Beatnik Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Da har vi kanskje denne listen å lære av da..? Pugge gloser kanskje.. Nå er det min mening at "vi unge" muligens kan en del ord som dere ikke bruker og da.. 9605404[/snapback] Hvis du med det mener slanguttrykk, har du sikkert rett i det. Men hvis vi snakker om reelle norske ord som man finner i ordbøker, tror jeg nok dere ligger en smule etter - slik vi selv gjorde da vi var unge, eller rettere sagt yngre. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Da er det jo bare å fyre løs med ord og uttrykk så kan vi lære så det spruter Lenke til kommentar
Nasse-noff Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg synes sånne .. ja, de ordene foran her, er ganske fine/morsomme, noen av de.. *lære seg.. * *putte inn i vokabulæret sitt* Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Mesteparten av disse ordene og uttrykkene kommer jeg aldri til å bruke i frykt for å bli utstøtt fra samfunnet. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hvis du lever i et samfunn hvor språkmektige blir utstøtt, kan det kanskje ha noe for seg å bytte omgangskrets. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Da har vi kanskje denne listen å lære av da..? Pugge gloser kanskje.. Nå er det min mening at "vi unge" muligens kan en del ord som dere ikke bruker og da.. 9605404[/snapback] Hvis du med det mener slanguttrykk, har du sikkert rett i det. Men hvis vi snakker om reelle norske ord som man finner i ordbøker, tror jeg nok dere ligger en smule etter - slik vi selv gjorde da vi var unge, eller rettere sagt yngre. 9605604[/snapback] Slanguttrykk er bare ord som er for nye til å ha blitt satt inn i ordbøkene ennå. Og hva som er glemte ord er relativt, avhengig av hvilken omgangskrets man har og gjennomsnittsalderen på medlemmene i den. Siden de fleste som skriver her inne har en relativt ung omgangskrets blir det korrekt å kalle disse ordene glemte. De er glemte for oss og de aller fleste i vår generasjon. Endret 1. oktober 2007 av Kalinken Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Nja, glemte er kanskje feil ord. Jeg tror kanskje nye ord er bedre. Vansklig å glemme noe man ikke har lært Feks, muskedunder som står på første siden. Hvis de unge ikke kan det ordet så er det nok fordi de aldri har lært det, ikke fordi de har glemt det. http://no.wikipedia.org/wiki/Rifle http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskedunder Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Feks, muskedunder som står på første siden. Hvis de unge ikke kan det ordet så er det nok fordi de aldri har lært det, ikke fordi de har glemt det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskedunder 9613898[/snapback] Kanskje et lite tegn at du må inn på den svenske wikipedia'en for å finne en forklaring? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Er da ikke noe rart med muskedunder, det er bare det at det ikke finnes spesielt mange situasjoner hvor ordet kan benyttes. Endret 1. oktober 2007 av Atald Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Nå er ikke mine svensk-ferdigheter å hoppe i taket for i utgangspunktet, men hvis du hadde lest artikkelen på sv.wikipedia.org ville du funnet ganske mange forskjellige betydninger for ordet. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Nå er ikke mine svensk-ferdigheter å hoppe i taket for i utgangspunktet, men hvis du hadde lest artikkelen på sv.wikipedia.org ville du funnet ganske mange forskjellige betydninger for ordet. 9615367[/snapback] Den burde vel nesten blitt skrevet opp på listen .. Stilig uttrykk som jeg ikke har hørt på lenge, men kanskje dere har hørt det i det siste..? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Nja, glemte er kanskje feil ord. Jeg tror kanskje nye ord er bedre. Vansklig å glemme noe man ikke har lært Feks, muskedunder som står på første siden. Hvis de unge ikke kan det ordet så er det nok fordi de aldri har lært det, ikke fordi de har glemt det. http://no.wikipedia.org/wiki/Rifle http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskedunder 9613898[/snapback] Vel, hvis jeg skal tolke hva jeg tror trådstarter kan ha ment med "glemte ord" er det ord som man har hørt før, og kanskje også merket seg, men som brukes så sjelden at de har for vane å gli ut av vokabularet. Jeg kan ta et eksempel med meg selv; når du nevner ordet "muskedunder" bringer det tankene hen til Donald Duck-blader jeg leste før og spesielt til muskedunderen til Onkel Skrue, men hvis du hadde spurt meg om synonymer for "gevær" eller "rifle" hadde jeg ikke nevnt det. Altså har jeg glemt det. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Feks, muskedunder som står på første siden. Hvis de unge ikke kan det ordet så er det nok fordi de aldri har lært det, ikke fordi de har glemt det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskedunder 9613898[/snapback] Kanskje et lite tegn at du må inn på den svenske wikipedia'en for å finne en forklaring? 9614356[/snapback] Ja ja, jeg tok bare de øverste fra google og linket til. Vil du har det på norsk kan du jo sjekke http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9323910 eller ordboka Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg kan ta et eksempel med meg selv; når du nevner ordet "muskedunder" bringer det tankene hen til Donald Duck-blader jeg leste før og spesielt til muskedunderen til Onkel Skrue, men hvis du hadde spurt meg om synonymer for "gevær" eller "rifle" hadde jeg ikke nevnt det. Altså har jeg glemt det. 9615626[/snapback] Bare for å krangle så vil jeg si at du ikke har glemt ordet, men ikke kobler det til rifle. Du kan jo ordet i den forstand at du vet hva det er når du hører det. Men, det er jo ikke så farlig hva man kaller det, så lenge andre forstår hva som menes Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Da er 1. post oppdatert, og etter denne ytterst nødvendige diskusjonen håper jeg på flere innspill med geniale ord og uttrykk! Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 I 1. post har du skrevet: "Jeg begynner med mine forslag, så vil jeg ha flere forslag og innspill fra de som har lyst, eller de som har fritidsproblemer:)". Foreslår at du skriver om eller fjerner hele setningen. Slik det står nå, ser det ut som om alle ordene i lista er dine forslag Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det var noen fin ei den linken..! "I grevens tid" er et fint uttrykk Lenke til kommentar
Atald Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det golla meg rått 9638523[/snapback] "Det gossa meg rått" høres mye mer naturlig ut. Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 I 1. post har du skrevet: "Jeg begynner med mine forslag, så vil jeg ha flere forslag og innspill fra de som har lyst, eller de som har fritidsproblemer:)". Foreslår at du skriver om eller fjerner hele setningen. Slik det står nå, ser det ut som om alle ordene i lista er dine forslag 9635245[/snapback] Takk. Vekke nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå