Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Jeg tenkte at det ville være interessant og koselig å lage en oversikt over glemte (eller lite brukte) ord og uttrykk. Noen av disse er morsomme å bruke i dagligtalen, selv om det høres dumt ut. En ting til: Som frevil sa (side 6) er det ikke disse uttrykkene nødvendigvis glemte alle steder.. I noen dialekter brukes mange av disse ordene ofte.. Poenget med listen er å oppsummere ord som brukere mener er sjeldent (eller ikke) brukt i deres dialekt/sosiolekt. Ord: - Lumpent - Aftens (kveldsmat) - Jøss(es) - Juling - Pokker - Rabagast - Surpomp - Eplekjekk - Lurendreier - Dumrian - Slendrian - Taskenspiller - Tøysekopp - Tølper - Brillefin - Lasaron - Håndas - Slibrig - Pipelort - Vittigper - Nesevis - Rundbrenner - Konstabel - Dog - Nebbete - Spydig - Eitranes - Fjong - Formidabel - Svært, meget, særdeles, nokså. - Pølsevev - Dånedimpen - Gudsjammerlig - Luddi - Grådig - Kjempemessig - Obsternasig - Sporenstreks - Fiffig - Vriompeis - Dåsemikkel - Døgnenikt - Puken - Slabbedask - Kvakkesalver - Heisatur - Bevares - Gyselig - Vissvass - Sniksnakk - Tullball - Vederkvegelse - Lise - Skjeppe - Orv - Formedelst - Vitterlig - Søgnedag - Underhånden - Etterhånden - Humbug - Muskedunder - Rødmusset - Tykkfallen - Kumpaner - Snasen - Adjø - Farvel - Besudle - Kalas - Slubbert - Pøbel - Luguber - Bøtteballetten - Lømmel - Snedig - Tussig - Forveten - Trasig - Virak - Forstemmende - Forsmedelig - Dansemoro - Snurrig - Knalltøft - Merksnodig - Fjols - Rabalderfjols - Vattnisse - Helledussen - Kasjotten - Underfundig - Klabbert - Finurlig - Lurifaks - Tarvelig - Retardert - Imbesil - Akterutseilt - Omforlades - Jenttut - Blåmann - Kvitekrist - Håndgemeng - Rakkerunge - Dog - Skuddermudder - Skurk - Banditt - Druse - Glumsk - Juksepave - Harm - Knebled - Streife - Egenhendig - Knebel - Honen - Sabla - Fjompenisse - Dustemikkel - Adekvat - Talle - Kløktig - Søkke - Knaillforrofinn - Hunngåmmålt - Flåkjeffta - Ufårvaranes Uttrykk: - Du store min - Du store alpakka - Splitte mine bramseil - Guri-malla - Tøtte meg - Alle tiders - Dra dit pepper'n gror - Vill i nikkersen? - En smule - Har du fått en brostein i hodet? - Søren klype - Dæven døtte - Stinn brakke - Saft suse - Sild i tønne - Om forladelse - Drive gjøn - Gamle-Erik - I all verdens land og rike - Nå gir jeg meg ende over - Mon tro - Sludder og vås - Du slette tid - Gå te sies - Gått'a banen - Milde Moses - Kjære vene - Fadderullan dei - Inni granskauen - Ohoy, boratsja og strøsukker - Ubrukelige hengerumper og dilletanter - Å rable for noen - Bevare meg vel - Søren klype - Hva behager? - Lage kvalm - Kuler og krutt - Grøss og gru - Dæven steike - Å våge noen - Å skøye - En lykkens pamfilius - Det medfører riktighet - "Jeg føler meg uglesett" - Å spankulere - Så klabert! - Juksemaker pipelort - Hoppe etter wirkola - Det golla meg rått - I grevens tid - Få fyken - Hugleik på kvist - Splitte mine bramseil - Tråkke i salaten - Svunne hen - Luske seg frem - Sette livet til - Jommen sa jeg smør - En saga blott - Å hutte meg tu - Male fanden på veggen - Sludder og vås - Smitt og smule - Fru Blom - Akk o ve Listen begynner å bli lang, si ifra hvis noe er feil, eller skrevet to ganger/hoppet over eller liknende.. I tillegg: Hvis flere ønsker å fjerne ord fra listen av diverse grunner så er det bare å si fra! NB: Ingen må ta seg nær av disse ordene, om man bruker dem til daglig e.l. Det er ikke meningen å mobbe noen, men å forvare språket vårt og mimre tilbake til gamle tider. Sist oppdatert: 17. Desember 13:37 (L o L) Endret 17. desember 2007 av Q-Bert 3 Lenke til kommentar
thadon Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Utrykk:- Du store min - Du store alpakka - Splitte mine bramseil - Guri-malla - Tøtte meg 8931602[/snapback] NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Jeg hater de ordene 1 Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Utrykk:- Du store min - Du store alpakka - Splitte mine bramseil - Guri-malla - Tøtte meg 8931602[/snapback] NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII Jeg hater de ordene 8931611[/snapback] Tuller du? De er hysterisk morsomme å høre fra andre! Lenke til kommentar
thadon Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Det irriterer meg grenseløst at folk bruker de ordene Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Er ikke det en smule morsomt da..? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Eplekjekk er et meget undervurdert ord.. Lurendreier er et ord som brukes i tegneserier, men kan godt brukes i dagligtale, gjerne med et hint av ironi.. Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Skrev de ned Donald Duck har jo masse slike ord, tøysekopp, juling, du store min osv.. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 altan (er fremdeles i bruk i enkelte dialekter) dumrian lissom(ikke et ord, men mange kunne tro det) -har du fått en brostein i hodet eller?! Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 -har du fått en brostein i hodet eller?! 8931676[/snapback] Den kan ofte brukes.. Folk er dumme Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Eplekjekk.. smooooth xD 8931689[/snapback] Klassisk den.. Genialt.. Lenke til kommentar
Lodve Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Hva betyr disse uttrykkene? I et dårlig lys – Ta stilling til - Bryte sammen - Rykke bort - Føle trang - Lenke til kommentar
Thend Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Taskenspiller. Tølper. Klassiske Kaptein Haddock-skjellsord. Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Hva betyr disse uttrykkene? I et dårlig lys – Å se dårlig ut, "ligge an dårlig" (bergensk) Ta stilling til - Gå nærmere innpå? Bryte sammen - "Break-down", falle samme, ikke orke mer, f.eks. Rykke bort - Rykke vekk, kjapt vekk eller noe? Føle trang - Ønske, ville. Tror jeg.. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jøss og jøsses bruker jeg hele tiden. Spesielt når folk faller, da sier jeg: Jøsses. Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Morsomt det da:D Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Brillefin. Slendrian. Lasaron. Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Lasaron bruker jeg ikke men blir kalt xD Lenke til kommentar
Battone Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Hva betyr disse uttrykkene? I et dårlig lys – Å se dårlig ut, "ligge an dårlig" (bergensk) Ta stilling til - Gå nærmere innpå? Bryte sammen - "Break-down", falle samme, ikke orke mer, f.eks. Rykke bort - Rykke vekk, kjapt vekk eller noe? Føle trang - Ønske, ville. Tror jeg.. 8932600[/snapback] I et dårlig lys; Hjelper om du legger det i en setning, da forstår du det med en gang.. Du setter en person, familien eller deg selv i et dårlig lys. Rett og slette skjemme deg ut på en eller annen måte.. Ta stilling til; Gjøre deg opp en mening om et tema.. Du kan ta stilling til abortspørmål.. Du kan ta stilling til om du ønsker å begynne å røyke... Lenke til kommentar
Q-Bert Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Battone: Bra, takk. Isbilen: Hva er Lasaron..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå