gmufc Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Trenger litt hjelp her. Har akkurat fått satt sammen alle delene i min nye data. Nå er det på tide å prøve å installere programvare og drivere.... Det eneste eg har fått installert til nå er dos 6.22... Maskinen registrerer alle komponentene ved oppstart, men eg tror den har problemer med å finne harddisken eller no sånn... Ved oppstart får eg feilmeldingen: " no array is defined" (maskinen fortsetter å kjøre fint etter det).... Er det noen som vet hva det betyr og hva eg kan gjøre for å rette på dette? Eg vet det er mange andre som har noen av de samme delene som meg, så eg hadde satt pris på det om dere kunne gitt meg noen hint om hvordan eg skal gå frem for å installere operativsystem og alt det der... og om eg må laste ned noen drivere fra nettet.. Eg har tenkt å installere windows 98, da eg har det operativsystemet på den andre maskinen (har ingen egen installasjonscd for windows, så eg kopierte alle installasjonsfilene i "cabs" mappen til en cd....) Hvilke komponenter eg har kan du se i signaturen. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hva skal du med Dos 6.22 ? Er jo bare å boote på Windows CD og innstallere. Lenke til kommentar
Xizor Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Hvis alt er nytt, har du antagelig ikke opprettet en partisjon på disken Lenke til kommentar
JonV Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 skal du kjøre raid, da aray har med raid å gjøre Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Eg skal ikkje kjøre raid foreløpig og har derfor ikke brukt ide3 og ide4 portene. Har bare en wdc 80gb harddisk tilkoblet på ide 1 som master... osv... Eg har ikke partisjonert eller hva det nå var.... Hvordan gjør du det og hva er det godt for? Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Er det nødvendig å laste ned drivere fra nettet for å få dvd-rom og cd-brenner til å virke? Kjøpte bulk-versjoner så det følgte ikke noen drivere eller sånn med... Lenke til kommentar
sfougner Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Noe jeg pleier og gjøre, vet det finnes masse alternativer, men. Boot opp med en win98 cd og velg start opp med cd eller no, ikke start innstalasjons programmet. skriv så fdisk, og lag partisjoner. hmmz..... når du har lagd partisjonene må du formatere de, så er det bare og innstalere win98, me, xp, 2k....... simen. Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 29. desember 2001 Del Skrevet 29. desember 2001 Du har tydeligvis ikke mye peiling.... Det du skal gjøre er å boote opp på en windows cd. så starte fdisk og partisjonere disken din. deretter formaterer du partisjonene du lager for så å innstallere windows. Du trenger ingen driver for cdrom/dvdrom Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2001 Quote: On 2001-12-29 16:35, Yoshy skrev:Du har tydeligvis ikke mye peiling....Det du skal gjøre er å boote opp på en windows cd. så starte fdisk og partisjonere disken din. deretter formaterer du partisjonene du lager for så å innstallere windows. Du trenger ingen driver for cdrom/dvdrom Nå har eg ikke den vanlige installasjons cd-en fra windows da den første maskinen kom med operativsystemet ferdig installert.... Bruker derfor cabs filene i windows mappen... osv.... Har ikke prøvd å installere windows enda da.... så det kan være det funker... Ville prøve å finne ut av det der array greiene først. Eg tror at dei partisjonerings greiene blei utført når eg installerte msdos....uten at eg er for sikker på det. Får gå og prøve å feile for å finne litt mer ut av hva som skal til.... Send gjerne flere tips.... Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 Har fått installert windows 98 nå. Da eg ikke hadde en vanlig installasjons-cd (ikke autostart...) til å installere windows og sånn, så måtte eg først installere msdos 6.22 fra diskett for å deretter installere driveren til dvd-spilleren. Først da ville maskinen lese cd-en, sånn at eg kunne installere windows-cden. Problemet er at når eg installerte msdos 6.22 så mener eg at programmet partisjonerte harddisken som nå tilsynelatende ser ut til å være på 2 GB...... Eg har en Western Digital Caviar 80 GB disk så det er bare en svært liten del som er tilgjengelig nå..... Når eg starter maskinen så står det i et av oversiktsbildene noe sånn som at harddisken virker men at den er disabled.... Eg har ikke vært så mye borte i partisjonering av disker og sånn så eg vet ikke helt hva eg skal gjøre for å gjøre hele harddisken tilgjengelig... Dersom noen har noe greie på dette, så er eg takknemlig for alle råd eg kan få. Holder det å bare kjøre fdisk på ny og partisjonere flere "disker"? Og er det noen andre programmer eg kan bruke til å partisjonere disker med? Eg tror det er mulig at msdos 6.22 er såpass gammalt at den fdisk versjonen som var der ikke klarer å partisjonere disker som er større enn 2 GB eller noe... Hvor kan eg i såfall gå for å kjøre en partisjon i windows 98... er det noen "innebygde" programmer i win 98 som eg kan bruke til dette? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Quote: On 2001-12-29 16:04, gmufc skrev:Trenger litt hjelp her. Har akkurat fått satt sammen alle delene i min nye data.Nå er det på tide å prøve å installere programvare og drivere....Det eneste eg har fått installert til nå er dos 6.22... Maskinen registrerer alle komponentene ved oppstart, men eg tror den har problemer med å finne harddisken eller no sånn...Ved oppstart får eg feilmeldingen: " no array is defined" (maskinen fortsetter å kjøre fint etter det).... Er det noen som vet hva det betyr og hva eg kan gjøre for å rette på dette?Eg vet det er mange andre som har noen av de samme delene som meg, så eg hadde satt pris på det om dere kunne gitt meg noen hint om hvordan eg skal gå frem for å installere operativsystem og alt det der... og om eg må laste ned noen drivere fra nettet..Eg har tenkt å installere windows 98, da eg har det operativsystemet på den andre maskinen (har ingen egen installasjonscd for windows, så eg kopierte alle installasjonsfilene i "cabs" mappen til en cd....)Hvilke komponenter eg har kan du se i signaturen. Det du skal gjøre for å bli kvitt oppstartsmeldingen, er å gå inn i BIOS. Under menyen "Integrated Pheripals" finner du settings for disker mm. Nederst på menyen vil du se at "Onboard RAID" er enabled. Disabler du RAID, blir du kvitt problemet :smile: Tips: Les manualen som følger med kortet, der finner du mye "snacks"! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Quote: On 2001-12-30 18:11, gmufc skrev:Har fått installert windows 98 nå.Da eg ikke hadde en vanlig installasjons-cd (ikke autostart...) til å installere windows og sånn, så måtte eg først installere msdos 6.22 fra diskett for å deretter installere driveren til dvd-spilleren. Først da ville maskinen lese cd-en, sånn at eg kunne installere windows-cden. Problemet er at når eg installerte msdos 6.22 så mener eg at programmet partisjonerte harddisken som nå tilsynelatende ser ut til å være på 2 GB...... Eg har en Western Digital Caviar 80 GB disk så det er bare en svært liten del som er tilgjengelig nå.....Når eg starter maskinen så står det i et av oversiktsbildene noe sånn som at harddisken virker men at den er disabled....Eg har ikke vært så mye borte i partisjonering av disker og sånn så eg vet ikke helt hva eg skal gjøre for å gjøre hele harddisken tilgjengelig...Dersom noen har noe greie på dette, så er eg takknemlig for alle råd eg kan få.Holder det å bare kjøre fdisk på ny og partisjonere flere "disker"? Og er det noen andre programmer eg kan bruke til å partisjonere disker med? Eg tror det er mulig at msdos 6.22 er såpass gammalt at den fdisk versjonen som var der ikke klarer å partisjonere disker som er større enn 2 GB eller noe... Hvor kan eg i såfall gå for å kjøre en partisjon i windows 98... er det noen "innebygde" programmer i win 98 som eg kan bruke til dette? Oioioi! Det JEG vil foreslå, er at du tar kontakt med en mer dreven kompis som kan hjelpe deg! Jeg må si at du virker ikke så altfor fortrolig med det du driver med nå? Men vi har jo alle vært "der", selv om enkelte her i forumet ser ut til fullstendig å ha glemt dette! Selvsagt vil du få hjelp her i forumet også, men det kan vise seg å bli en omstendelig affære! Vil anbefale at du starter på nytt, med partisjonering (F-disk) og formattering, før du begynner å installere programvare! Det vil antagelig antagelig spare deg for endel tid og ergrelser... Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hei gfumc Jeg har laget en oppstart diskett til deg hvis du har tillgang til mail, så skal jeg sende deg filene. Da er det bare å flytte alle filene til en diskett og boote maskinen med denne disketten. Ved oppstart vil du stå i rota på A:/ skriv der du blir nå spurt du har en disk større en 512mb velg velg deretter den første menyen som det står lag MSDos partisjon <1> trykk enter velg deretter første valget i neste meny også, da blir du spurt om du vil bruke disken til hele denne partisjonen. Her kan du gjøre et valg, enten bruke hele disken til en partisjon eller dele denne opp i flere. Velger du hele er det ganske enkelt resten. Den vil nå telle ned i % 2 ganger. Trykk deretter esc. 2 ganger og du står i A:/ Trykk ctrl-alt-del for å restarte measkinen. Ha fortsatt disketten i maskinen din du står nå i A:/> igjen, skriv da format C: den vil nå begynne å formatere disken din. Dette vil ta litt tid da disken din er 80G. Husk å skrive fdisk når du står i A:/> SR1Data.KonsulentTjenester. [email protected] [ Denne Melding var redigert av: SR1Data på 2001-12-30 20:54 ] [ Denne Melding var redigert av: SR1Data på 2001-12-30 20:55 ] [ Denne Melding var redigert av: SR1Data på 2001-12-30 20:56 ] Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 Quote: Det du skal gjøre for å bli kvitt oppstartsmeldingen, er å gå inn i BIOS. Under menyen "Integrated Pheripals" finner du settings for disker mm. Nederst på menyen vil du se at "Onboard RAID" er enabled. Disabler du RAID, blir du kvitt problemet :smile: Tips: Les manualen som følger med kortet, der finner du mye "snacks"! Har akkurat fikset det også nå, men takk for rådet. Eg gikk inn i bios og deaktiverte raid-alternativet i tillegg til det integrerte lydkortet da eg skal bruke SB Live 5.1 kortet... Har gått litt mer nøyaktig gjennom manualen også, men et av problemene til nå har vært at det ikke har fulgt med manualer til de fleste komponentene da mye av det er bulk versjoner, så eg har måttet finne mer informasjon om det på nettet.... Er første gang eg bygger en hel pc selv, så eg vil være sikker på hva eg gjør før eg gjør drastiske endringer som kan skade maskinen. [ Denne Melding var redigert av: gmufc på 2001-12-30 22:47 ] Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 On 2001-12-30 19:47, Skrue skrev: Quote: Oioioi! Det JEG vil foreslå, er at du tar kontakt med en mer dreven kompis som kan hjelpe deg! Jeg må si at du virker ikke så altfor fortrolig med det du driver med nå? Men vi har jo alle vært "der", selv om enkelte her i forumet ser ut til fullstendig å ha glemt dette! Selvsagt vil du få hjelp her i forumet også, men det kan vise seg å bli en omstendelig affære!Vil anbefale at du starter på nytt, med partisjonering (F-disk) og formattering, før du begynner å installere programvare! Det vil antagelig antagelig spare deg for endel tid og ergrelser... Du kan spare deg for den ironiske undertonen og overlegne holdningen.... Dette er første gang eg bygger en pc selv og da syns eg det er naturlig at eg vil trenge litt hjelp med diverse småproblemer i oppstarten. Men som du sier så har dere måttet lære dette engang dere også. Eg har faktisk lært mye mer om dette de siste to dagene, og alle komponentene ser ut til å virke som forventet. Har tenkt å starte på nytt som du sier, og sette i oppstartsdisketten og formatere hele harddisken og alt det der... Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 Quote: On 2001-12-30 20:52, SR1Data skrev:Hei gmufcJeg har laget en oppstart diskett til deg hvis du har tillgang til mail, så skal jeg sende deg filene.Da er det bare å flytte alle filene til en diskett og boote maskinen med denne disketten. Ved oppstartvil du stå i rota på A:/ skriv der du blir nå spurt du har en disk større en 512mb velg velg deretter den første menyen som det står lag MSDos partisjon <1> trykk enter velg deretter første valget i neste meny også,da blir du spurt om du vil bruke disken til hele denne partisjonen. Her kan du gjøre et valg, enten bruke hele disken til en partisjon eller dele denne opp i flere. Velger du hele er det ganske enkelt resten. Den vil nå telle ned i % 2 ganger. Trykk deretter esc. 2 ganger og du står i A:/Trykk ctrl-alt-del for å restarte measkinen.Ha fortsatt disketten i maskinen din du står nå i A:/> igjen, skriv da format C: den vil nå begynne å formatere disken din. Dette vil ta litt tid da disken din er 80G. Husk å skrive fdisk når du står i A:/>SR1Data.KonsulentTjenester.[email protected] Takker så mye for hjelpa! Eg har nettopp laget en oppstartsdiskett i win 98 selv (under "legg til/fjern programmer" menyen i kontrollpanelet tror eg det var....). Men da var ikke "format" programmet på den disken, så eg tror eg skal legge det over til den disken også... Vet ikke om den oppstartsdisketten eg har laget funker på den samme måten, men emailen min er [email protected] så du kan sende filen der dersom eg skulle ha gjort dette på feil måte. Skal prøve å gjøre sånn som du skrev, og håpe at alt går i orden og at eg får partisjonert disken til å bli 80 GB... Lenke til kommentar
Socratex^ Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Løsningen er enkel. Gå i BIOS og slå av RAID kontrollerne. Lenke til kommentar
sailave Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Har du tilgang på win98, søk etter filen "format" og kopier den så til disketten din!! ) Lenke til kommentar
gmufc Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Quote: On 2001-12-30 23:39, sailave skrev:Har du tilgang på win98, søk etter filen "format" og kopier den så til disketten din!! ) Var det eg gjorde også. Dataen fungerer utmerket nå. Har partisjonert hele disken og installert windows 98 på nytt.... Det tok ikke mange timer før eg fekk fyllt opp en 5-6 GB av harddisken med programmer, spill osv... Skal prøve å få tak i windows XP eller ME da de sikkert er litt bedre og muligens mer stabile. Eg endret også på den ene klokkehastigheten på prosessoren fra 100 til 133 MHz for å få den fulle hastigheten til prosessoren til å bli 1,4 GHz som den skulle være, og ikke 1,05 MHz som den er satt opp på i BIOS. Eneste negative med det var at temperaturen på prosessoren gikk opp fra rundt 37 grader til 46 grader pluss/minus.... Men etter det eg vet så er ikke det noe faretruende høg temperatur. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 On 2001-12-30 23:01, gmufc skrev: Quote: On 2001-12-30 19:47, Skrue skrev: Quote: Oioioi! Det JEG vil foreslå, er at du tar kontakt med en mer dreven kompis som kan hjelpe deg! Jeg må si at du virker ikke så altfor fortrolig med det du driver med nå? Men vi har jo alle vært "der", selv om enkelte her i forumet ser ut til fullstendig å ha glemt dette! Selvsagt vil du få hjelp her i forumet også, men det kan vise seg å bli en omstendelig affære! Vil anbefale at du starter på nytt, med partisjonering (F-disk) og formattering, før du begynner å installere programvare! Det vil antagelig antagelig spare deg for endel tid og ergrelser... Du kan spare deg for den ironiske undertonen og overlegne holdningen.... Dette er første gang eg bygger en pc selv og da syns eg det er naturlig at eg vil trenge litt hjelp med diverse småproblemer i oppstarten. Men som du sier så har dere måttet lære dette engang dere også. Eg har faktisk lært mye mer om dette de siste to dagene, og alle komponentene ser ut til å virke som forventet. Har tenkt å starte på nytt som du sier, og sette i oppstartsdisketten og formatere hele harddisken og alt det der... gmufc: Først og fremst; La meg sterkt beklage at du oppfattet innlegget mitt som ironisk og overlegent! Dette var slett ikke meningen! Den smule ironi jeg la for dagen, hadde en (trodde jeg) klar adresse til andre innlegg i denne tråden! Det er noe som heter "På seg selv kjenner man andre", og på bakgrunn av dette tillot jeg meg å starte med "Oioioi"! Ikke minst fordi jeg i sin tid også har "slitt" meg igjennom de samme tingene, og vet derfor hvor lett det er å "bomme"! Mulig jeg misforsto eller undervurderte din kompetanse, men faktum er at mitt lille bidrag kun var godt ment!! Jeg har slett ikke for vane å "tråkke" på noen, ei heller sparke meg selv bak. Men utifra de problemene du la for dagen, virket det unektelig som om du var relativt fersk!? Desto hyggeligere er det jo å lese at du har lært masse i løpet av et par dager, og forhåpentligvis fungerer alt som det skal nå? Uansett; Lykke til med ny maskin, og ha et riktig Godt Nytt År!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå