Bruktbilen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Nei, det er bare å kontakte Expert. Lenke til kommentar
capy Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 hva med å ta den tilbake, finne en lik skrue, skru den inn og lever den i en annen expertbutikk? vet det ikke er "rette" måten å gjøre det på, men det løser problemet på kjappest mulig måte. noen ganger må vi forbrukere synke ned på butikkens nivå for å få det som vi vil. Skal de være vanskelig kan vi veie opp med å gjøre ting veldig lett. lykke til. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg vil nå faktisk påstå at når Expert nekter å gi den avhjelp kunden har krav på, og vil ta betalt for gi denne avhjelpen er det faktisk Svindel. Eller ville du foretrekke bedrageri? Det må da være lov å kalde en spade for en spade? 8932738[/snapback] Svindel/bedrageri er straffbart. For å sitere Straffeloven §270. Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. Eventuelt har du §271 om det er alvorlig nok. Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Medvirkning straffes på samme måte. Så om man mener Expert har forsøkt seg på svindel/bedrageri, så går man til politiet og anmelder det. Man oppretter ikke en tråd på HW.no for å skrike svindel. Lenke til kommentar
Morgenstjerne Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Måtte faktisk til å opprette konto bare for å si dette.. Det er da vel ikke Expert butikken som har sjekket produktet ditt? Nintendo produkter sendes til Bergsala som er den norske importøren og sees over der til vurdering. Om det virkelig er noen som prøver å lure deg så er det nok ikke Expert, de er nok bare opptatt av å ikke måtte dekke tapet om de ikke får det kreditert av importøren. Det er viktig å huske at en hver kjede er opptatt av å ha fornøyde kunder, det er ikke dermed sagt at de ikke skal kunne tjene penger.. I de aller fleste tilfeller vil kjeden være mellom-ledd mellom kunden og leverandøren, for å forenkle saksgang og gjøre det lettere for kundene. Det gjelder både ved salg og reklamasjoner. Det faller på sin egen urimelighet at en butikk kjede skal være nødt til å dekke økonomisk tap på vegne av en leverandør eller en kunde. Om det er med WII som det er med playstation og xbox, og det er det helt sikkert, så må nok Expert selge en 20-30 wii for å dekke tapet av å bare gi deg en ny uten å få det dekket av importør. Det jeg ville gjort er å ta kontakt med butikksjef som det var nevnt her tidligere, være rolig og saklig, huske at en butikksjef stort sett hele tiden har 20 baller i luften og derfor være litt tålmodig, og be han kontakte leverandøren ang saken din. Om du ikke har hørt noe på en uke, ring ham og nevn at du ikke har hørt noe og lurer på hva som skjer, ikke være uhøflig om det er tydelig at det ikke har skjedd mye, (husk 20 baller) be han om å ta kontakt med deg innen en uke, uavhengig av hva han har fått vite, bare for å vise at han jobber med saken. Om du mot formodning ikke har hørt noe etter en uke, vent to dager og ring og krev at du prioriteres. Da har du lov til være kravstor for du har da gitt de mer enn nok tid. Ikke true med forbrukerrådet, alle er drit lei av å høre om de, de har kun rådgivende kraft og er strengt tatt ofte litt for ivrig på å lesse alle problemer over på butikker. Om wii'en mot formodning ikke har vært sendt til importør, men kun blitt sett på i butikk, krev at det gjøres, butikken er garantert ikke sertifisert til å sjekke nintendo produkter og du har all rett til en faglig vurdering. I utgangspunkttet vil jeg si at du har en svak sak, men jobber du på riktig måte og ikke er påståelig og vrang har man alltid en sjanse, om ikke annet så vil betjeningen ha sympati for deg og stå på litt ekstra, man kommer alltid lenger med honning enn eddik! Lykke til!! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) *que* 8934309[/snapback] Oppriktig talt, butikken er ansvarlig ovenfor kunde og ikke noe mellomledd. Det er ansvarsfraskrivelse så det synger av det. Selger har bevisbyrden så tidlig i salget som dette, og det holder ikke å si at en skrue eller to mangler, det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom det og problemet. Uansett: en bruker gjerne forbrukerrådet til mekling - så ftu eller forliksrådet om en vil det. (eller kjøper forsikring og får advokat) Hvordan forbrukerrådet er, det er en annen sak. jeg har opplevd personer som hjelper og som motarbeider meg i en sak, så der er jeg uenig. Endret 24. juni 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
AP Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Måtte faktisk til å opprette konto bare for å si dette.. Det er da vel ikke Expert butikken som har sjekket produktet ditt? Nintendo produkter sendes til Bergsala som er den norske importøren og sees over der til vurdering. Om det virkelig er noen som prøver å lure deg så er det nok ikke Expert, de er nok bare opptatt av å ikke måtte dekke tapet om de ikke får det kreditert av importøren. Det er viktig å huske at en hver kjede er opptatt av å ha fornøyde kunder, det er ikke dermed sagt at de ikke skal kunne tjene penger.. I de aller fleste tilfeller vil kjeden være mellom-ledd mellom kunden og leverandøren, for å forenkle saksgang og gjøre det lettere for kundene. Det gjelder både ved salg og reklamasjoner. Det faller på sin egen urimelighet at en butikk kjede skal være nødt til å dekke økonomisk tap på vegne av en leverandør eller en kunde. Om det er med WII som det er med playstation og xbox, og det er det helt sikkert, så må nok Expert selge en 20-30 wii for å dekke tapet av å bare gi deg en ny uten å få det dekket av importør. Det jeg ville gjort er å ta kontakt med butikksjef som det var nevnt her tidligere, være rolig og saklig, huske at en butikksjef stort sett hele tiden har 20 baller i luften og derfor være litt tålmodig, og be han kontakte leverandøren ang saken din. Om du ikke har hørt noe på en uke, ring ham og nevn at du ikke har hørt noe og lurer på hva som skjer, ikke være uhøflig om det er tydelig at det ikke har skjedd mye, (husk 20 baller) be han om å ta kontakt med deg innen en uke, uavhengig av hva han har fått vite, bare for å vise at han jobber med saken. Om du mot formodning ikke har hørt noe etter en uke, vent to dager og ring og krev at du prioriteres. Da har du lov til være kravstor for du har da gitt de mer enn nok tid. Ikke true med forbrukerrådet, alle er drit lei av å høre om de, de har kun rådgivende kraft og er strengt tatt ofte litt for ivrig på å lesse alle problemer over på butikker. Om wii'en mot formodning ikke har vært sendt til importør, men kun blitt sett på i butikk, krev at det gjøres, butikken er garantert ikke sertifisert til å sjekke nintendo produkter og du har all rett til en faglig vurdering. I utgangspunkttet vil jeg si at du har en svak sak, men jobber du på riktig måte og ikke er påståelig og vrang har man alltid en sjanse, om ikke annet så vil betjeningen ha sympati for deg og stå på litt ekstra, man kommer alltid lenger med honning enn eddik! Lykke til!! 8934309[/snapback] Den ble sent til Assist Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Dette er den beste løsningen: Først: Gå til butikken, og krev å snakke med sjefen. Husk å ha med konsollen. Og lever den der, og forklar om problemet. Om det ikke hjelper, så kan du kontakte forbrukerrådet. Men prøv først å snakke med sjefen i din Expertbutikk. Alt vil mest sansynlig ordne seg da. Mest sansynlig er det en produksjonsfeil. De produserer ikke bare et titalls maskiner i fabrikkene der hver dag. Og feil kan da oppstå. Og de sjekker nok ikke manuelt hver eneste maskin før den leveres ut om alle skruene er montert. Dette er en garanti/reklamasjonssak, så enkelt er det. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 I utgangspunkttet vil jeg si at du har en svak sak, men jobber du på riktig måte og ikke er påståelig og vrang har man alltid en sjanse, om ikke annet så vil betjeningen ha sympati for deg og stå på litt ekstra, man kommer alltid lenger med honning enn eddik! 8934309[/snapback] I utgangspunktet har han en meget god sak. Han trenger bare å slutte med fantasier om svindel og bedrageri. Uansett om skruer er fjernet eller ikke, må butikken kunne vise at nettopp disse tre skruene i så fall er skyld i problemet maskinen er levert inn for. Og butikken kan ikke på noen måte fraskrive seg ansvar med å si at det ikke er deres ansvar. For kunden sin del er det faktisk revnende likegyldig om butikken får igjen penger fra importør eller ikke. Kunden har sine forbrukerrettigheter overfor butikken, mens butikken har mindre rettigheter overfor importør gjennom Kjøpsloven. At de fleste butikkene krever å få dekket kostnadene fra importør er en ting, men hva importøren velger å gjøre overfor butikken har null betydning for hvilke plikter butikken har overfor kunden sin. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Kunden har heller ikke krav om ny maskin med en gang heller hvis kostnadene er for store. Ser jo her ut som om den er/blir sendt inn på verksted for å konstantere hva feilen kommer av. Den går da til et autorisert verksted (vil tro at de går til Bergsala) og de tar en konklusjon. Dekkes ikke dette av garanti/reklamasjon må butikken (via verkstedet) legge frem bevismateriale. Du må rett og slett finne deg i å vente til den er sett på hos verkstedet. Lenke til kommentar
AP Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Kunden har heller ikke krav om ny maskin med en gang heller hvis kostnadene er for store. Ser jo her ut som om den er/blir sendt inn på verksted for å konstantere hva feilen kommer av. Den går da til et autorisert verksted (vil tro at de går til Bergsala) og de tar en konklusjon. Dekkes ikke dette av garanti/reklamasjon må butikken (via verkstedet) legge frem bevismateriale. Du må rett og slett finne deg i å vente til den er sett på hos verkstedet. 8934768[/snapback] Den har alerede kommet tilbake fra verkstedet de sa til Expert at det mangler noen skruer og det koster 500- for å sette på plass skruene og fikse CD/DVD rommen Endret 24. juni 2007 av AP Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Men de 500,- skal ikke kjøperen betale. Dette er en garanti/reklamasjonssak. Nekt å betal. Og vil ikke butikken bøye seg, så kontakt forbrukerrådet. Du har selvsagt ikke krav på ny konsoll om de ønsker å fikse den. Husk at om samme feilen skjer 3 ganger, så har du rett til å kreve ny konsoll eller kreve pengene tilbake. Stå på ditt! Og lykke til! Selvsagt ønsker butikken at du betaler for å fikse konsollen, så de sparer de pengene. Men det bør du IKKE gjøre. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Har vel ingenting å si om de skruene har forårsaket feilen... Poenget er vel at om man bryter med veiledningen (f.eks. åpne maskina), så mister man all garanti osv.. Så det er ikke så rart at de reagerer som de gjør. Det er likevel kjipt for trådstarter om han ikke har tukla noe som helst med den, mens verkstedet mener noe annet. Det er så altfor mange kunder som "prøver seg", så de kan ikke bare godta alt en kjøper sier. Blir spennende og se hva som skjer med den saken her.. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Har vel ingenting å si om de skruene har forårsaket feilen... Poenget er vel at om man bryter med veiledningen (f.eks. åpne maskina), så mister man all garanti osv.. Så det er ikke så rart at de reagerer som de gjør. Det er likevel kjipt for trådstarter om han ikke har tukla noe som helst med den, mens verkstedet mener noe annet. Det er så altfor mange kunder som "prøver seg", så de kan ikke bare godta alt en kjøper sier. Blir spennende og se hva som skjer med den saken her.. 8935004[/snapback] Du mister kanskje *garantien*, men ikke reklamasjonsretten. Som nevnt har butikken bevisbyrden de første 6 måneder, og når dette skjedde etter 3 dager er det butikken som må bevise at den manglende skruen er skyld i at problemet har oppstått. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Det har vært mange her som sier at butikk/verksted har bevisbyrden. Vel det er riktig. Men de har allerede bevist at boksen har vært åpnet av uautoriserte (de manglende skruene) og at garanti/reklamsjon dermed er vanskliggjort. Er boksen først åpnet kan mange ting skje som vil kunne ha innvirkning på boksens oppførsel. Nå er det opp til trådstarter å overbevise butikk/verksted at boksen ble levrt uten de tre skruene, Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Det har vært mange her som sier at butikk/verksted har bevisbyrden. Vel det er riktig. Men de har allerede bevist at boksen har vært åpnet av uautoriserte (de manglende skruene) og at garanti/reklamsjon dermed er vanskliggjort. Er boksen først åpnet kan mange ting skje som vil kunne ha innvirkning på boksens oppførsel. Nå er det opp til trådstarter å overbevise butikk/verksted at boksen ble levrt uten de tre skruene, 8935545[/snapback] Nope. Innenfor 6 måneder er all risiko på selger. Det er altså opp til Expert å bevise at skruene var der når den ble levert. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Har vel ingenting å si om de skruene har forårsaket feilen... Poenget er vel at om man bryter med veiledningen (f.eks. åpne maskina), så mister man all garanti osv.. Så det er ikke så rart at de reagerer som de gjør. Det er likevel kjipt for trådstarter om han ikke har tukla noe som helst med den, mens verkstedet mener noe annet. Det er så altfor mange kunder som "prøver seg", så de kan ikke bare godta alt en kjøper sier. Blir spennende og se hva som skjer med den saken her.. 8935004[/snapback] Du mister kanskje *garantien*, men ikke reklamasjonsretten. Som nevnt har butikken bevisbyrden de første 6 måneder, og når dette skjedde etter 3 dager er det butikken som må bevise at den manglende skruen er skyld i at problemet har oppstått. 8935229[/snapback] Mister vel både garanti og reklamasjonsrett så vidt jeg er bekjent. Blir som å plukke fra hverandre dvd-spilleren din og levere den tilbake på "reklamasjon" fordi den sviktet etter at du hadde skrudd den sammen igjen. Klart du mister muligheten til å få ny da. Det står som regel på elektroprodukter at man mister garantien om enheten åpnes av uautorisert personell. Vil anta reklamasjonsretten og garanti går for det samme i akkurat denne saken. Man mister det uansett. Hvis du overclocker prosessoren din og den dør.. Skal butikken gi deg ny da kanskje? Man bryter med produsentens veiledning, og man mister da retten til å få ny selv om det kanskje ikke var overclockinga som gjorde at prosessoren gikk i stykker. Poenget her er at det oftere er enklere å se at produktet er åpnet enn å finne ut hva som eventuelt er gjort eller ikke gjort inni den. Så.. derfor synes jeg ikke det er merkelig om man ikke får ny når verkstedet konkluderer at produktet har vært tuklet med. Det er likevel uheldig for en kjøper å bli beskyldt for dette om det ikke er tilfelle. Så vet ikke hva man burde gjøre her. Butikken kan selvfølgelig være snill.. men.. hva om enheten faktisk hadde vært tuklet med? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Så lenge kjøper/trådstarter har fått en konsoll som mangler skruer, så har det ingen ting med å si. Det er en feilvare, og feil skal rettes opp av selger kostnadfritt for kjøper. Stå på dine krav! At man mister garanti/reklamasjon om man skrur opp konsollen selv, er greit. Men det har ingen ting med dette tilfellet å gjøre. Gå og klag! Du skal heller ikke betale en krone for å få fikset konsollen. Og klarer de ikke å fikse den, noe de mest sansynlig gjør, så har du rett på en ny vare, eller å heve kjøpet. Da kan du kjøpe en konsoll for pengene du får tilbake. Lykke til! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 *snipp* 8935728[/snapback] Det er fil, men poenget ditt faller på sin egen urimelighet. Om det er sammenheng mellom at jeg kaster mobilen i bakken, og at den blir ødelagt så mister jeg selvfølgelig reklamasjonsretten der. Men jeg mister ikke nødvendigvis den om softwaren slutter å fungere da den neppe kan sies å bli påvirket av akkurat det. Jeg tviler sterkt på at drevet er påvirket av fraværet av noen skruer. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Slike saker kan jo krangles om her over 100 sider... Hvis butikken har fått den tilbake eller fått melding fra verkstedet at det ikke er reklamasjon på denne lenger så må verkstedet dokumentere dette. Den informasjonen kan vel du spørre om å få se. Vi vet jo ikke om de bare har sett at et par skruer mangler eller om de har sett nærmere på saken. Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Kjenner ikke til Wii, men vanligvis har jo slike enheter ett klistremerke som benyttes til forsegling av boksen. Dette viser enkelt og greit om noen har åpnet den eller ikke. Har Wii dette? Og hvordan er event. statusen på dette ? I forhold til chipping eller forsøk på dette er det i nær 100% av tilfellene veldig enkelt å se om det har vært noen inni å skrudd og loddet eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå