Gå til innhold

Expert nekter å gi meg ny maskin


Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er på tide med litt dokumentasjon og bilder i denne saken. Dt er for mye flaming mot AP, men igjen burde AP stille opp med dokumentasjon som støtter oppunder det han sier.

 

Evnt kan du vise til hvilke skruer som er forsvunnet fra denne guiden: http://www.rejoy.se/forum/index.php?act=At...ype=post&id=232

 

Edit: Så posten din over, kan du fortsatt henvise til bildet, eller vet du ikke?

8940589[/snapback]

 

Disse skruene manglet

8940638[/snapback]

 

Rejoy.se (hvor bildet er hentet fra) + tråden til trådstarter tidligere vedr. chipping av Wii + de manglende skruene gjør at trådstarter stadig får en dårligere og dårligere sak...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mer trenger butikken å bevise da? De har bevist at den har vært åpnet, dette kvalifiserer i hvert fall til tap av garanti. Så kan man diksutere om han har reklamasjonsrett eller ei, mange vil kalle dette for feilbruk.

 

DVD-spilleren har sikkert røket pga. en sikring som har røket pga. temperatur ved lodding e.l.

 

Det at spilleren er åpnet, og sikringen er røket, er en klassisk "chippe-feil" og det er ikke rart at Nintendo tviler litt.

 

I tillegg måtte han i så fall sagt fra at han ville benytte seg av reklamasjonsretten da den kreveret eget skjema.

Lenke til kommentar

Ikke at det er så farlig, men trådstarter henviser hele tiden til folk å se på QXL for at han har solgt chippen sin. Men det er ingen som har en mulighet til å finne den.

 

Ingen vet kontoen hans, og jeg har ikke en gang lest hvilken wii chip det er snakk om :p

 

Og selv om det er sant at han har solgt en chip så sier det ikke noen ting om at han ikke hadde flere chipper og solgte en av dem. (Han ville jo starte sin egen chippe-service og selge tjeneste).

 

Men alt dette har lite med denne tråden og gjøre.

 

Han har fått rådene han trenger, og jeg venter spent på om han må betale eller ikke :)

Lenke til kommentar

Skjønner at det er morsomt å leke detektiv her, men jeg siterer det jeg mener er trådens mest valide svar:

 

Skjønner ikke at det skal være mulig å gjøre ting så mye vanskeligere enn det faktisk er.

 

Si til butikken at du mener dette er en reklamasjonssak. Nekter de, tar du saken videre til Forbrukerrådet. Det er faktisk ikke noe annet du kan gjøre.

8940486[/snapback]

 

95% av alle svarene her er orientert rundt sannsynlighetsvurdering av skadeansvarlighet, og den har vi verken kompetanse eller tilstrekkelig informasjon til å kunne gjøre. Hva vi evt. ender opp med av konklusjon er dessuten uvesentlig med mindre vi selv har tenkt å erstatte/reparere AP's wii. Siden ingen enda har tilbudt seg dette foreslår jeg /end thread. :)

 

Edit... Tok på en smiley på slutten så posten ikke skal virke så bitter. Er jo ganske underholdende lesning faktisk...

Endret av sgc
Lenke til kommentar
Hva mer trenger butikken å bevise da? De har bevist at den har vært åpnet, dette kvalifiserer i hvert fall til tap av garanti.

 

Nei, de har ikke bevist at maskinen har vært åpnet. om serviceverkstedet har tatt bilde av maskinen da den annkom deres verksted kan de bevise at maskinen mangler en skrue. Det i seg selv er ikke nok til at garantien skal frafalle. Om verkstedet har tatt bilder av loddepungter inne i maskinen som tydelig viser merker fra loddebolt/nytt loddetinn/ledninger som ikke skulle være der/chip som ikke skulle være der, da er saken en helt annen. Når fenomenet er kjent fra andre steder støtter dette APs sak.

 

Men for å løse problemet på kjappest mulig måte er det bare å lese innlegget mitt litt lenger fremme i tråden. Gi butikken og verkstedet de de vil ha, nemmelig en skrue, så er problemet løst.

 

 

Edit: enig i at det er på tide å ende denne tråden. Men det hadde vært kjekkt å se hva saken endte på til slutt:)

Endret av capy
Lenke til kommentar
Hei.

 

Synes det fokuseres for mye på disse manglende skruene.

 

Det er jo revnende likegyldig hvorvidt jeg som kjøper velger å ta ut noen skruer fra plastdekselet i produktet jeg har kjøpt. Disse skruene har jo ingen sammenheng med funksjonaliteten på et CD- drev, eller for den del resten av produktet.

 

Dersom butikk/produsent velger å ha klausuler i sine garantiordninger som går på manglende/åpnede skruer, så har dette absolutt null å si for deg som kunde så lenge du befinner deg innenfor tidsfrister i kjøpsloven.

 

Slik jeg ser det så har du 2 valg her:

 

1. Stå på ditt og hevd at du ikke har fjernet skruene. Du har da fått en feilvare/b-vare, og burde ha krav på å få bytte denne.

 

2. Krev varen reparert. Be de bevise at du har åpnet boksen OG tuklet med innholdet slik at denne har sluttet å virke.

 

Forsøk på "modding" vil sette spor. Dersom dette har vært prøvd er jeg sikker på at det ikke ville ha vært fokusert på noen små skruer i et plastdeksel for å bevise din skyld.

 

Jeg er sikker på at hele problemet er at norske forbrukerlover er såpass forbrukervennlige, at utenlandske produsenter prøver seg så langt som mulig for å "dekke sine tap", i tilfeller der det i andre land ville ha vært forbruker som måtte ha betalt. (Sette retningslinjer overfor deres verksteder).

8939454[/snapback]

 

Nei det er ikke revnende likegyldig,for om du kjøper feks en HD og bare skraper at forseglingen så er du uten garanti/reklamasjonsrett.

desverre er det blitt slik og kommer nok til å bli enda mer forseglinger/begrensninger nettop fordi det er en kjent sak at folk tukler med ting,ødlegger dem for deretter å bedyre sin uskyld og lar butikken7produsenten få svi, noe som igjen fører til høyere priser på produkter.

 

PS: Det jeg hær skriver er ikke en hentydning til at trådstarter har gjordt noe galt, men det er et faktum at slike skader er et økende problem .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Men hvor i forbrukerkjøpsloven står det at de merkene foran skruene skal være intakt? Er dette bare en regel som fabrikat og butikker blir enige om? Da er isåfall den regelen ugyldig.

F.eks en bærbar pc kan man skru opp og likevel gjelder full garanti/reklamasjon.

 

Hvis trådstarter kun har snakket fakta, så har trådstarter faktisk fått en feilvare eller en b-vare. Og butikken kan være vanskelig da.

 

Jeg har hatt et tilfelle med Siba at ei venninne fikk en b-vare, som ble solgt som ny. Og den virket heller ikke. Grunnen for at vi så at det var en b-vare, var at det var en mobil, som skulle hatt et plastbeskyttelse på skjermen, men det hadde den ikke hatt. Og at ikke butikkene tar slikt mer alvorlig, det er ikke betryggende.

Og om Expert har like dårlig kundeservice, så blir kanskje forbrukerrådet eneste utvei.

Lenke til kommentar

Rejoy.se (hvor bildet er hentet fra) + tråden til trådstarter tidligere vedr. chipping av Wii + de manglende skruene gjør at trådstarter stadig får en dårligere og dårligere sak...

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg syntes det er på tide med litt dokumentasjon og bilder i denne saken. Dt er for mye flaming mot AP, men igjen burde AP stille opp med dokumentasjon som støtter oppunder det han sier.

 

Evnt kan du vise til hvilke skruer som er forsvunnet fra denne guiden: http://www.rejoy.se/forum/index.php?act=At...ype=post&id=232

 

Edit: Så posten din over, kan du fortsatt henvise til bildet, eller vet du ikke?

 

:roll:

Endret av AP
Lenke til kommentar
Hva mer trenger butikken å bevise da? De har bevist at den har vært åpnet, dette kvalifiserer i hvert fall til tap av garanti. Så kan man diksutere om han har reklamasjonsrett eller ei, mange vil kalle dette for feilbruk.

 

DVD-spilleren har sikkert røket pga. en sikring som har røket pga. temperatur ved lodding e.l.

 

Det at spilleren er åpnet, og sikringen er røket, er en klassisk "chippe-feil" og det er ikke rart at Nintendo tviler litt.

 

I tillegg måtte han i så fall sagt fra at han ville benytte seg av reklamasjonsretten da den kreveret eget skjema.

8941214[/snapback]

 

:roll: Hvor mange ganger må jeg si dette? Jeg har ikke åpnet den, Service reperasjonen har ikke funnet tegn etter lodding men noen manglende skruer

Lenke til kommentar

Det at spilleren er åpnet, og sikringen er røket, er en klassisk "chippe-feil" og det er ikke rart at Nintendo tviler litt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor snakker du om Nintendo?

Endret av AP
Lenke til kommentar
Men hvor i forbrukerkjøpsloven står det at de merkene foran skruene skal være intakt? Er dette bare en regel som fabrikat og butikker blir enige om? Da er isåfall den regelen ugyldig.

F.eks en bærbar pc kan man skru opp og likevel gjelder full garanti/reklamasjon.

 

Hvis trådstarter kun har snakket fakta, så har trådstarter faktisk fått en feilvare eller en b-vare. Og butikken kan være vanskelig da.

 

Jeg har hatt et tilfelle med Siba at ei venninne fikk en b-vare, som ble solgt som ny. Og den virket heller ikke. Grunnen for at vi så at det var en b-vare, var at det var en mobil, som skulle hatt et plastbeskyttelse på skjermen, men det hadde den ikke hatt. Og at ikke butikkene tar slikt mer alvorlig, det er ikke betryggende.

Og om Expert har like dårlig kundeservice, så blir kanskje forbrukerrådet eneste utvei.

8941631[/snapback]

 

Det står vel neppe i forbrukerloven,men det står i enkelte produkts garantibestemmelser,dette er jo bestemmelser en godtar når en kjøper produktet :hmm:

 

Men som sagt før så mener jeg trådstarter og firma/produsent kan løse dette enkelt,da det er en gri sak å finne ut om skruer er blitt fjernet eller ei, forbytting oppklares enkelt da hvert produkt har et unikt serienr.

Når dette er avklart så skulle det være enkelt å ta saken vidre , for enten har trådstartet tuklet med dette og mister garantien eller så har han ikke tuklet med det og har krav på reprasjon eventuelt ny vare kostnadsfritt .

Lenke til kommentar
Når dette er avklart så skulle det være enkelt å ta saken vidre , for enten har trådstartet tuklet med dette og mister garantien eller så har han ikke tuklet med det og har krav på reprasjon eventuelt ny vare kostnadsfritt .

8941916[/snapback]

Såfremt feilen skyldes en mangel ved produktet. Selv om trådstarter ikke har tuklet med varen, betyr jo nødvendigvis ikke at det er noe som dekkes av reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Hvis skruer er åpnet, og i tillegg klistremerket over er fjernet/ødelagt, har man vel ikke så mye man skulle ha sagt som kunde.. Synd om man ikke har gjort dette selv, man kan jo sammenligne serienummer med esken eller noe liknende. Men jeg jobber selv i Expert, og hadde reagert på samme måte om noen hadde fjernet et slikt klistremerke, i tillegg til at skruene under er fjernet. Da er det også (etter min mening) likegyldig hva som er feil med konsollen.

Lenke til kommentar
Hvis skruer er åpnet, og i tillegg klistremerket over er fjernet/ødelagt, har man vel ikke så mye man skulle ha sagt som kunde.. Synd om man ikke har gjort dette selv, man kan jo sammenligne serienummer med esken eller noe liknende. Men jeg jobber selv i Expert, og hadde reagert på samme måte om noen hadde fjernet et slikt klistremerke, i tillegg til at skruene under er fjernet. Da er det også (etter min mening) likegyldig hva som er feil med konsollen.

8942062[/snapback]

 

Men det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Ikke lovene som produsentene selv lager. Om et merke er fjernet foran skruen, så har det lite å si. Men om bruker har f.eks endret på konsollen, byttet deler, prøvd å lodde og slikt, så faller garanti/reklamasjon bort, pga at det ikke er en faglært person som har gjort jobben. Jeg ville kontaktet forbrukerrådet, og de vil hjelpe trådstarter videre.

 

Det er som sagt forbrukerkjøpsloven som gjelder. Det hjelper ikke for en produsent å skrive 1 års reklamasjonstid på en bærbar pc for 10.000.

Det vil uansett være forbrukerkjøpsloven som gjelder.

 

Men butikkene skjønner kanskje ikke lovverket så godt?

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er der for å lage et lovverk som vi forbrukere og butikker/produsenter kan forholde oss til. Alle produsenter har "garantier" på sine produkter som ofte er bundet opp av klausurer som gjør oss forbrukere rettsløse (i værste fall).

 

La meg ta et søkt eksempel:

Jeg kjøper en HD (siden den ble nevnt litt lengre oppe). Etter 3 mnd. tar den kvelden. Jeg kontakter butikken som solgte den for å få info om hvordan merke den osv. for innsendelse. Jeg monterer ut disken, legger den på bordet og leter litt rundt etter passende embalasje. I mellomtiden har min 4 år gamle datter funnet dette underlige objektet og sett sitt snitt til å pelle bort en klisterlapp som sitter over den ene skruen. På denne lappen står det "warrenty void if removed"...

 

er jeg i så fall rettsløs? kan jeg like godt kaste disken? Nei. I mange andre land ville nok dette ha blitt utkommet, men her i norge gjelder lover som står over produsenters garantier. Jeg vil anta at det hadde blitt en del krangling i et slikt tilfelle, men denne ubetydelige klisterlappen er jo ikke årsak til at disken ikke virker. :roll:

 

Mens jeg er i gang kan jeg nevne et annet reellt tilfelle som en kjenning av meg var ute for og som viser at denne loven er et 2-egget sverd. Den beskytter ikke bare oss forbrukere, men blir ofte brukt hensynsløst av butikker/produsenter mot oss, hvis mulig:

 

Han hadde en gammel mobiltelefon som tok kvelden. Da han var ganske avhengig av telefon, bla. i jobb, mente han at postgangen (ca. 3-4 dager) fra en nettbutikk ville bli for lenge å vente. Han dro derfor til en lokale telefonsjappa og kjøpte en passende telefon til en mye høyere pris enn på nettet.

Da han kom hjem ladet han opp telefonen, men den ville ikke slå seg på. "Heldigvis at jeg kjøpte denne lokalt. Da kan jeg jo bare dra å bytte den", tenkte han. Men dengang ei. I butikken ble han møtt av en "opplyst" ansatt som nektet å bytte. "I følge loven har vi rett til å prøve å reparere telefonen" var svaret han fikk. "En ny telefon som aldri har virket, og som åpenlyst har en alvorlig feil?"

Uansett hvordan han argumenterte så kom han ingen vei. På spørsmål om å få en lånetelefon fikk han til svar at "i følge loven har du ikke krav på lånetelefon hvis ikke reperasjonen forventes å ta mere enn x(10?) dager, og vår erfaring er at det vanligvis ikke tar så lenge før vi har den tilbake". Han fikk dog tilbud om å få lånetelefon hvis det faktisk tok mere enn 10 dager, men ikke før dette eventuellt var et faktum.

 

Vel, butikken fikk en missfornøyd kunde, men de hadde jo retten på sin side. :no:

 

Jeg kjenner til enda mere graverende tilfeller der denne loven har blitt brukt mot kunden.

 

Så litt on-topic: Dersom du vet du har rett må du aldri gå med på å betale for en tjeneste du har krav på.

Lenke til kommentar
Hvis skruer er åpnet, og i tillegg klistremerket over er fjernet/ødelagt, har man vel ikke så mye man skulle ha sagt som kunde.. Synd om man ikke har gjort dette selv, man kan jo sammenligne serienummer med esken eller noe liknende. Men jeg jobber selv i Expert, og hadde reagert på samme måte om noen hadde fjernet et slikt klistremerke, i tillegg til at skruene under er fjernet. Da er det også (etter min mening) likegyldig hva som er feil med konsollen.

8942062[/snapback]

 

Men det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Ikke lovene som produsentene selv lager. Om et merke er fjernet foran skruen, så har det lite å si. Men om bruker har f.eks endret på konsollen, byttet deler, prøvd å lodde og slikt, så faller garanti/reklamasjon bort, pga at det ikke er en faglært person som har gjort jobben. Jeg ville kontaktet forbrukerrådet, og de vil hjelpe trådstarter videre.

 

Det er som sagt forbrukerkjøpsloven som gjelder. Det hjelper ikke for en produsent å skrive 1 års reklamasjonstid på en bærbar pc for 10.000.

Det vil uansett være forbrukerkjøpsloven som gjelder.

 

Men butikkene skjønner kanskje ikke lovverket så godt?

8942138[/snapback]

 

Så da har jeg krav på en ny?

Lenke til kommentar

Ifølge forbrukerkjøpsloven er svaret ja.

 

Men butikken vil uansett ha en annen mening. Så du kan jo skrive ut forbrukerkjøpsloven og vise den til de ansatte/sjefen. Og om de ikke vil bøye seg, så burde du bare kontakte forbrukerrådet. Send dem en e-post eller et brev snarest. Men prøv å gi butikken en siste sjanse først.

Lenke til kommentar
Ifølge forbrukerkjøpsloven er svaret ja.

 

Men butikken vil uansett ha en annen mening. Så du kan jo skrive ut forbrukerkjøpsloven og vise den til de ansatte/sjefen. Og om de ikke vil bøye seg, så burde du bare kontakte forbrukerrådet. Send dem en e-post eller et brev snarest. Men prøv å gi butikken en siste sjanse først.

8942245[/snapback]

 

hvor finner jeg den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...