U Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Jeg har nettopp kjøpt meg Tamron 17-50 F: 2,8 og Canon 50mm F: 1,8. I godt lys får jeg til å ta gode bilder med disse objektivene, men jeg er veldig skuffet over hvordan de presterer på innebilder. Jeg må stort sett alltid bruke blitzen for å få akseptable bilder. ISO-verdi på 800 og største blenderåpning gir meg stort sett lukkertider på mer enn 1/40 sekund. Jeg begriper ikke hva som er galt, F: 1,8 objektivet blir jo av mange omtalt som meget bra til innefotografering. En annen ting jeg lurer på er følgende: Hvis jeg prøver å ta bilde av noe inne, under relativt dårlige lysforhold, hvorfor oppnår jeg da kortere lukkertid ved å skyte med full automatikk? Med blitz oppnår jeg stort sett alltid en lukkertid på 1/60 sek. Om jeg prøver å ta bilde et nytt bilde med blenderprioritet (med samme blender som automatikken valgte) og samme ISO verdi (ofte 400), så får jeg en vesentlig lengre lukkertid. Hvorfor skjer dette? Jeg tar bilde av det samme objektet under identiske forhold. Kan det være noe galt med kamerahuset? Jeg har stillt det tilbake til fabrikkinnstillinger, men det hjelper ikke stort... EDIT: Bør vel kanskje legge til at jeg har en Canon EOS 400D Endret 24. juni 2007 av U Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg har nettopp kjøpt meg Tamron 17-50 F: 2,8 og Canon 50mm F: 1,8. I godt lys får jeg til å ta gode bilder med disse objektivene, men jeg er veldig skuffet over hvordan de presterer på innebilder. Jeg må stort sett alltid bruke blitzen for å få akseptable bilder. ISO-verdi på 800 og største blenderåpning gir meg stort sett lukkertider på mer enn 1/40 sekund. Jeg begriper ikke hva som er galt, F: 1,8 objektivet blir jo av mange omtalt som meget bra til innefotografering. 8931461[/snapback] Ingenting er galt. Det er rett og slett for mørkt hos deg. Er det ikke lys nok så hjelper det ikke med lysterk optikk. En annen ting jeg lurer på er følgende: Hvis jeg prøver å ta bilde av noe inne, under relativt dårlige lysforhold, hvorfor oppnår jeg da kortere lukkertid ved å skyte med full automatikk? Med blitz oppnår jeg stort sett alltid en lukkertid på 1/60 sek. Om jeg prøver å ta bilde et nytt bilde med blenderprioritet (med samme blender som automatikken valgte) og samme ISO verdi (ofte 400), så får jeg en vesentlig lengre lukkertid. Hvorfor skjer dette? Jeg tar bilde av det samme objektet under identiske forhold. Kan det være noe galt med kamerahuset? Jeg har stillt det tilbake til fabrikkinnstillinger, men det hjelper ikke stort... EDIT: Bør vel kanskje legge til at jeg har en Canon EOS 400D 8931461[/snapback] Det som skjer er at under full automatikk så spretter blitsen opp og du blir det mer lys og derfor raskere lukkertid. Er nok ikke noe galt med huset. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Alt det du beskriver er som Snakenor skriver helt normalt. Verden blir ikke plutselig mye mer lys p.gr. av at du får et trinn mer lyssterk optikk. Fra f/3,5 til f/2,8 er det bare et trinn, så du vinner bare et trinn på iso-innstillingen, for å si det slik. Det ene trinnet kan være forskellen på et uskarpt og et skarpt bilde (fra 1/25s til 1/50s). Det som er den store gevinsten med nevnte Tamron er ikke bare stor blender, men også de optiske egenskapene på f/2,8 og 50mm. De bildeeksemplene jeg har sett har en flatterende mykhet som gjør seg godt til portretter, ikke helt ulikt den silkemyke gjengivelsen til Nikkor 105/2,5 på full åpning. Derfor rangerer jeg den høyest bland de rimeligere normalzoomene for aps-c. Skal du ha en lysstyrke som virkelig monner innendørs, så må du ned i f/1,4. Du har ikke gjort noen bomkjøp. Dette er glimrende optikk, det er bare ikke så stor forskjell på det du hadde før som du trodde det var. Det er som sagt bare et trinn på vidvinkel, og i verste fall 3 trinn på tele, og det er jo betydelig, ikke sant? Lenke til kommentar
andm Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Angående dine spørsmål om lukkertid ved fotografering med blits: Se om du ikke får spørsmålene dine besvart i dette innlegget. Med E-TTL kan du fint ta bilder i manuellmodus uten å tenke på noe. Sett lukkertiden til 1/60, 1/80 eller 1/125 (og til og med øke blenderverdien moderat) og fyr løs. Så lenge blitsen er kraftig nok, skal bildet bli riktig eksponert. Endret 24. juni 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Angående dine spørsmål om lukkertid ved fotografering med blits: Se om du ikke får spørsmålene dine besvart i dette innlegget. Med E-TTL kan du fint ta bilder i manuellmodus uten å tenke på noe. Sett lukkertiden til 1/60, 1/80 eller 1/125 (og til og med øke blenderverdien moderat) og fyr løs. Så lenge blitsen er kraftig nok, skal bildet bli riktig eksponert. 8932110[/snapback] Det er helt riktig. Selv bruker jeg altid manuell eksponering når jeg bruker blitz. Lenke til kommentar
U Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Takk for gode og oppklarende svar! Jeg har nok hatt litt for store forhåpninger med tanke på hvor godt de nye objektivene skulle fungere i "mørket". Er uansett veldig fornøyd med bildekvaliteten (skarphet og farger) på begge objektivene. Bildene jeg tar har virkelig fått et løft etter at jeg "kasserte" kitobjektivet. Nå ser jeg virkelig den kvalitetsmessige gevinsten i forhold til de bildene jeg tar med kompaktkameraet mitt. Artig for en nybegynner dette Endret 24. juni 2007 av U Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Tror det er flere som opplever det samme. Noen bilder her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786239 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå