsa Røslig Rubbel og bit Ruskomsnusk Rutebilstasjon Ryke i tottene Røver S Saft suse Sagnomsust Saken er biff Salig Sannelig min hatt Såpekoker Selsom Ser ut som du har solgt smør og ikke fått betalt Sigrumpa Sjaber Sjarlatan Sjaskete Sjofel Sjøulk Sjuskete Skavanker Skatoll Skille klinten fra hveten Skinnhellig Skjegget i postkassen Skjenn Skøyer(streker) Skrabbelars Skrabbis Skral Skrammel Skrøne Skurk Skyggelue Skyte fra hofta Skyte spurv med kanoner Slå på stortromma Slabbedask Slamp Slant Slaraffenliv Slarv Slendrian Slibrig Slinger i valsen Slubbert Sludder Slukøret Slyngel Smaker av fugl Smalhans Smør på flesk Smått om senn Snasen Snedig Snes Snikksnakk Snodig Snørrvalp Snu på flisa Snurt Snushane Snusfornuftig Snydens full Snyteskaft Sogar Som hakka møkk Som sådan Somlepave Søren klype Sosekopp Soveværelse Spanderbukser Spankulere Spetakkel Spille fallitt Spilloppmaker Spirrevipp Splitte mine bramseil Sporadisk Sporenstreks Spradebasse Stå laglig til for hogg Stabeis Staffasje Ståhei Staselig Stensil Storartet Storm i et vannglass Stråmann Sullik Sulamitt Summa summarum Suppegjøk Supperåd Surmule Surpomp Sus i serken Sutrekopp Svekling Svelge en kamel Svin på skogen Svinepels Svirebror Såfremt Så saktens T Ta med en klype salt Ta på kornet Ta rev i seilene Ta beina på nakken Tafatt Tant og fjas Tarvelig Taskenspiller Telle på knappene Terge Tigerstaden Titt og ofte Tøffelhelt Tølper Tombola Tomsing Tørr bak ørene Tort og svie Tøs Tosk Tøv Tøylesløs Trasig Traurig Tufs Tullball Tumulter Tungen på vektskålen Ture fram Tusseladd Tussete Tylle i seg U Ubehøvlet Ubeskrevet blad Ubesudlet Ublu Ueffen Ufiks Ufjelg Ufordragelig Ufyselig Ugagn(skråke) Uggen Ugler i mosen Uglesett Ulumskheter Ullen Ulv i fåreklær Underfundig Undikk Uomtvistelig Utagerende Utbasunere Uting Utyske V Vandal Vardøgger Vås Vaskeekte Vederfare Vederkvegelse Vederstyggelig Velbekomme Vemmelig Verken fugl eller fisk Viderverdighet Vidunderlig Viktigper Vill i nikkersen Vimsete Virak Virvar Visvas Vitterlig Vonbroten Vriompeis Vrøvl Y Ymse Ymte Yndig Yppe Æ Ærbødigst Ærefrykt Ø Ørefik Ørkesløs Ørten Å Å anstå seg Å falle pladask Å foregripe begivenhetenes gang Å flotte seg Å gå fra konseptene Å ikke se ut i måneskinn Å kimse Å knuffe Å kny Åkkesom Å la seg pille på nesen Å lefle Å legge seg i selen Åletrang Å meske seg Å mukke Å puffe Å rutte med Å sette sin lit til noe(n) Å ta affære Å tjene til livets opphold Å være ute på vift Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Ta den vekk! Hvis ikke kommer tråden til å dø ut. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Jeg vet ikke hva 10% av ordene betyr. Noen kan jo oversette et par, om de vil. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) A Ablegøyer - pussige påfunn, spillopper, morsomheter Ad undas - gå til grunne, i hundene, nord og ned Adjø - farvel Akterutseilt - gammeldags, forbigått Alle tiders - flott, supert Alskens - allslags Altan - balkong Amper - hissig, stri, vrang, krakilsk Andektig - høytidelig Apostlenes hester - bena Armbandsur - klokke man har på hånden Avertere - anonnsere, grunngjøre Avfeldig - alderssvekket, falleferdig B Bære nag - hat, bitterhet Bajas - klovn, narr Baldakin - tak over trone, seng, ... Baluba - bråk, oppstyr Balustrade - rekkverk av balustrer - ordboksdefinisjon Banditt - kjeltring, røver Bankerott - blakk, konkurs Bardus - brått, uventet - ordboksdefinisjon Barmfager - store bryster Basketak - slåsskamp, slagsmål Batalje - slagsmål Bedrøvet - lei seg, trist Bedårende - sjarmerende Bedugget - lettere beruset Befippelse - forfjamselse - ordboksdefinisjon Begeistret - revet med, oppglødd Begredelig - svært dårlig, miserabelt Beinrangel - svært tynn person Beiler - frier Beleven - høflig, verdensvant Benklær - bukser Berm - ufin gjeng, underklassen Besnærende - lokkende Bespisning - mat Besudle - gjøre uren Bestyrtet - forskrekket, forferdet Besynderlig - rart, merkelig Betimelig - på sin plass Betuttet - fofjamset Bevare meg vel - utrop, lik du store min Billedskjønn - fotogen Bløffmaker - person som bløffer, jukser Bøllefrø - ung bølle, ramp Bondeanger - anger over å ha begått en dumskap Bondefanget - lurt Børs og katedral - ? Bøtteknott - ung gutt Bråkebøtte - bråkete person Brask og bram - støyende, storslått Brillefin - svært fin Brillejesus - ? Briske seg - kjekke seg, gjøre seg viktig Brudulje - oppstyr Bytting - vanskapt barn Bøtteballett - masse styr Der var a og b nesten unnagjort. Endret 11. november 2007 av Atald Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Noen som tør å gyve løs på D og E..? Btw, good job, Atald.. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) D Dåsemikkel - klossete person Den gemene hop - vanlig folk, mannen i gata Det er ikke fullt før det renner over - et uttrykk som jeg ikke ser noen annen måte å skrive Det glatte lag - kritisert Dikkedarer - unødvendige detaljer Dilletant - kan ikke komme på hva det er, og det sto ikke i ordboka Diskutere pavens skjegg - diskutere eller strides om ingenting, kommer av at paver er skjeggløse Disponent - leder for forretningsvirksomhet Divan - en polstret benk Dog - kan benyttes i stedet for likevel eller like fullt Dovenpels - en doven person Dreden - ? Drive gjøn - narre Drosjebil - taxi Drukkenbolt - dranker, en som drikker mye alkohol Druse - slå, sparke (en fotball) Du store alpakka - utrop, like du store min Dumrian - dum person Durabelig - svær, veldig, kraftig Durkdreven - utspekulert, lur Dusin - tolv Dustemikkel - tomsing, lite smart person Døgenikt - latsabb, lat person Døll - kjedelig Døsig - trøtt, søvnig E Egge seg ut - egge benyttes som oppildne, men vet ikke i denne sammenhengen Eitrende - svært, veldig Ellevill - ustyrlig, helt vill Eminent - ypperlig, fremragende Eplekjekk - ovenpå Eskapader - sidesprang Eureka - uttrykk for å ha funnet en løsning Evneveik - ha reduserte åndsevner (IQ mellom 50 og 75) Endret 14. november 2007 av Atald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå