Gå til innhold

Expert nekter å gi meg ny maskin


Anbefalte innlegg

Ifølge forbrukerkjøpsloven er svaret ja.

 

Men butikken vil uansett ha en annen mening. Så du kan jo skrive ut forbrukerkjøpsloven og vise den til de ansatte/sjefen. Og om de ikke vil bøye seg, så burde du bare kontakte forbrukerrådet. Send dem en e-post eller et brev snarest. Men prøv å gi butikken en siste sjanse først.

8942245[/snapback]

 

hvor finner jeg den?

8942279[/snapback]

 

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...erkj%d8pslov*&&

 

Du må bare finne litt frem der. Er masse å sette seg inn i men.

 

Du kan også finne det her:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/Viktig...brukerregelverk

Endret av snillekim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge forbrukerkjøpsloven er svaret ja.

 

Men butikken vil uansett ha en annen mening. Så du kan jo skrive ut forbrukerkjøpsloven og vise den til de ansatte/sjefen. Og om de ikke vil bøye seg, så burde du bare kontakte forbrukerrådet. Send dem en e-post eller et brev snarest. Men prøv å gi butikken en siste sjanse først.

8942245[/snapback]

 

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

 

Trådstarter har vel brukt varen "uriktig", og i strid med bruksanvisningen hvis han har skrudd opp noen skruer, der det klart står at han ikke kan skru dem opp. (Jeg beskylder ikke trådstarter for å gjøre faktisk det, men butikken kan se det sånn)

Endret av xelA
Lenke til kommentar

Trådstarter har ikke krav på en ny. Dere kan ikke bare lese første avsnitt og hoppe over resten. Regelen er klar på urimelighet ved kostand forbundet med bytte vs. reperasjon.

Å bytte en Wii uten videre, eller mobil for den saksskyld går ikke så enkelt som dere forventer.

 

Og igjen; selger har bevisbyrde, forbrukerkjøpsloven er uavhengig av garantiene til produsent og det skal faktisk foreligge en sammenheng mellom hva som er galt og hva som kjøper eventuelt har gjort selv.

 

Noen bruker jo nærmest analogien at faller motoren ut av bilen, fordi kjøper byttet dekk, så er det kjøpers skyld likevel, selv om det ikke er sammenheng.

Lenke til kommentar
Men hvor i forbrukerkjøpsloven står det at de merkene foran skruene skal være intakt? Er dette bare en regel som fabrikat og butikker blir enige om? Da er isåfall den regelen ugyldig.

F.eks en bærbar pc kan man skru opp og likevel gjelder full garanti/reklamasjon.

8941631[/snapback]

Hvor står det at det kan åpnes? Det er forskjell på garanti og reklamasjon. En garanti kan ikke avtales dårligere enn de eksisterende lover (reklamasjon), men f.eks. hvis en produsent tilbyr doa de 7 første dagene mot at noen ikke har rørt et klistremerke er det helt ok.

 

Du kan også finne det her:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/Viktig...brukerregelverk

8942343[/snapback]

Forbrukerportalen vrir og vender på den til forbrukerens eget beste. Lovdata er alltid det sikreste. ;)

Lenke til kommentar
Men hvor i forbrukerkjøpsloven står det at de merkene foran skruene skal være intakt? Er dette bare en regel som fabrikat og butikker blir enige om? Da er isåfall den regelen ugyldig.

F.eks en bærbar pc kan man skru opp og likevel gjelder full garanti/reklamasjon.

8941631[/snapback]

Hvor står det at det kan åpnes? Det er forskjell på garanti og reklamasjon. En garanti kan ikke avtales dårligere enn de eksisterende lover (reklamasjon), men f.eks. hvis en produsent tilbyr doa de 7 første dagene mot at noen ikke har rørt et klistremerke er det helt ok.

 

Du kan også finne det her:

http://forbrukerportalen.no/seksjon/Viktig...brukerregelverk

8942343[/snapback]

Forbrukerportalen vrir og vender på den til forbrukerens eget beste. Lovdata er alltid det sikreste. ;)

8942952[/snapback]

 

det er likevel ikke til å stikke under en stol at forhandler neppe vil komme unna med en unskyldning at en skrue manglet, når drevet slutter å fungere. Det kan en vel ikke si holder til å bevise at det er noe sammenheng? :)

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på:

 

Si at det er AP som har åpnet (prøvd i hvertfall) Wiien.

 

Er det i det hele tatt mulig å åpne den ved å bare fjerne to skruer? Må man ikke fjerne flere?

 

Poenget er, hvorfor sier Expert nei, hvis det bare er de to skruene smo er tuklet med? selv om det er trådstarter som har gjort det, så kan han vel ikke komme inni konsollen ved å bare fjerne to skruer.

 

Men så er det jo muligheten for at han har tatt vekk langt felre skruer, for å så sette de inni igjen, utenom de to som mangler. De kan han ha glemt.

 

 

Jeg sier ikke det er slik, men det er jo en mulighet.

 

Og hvis du har åpnet Wiien din trådstarter, så kan du vel åpne den igjen og se om du selv kan fikse den? Jeg er ingen dataelektronikkekspert, men en ødelagt sikring er vel ikke så veldig vanskelig å fikse.

Lenke til kommentar

Det som er sikkert, er at selgerne i butikken ikke kan konkludere med at det er en sammenheng, selv om kunden kan ha ødelagt noe ved å "mekke" på den etter at den er åpnet.. Teknikerne må avgjøre slikt.. Derfor savner jeg en rapport fra de som har kommet fram til denne konklusjonen, kanskje trådstarter kunne lagt ut denne?

Endret av xelA
Lenke til kommentar
Det er en ting jeg lurer på:

 

Si at det er AP som har åpnet (prøvd i hvertfall) Wiien.

 

Er det i det hele tatt mulig å åpne den ved å bare fjerne to skruer? Må man ikke fjerne flere?

 

Poenget er, hvorfor sier Expert nei, hvis det bare er de to skruene smo er tuklet med? selv om det er trådstarter som har gjort det, så kan han vel ikke komme inni konsollen ved å bare fjerne to skruer.

 

Men så er det jo muligheten for at han har tatt vekk langt felre skruer, for å så sette de inni igjen, utenom de to som mangler. De kan han ha glemt.

 

 

Jeg sier ikke det er slik, men det er jo en mulighet.

 

Og hvis du har åpnet Wiien din trådstarter, så kan du vel åpne den igjen og se om du selv kan fikse den? Jeg er ingen dataelektronikkekspert, men en ødelagt sikring er vel ikke så veldig vanskelig å fikse.

8943099[/snapback]

 

Det kan jeg godt gjøre eller bare betale 500- men det jeg bryr meg om er at maskinen har vært hos Expert i snart 3 uker og har sikkert blitt behandlet ganske dårlig, slengt hit og dit......

Lenke til kommentar

Det at du nå sier at den har vært der i 3 uker, endrer på litt av hvert.. Jeg har ikke satt meg inn i lovene etc., men det er vel for lang tid?

 

Edit: Den har vel forresten vært hos reperatøren i en stund, og ikke blitt "slengt hit og dit" på bakrommet på Expert.. Hva får deg forresten til å komme med en slik påstand? Du kommer ikke langt med slike beskyldninger uten hold i butikken..

Endret av xelA
Lenke til kommentar

Som jeg bemerket tidligere. Denne har faktisk blitt sendt inn til verksted og returnert. Hva selgeren sier (i dette tilfelle at det manglet skruer) er ravende likegylding. Det som teller er det som står på papirene fra verkstedet. Det finnes ingen garanti for at det selger sier, og det som står i papirene stemmer overens. Det er godt mulig at selger bare har lest første setning.

 

Før man begynner å sender inn klager, begynner å snakke om skruer er god nok grunn, etc. må man vite hva som faktisk står i papirene fra verkstedet.

 

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Skruer manger, mistanke om brukerfeil

- Rester av loddetinn på kretskort

- Knekk på cd-drev.

- Bruker har sprutet sement inn

- etc.

 

Altså, før man kan si noe som helst om hva som er riktig eller galt må man få vite hva nøyaktig det står i papirene fra verkstedet. Trådstarter bør gå til butikken og kreve kopi av papirene fra verkstedet og legge disse ut her, før noe som helst mer gjøres.

 

Forøvrig har ikke bruker krav på ny før tredje reperasjonsforsøk.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Men hadde jeg kjøpt en slik konsoll og noen skruer manglet da jeg fikk den. Og feilen ville rammet meg og. Da ville jeg ikke godtatt at jeg ikke kunne få tatt det på garanti/reklamajson, siden skruene manglet. Og en forbruker mister ikke reklamasjonsretten av den grunn heller. Og jeg ville nektet å betale 500,- for en feil som jeg ikke var skyldig i.

 

Det ville heller ikke blitt bedre om Expert da beskylte meg for å ha åpnet den og sånn.

 

Men som sagt, jeg ville gått til forbrukerrådet om butikken ikke bøyrer seg.

Da håper jeg også at trådstarter gjør dette.

Lenke til kommentar

Av alle saker jeg har vært borti på Expert, har jeg utlevert rapport fra verksted. Nå vet jeg ikke om man er lovpåfestet til å gjøre det, men regner med det. Derfor har jeg stor grunn til å tro at trådstarter sitter på denne rapporten. Hvis ikke råder jeg han til å kreve denne fra butikken/reperatøren.

 

Edit: Til dere som sier at han burde gå til forbrukerrådet; jeg regner med at fb er såpass seriøse at de krever innsyn i dokumenter (som f.eks. rapport fra reperasjon), og hvis den konkluderer med at brukeren har tuklet med noe, har han ikke så mye han skulle ha sagt uansett om han går til fb eller ikke.

Endret av xelA
Lenke til kommentar
Som jeg bemerket tidligere. Denne har faktisk blitt sendt inn til verksted og returnert. Hva selgeren sier (i dette tilfelle at det manglet skruer) er ravende likegylding. Det som teller er det som står på papirene fra verkstedet. Det finnes ingen garanti for at det selger sier, og det som står i papirene stemmer overens. Det er godt mulig at selger bare har lest første setning.

 

Før man begynner å sender inn klager, begynner å snakke om skruer er god nok grunn, etc. må man vite hva som faktisk står i papirene fra verkstedet.

 

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Skruer manger, mistanke om brukerfeil

- Rester av loddetinn på kretskort

- Knekk på cd-drev.

- Bruker har sprutet sement inn

- etc.

 

Altså, før man kan si noe som helst om hva som er riktig eller galt må man få vite hva nøyaktig det står i papirene fra verkstedet. Trådstarter bør gå til butikken og kreve kopi av papirene fra verkstedet og legge disse ut her, før noe som helst mer gjøres.

 

Forøvrig har ikke bruker krav på ny før tredje reperasjonsforsøk.

8943180[/snapback]

 

Noe jeg ikke forstår.

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Bruker har sprutet sement inn

 

Hvorfor sprute inn sement? Det kan uansett bare blåses ut igjen :whistle:

 

Men hva hadde du gjort om du hadde kjøpt en konsoll som du trodde var helt ny, og det skjede noe galt med den, og du leverte den inn, og da fikk vite at skruer manglet? Og at selger da nektet deg å fikse den, og mente at det var din feil?

Hadde du bare godtatt det?

Lenke til kommentar
Som jeg bemerket tidligere. Denne har faktisk blitt sendt inn til verksted og returnert. Hva selgeren sier (i dette tilfelle at det manglet skruer) er ravende likegylding. Det som teller er det som står på papirene fra verkstedet. Det finnes ingen garanti for at det selger sier, og det som står i papirene stemmer overens. Det er godt mulig at selger bare har lest første setning.

 

Før man begynner å sender inn klager, begynner å snakke om skruer er god nok grunn, etc. må man vite hva som faktisk står i papirene fra verkstedet.

 

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Skruer manger, mistanke om brukerfeil

- Rester av loddetinn på kretskort

- Knekk på cd-drev.

- Bruker har sprutet sement inn

- etc.

 

Altså, før man kan si noe som helst om hva som er riktig eller galt må man få vite hva nøyaktig det står i papirene fra verkstedet. Trådstarter bør gå til butikken og kreve kopi av papirene fra verkstedet og legge disse ut her, før noe som helst mer gjøres.

 

Forøvrig har ikke bruker krav på ny før tredje reperasjonsforsøk.

8943180[/snapback]

 

Noe jeg ikke forstår.

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Bruker har sprutet sement inn

 

Hvorfor sprute inn sement? Det kan uansett bare blåses ut igjen :whistle:

 

Men hva hadde du gjort om du hadde kjøpt en konsoll som du trodde var helt ny, og det skjede noe galt med den, og du leverte den inn, og da fikk vite at skruer manglet? Og at selger da nektet deg å fikse den, og mente at det var din feil?

Hadde du bare godtatt det?

8943237[/snapback]

 

Poenget her er at verkstedet/reperatøren har konkludert med dette (mest sannsynlig), på grunnlag av en undersøkelse av konsollen. Det er ikke sånn at selger har sett de skruene som mangler, og så nektet å reparere den..

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Som jeg bemerket tidligere. Denne har faktisk blitt sendt inn til verksted og returnert. Hva selgeren sier (i dette tilfelle at det manglet skruer) er ravende likegylding. Det som teller er det som står på papirene fra verkstedet. Det finnes ingen garanti for at det selger sier, og det som står i papirene stemmer overens. Det er godt mulig at selger bare har lest første setning.

 

Før man begynner å sender inn klager, begynner å snakke om skruer er god nok grunn, etc. må man vite hva som faktisk står i papirene fra verkstedet.

 

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Skruer manger, mistanke om brukerfeil

- Rester av loddetinn på kretskort

- Knekk på cd-drev.

- Bruker har sprutet sement inn

- etc.

 

Altså, før man kan si noe som helst om hva som er riktig eller galt må man få vite hva nøyaktig det står i papirene fra verkstedet. Trådstarter bør gå til butikken og kreve kopi av papirene fra verkstedet og legge disse ut her, før noe som helst mer gjøres.

 

Forøvrig har ikke bruker krav på ny før tredje reperasjonsforsøk.

8943180[/snapback]

Noe jeg ikke forstår.

For alt vi vet kan det hende at det står:

- Bruker har sprutet sement inn

 

Hvorfor sprute inn sement? Det kan uansett bare blåses ut igjen :whistle:

8943237[/snapback]

Det var bare det første som fallt inn i hodet mitt. Poenget er at det kan stå hva som helst i rapporten fra verkstedet, og vi vet ikke hva det er som står.

Men hva hadde du gjort om du hadde kjøpt en konsoll som du trodde var helt ny, og det skjede noe galt med den, og du leverte den inn, og da fikk vite at skruer manglet? Og at selger da nektet deg å fikse den, og mente at det var din feil?

Hadde du bare godtatt det?

8943237[/snapback]

Jeg hadde krevd å se papirene fra verkstedet, som jeg allerede har nevnt en haug med ganger. Trådstarter har jo selv sagt at konsollen har blitt sendt på verksted, og da er det jo klart at det finnes papirer fra verkstedet over hva som er blitt gjort.

At selger sier at det manglet skruer betyr nix og nada. Det som betyr noe er det som står i rapporten fra verkstedet.

Og det er ikke selger som har nektet å reparere den, det er verkstedet som tydeligvis har gjort det.

Lenke til kommentar
Men hva hadde du gjort om du hadde kjøpt en konsoll som du trodde var helt ny, og det skjede noe galt med den, og du leverte den inn, og da fikk vite at skruer manglet? Og at selger da nektet deg å fikse den, og mente at det var din feil?

Hadde du bare godtatt det?

8943237[/snapback]

Personlig hadde jeg reklamert. Hadde selger nektet reklamasjon hadde jeg gått til Forbrukerrådet som første instans. Hadde ikke de kunnet hjelpe hadde jeg tatt saken videre til FTU. Istedet for å ta noen av de faktiske forslagene om hva han KAN gjøre til etterretning fortsetter trådstarter med å messe om disse manglende skruene og at Expert nekter å gi han en ny maskin, noe han faktisk ikke har rett til i det hele tatt.

 

Saken er såre enkel dersom det ikke er trådstarter som har forårsaket feilen. Bruk de rettighetene og virkemidlene en har.

 

Tror vel trådstarter bør innse at HW.no sitt forum kanskje har påvirkning for enkeltbutikker som Netshop, Komplett, MPX etc som selger ekstremt bra til forumbrukerne her, men Expert gir blanke i en lang sytetråd på dette forumet.

Lenke til kommentar
Men hva hadde du gjort om du hadde kjøpt en konsoll som du trodde var helt ny, og det skjede noe galt med den, og du leverte den inn, og da fikk vite at skruer manglet? Og at selger da nektet deg å fikse den, og mente at det var din feil?

Hadde du bare godtatt det?

8943237[/snapback]

Personlig hadde jeg reklamert. Hadde selger nektet reklamasjon hadde jeg gått til Forbrukerrådet som første instans. Hadde ikke de kunnet hjelpe hadde jeg tatt saken videre til FTU. Istedet for å ta noen av de faktiske forslagene om hva han KAN gjøre til etterretning fortsetter trådstarter med å messe om disse manglende skruene og at Expert nekter å gi han en ny maskin, noe han faktisk ikke har rett til i det hele tatt.

 

Saken er såre enkel dersom det ikke er trådstarter som har forårsaket feilen. Bruk de rettighetene og virkemidlene en har.

 

Tror vel trådstarter bør innse at HW.no sitt forum kanskje har påvirkning for enkeltbutikker som Netshop, Komplett, MPX etc som selger ekstremt bra til forumbrukerne her, men Expert gir blanke i en lang sytetråd på dette forumet.

8943732[/snapback]

 

Er det slik at Expert ikke bryr seg om dårlig kritikk i hele tatt?

Jeg trodde det var en seriøst bujtikk som tok godt imot kundene jeg.

 

Jeg prøver bare å se det fra trådstarters side. Alle saker har minst to sider.

Problemet er at vi ikke kan vite helt sikkert om alt stemmer:(

Den uskyldige er uskyldig til det motsatte er bevist. Men troverdigheten er likevel ikke best.

 

Trådstarter, om du selv har skyld i dette, så syns jeg at du slapp billig unna saken.

Og du har da misbrukt forumet, noe jeg ikke syns er greit.

 

Men siden du mener at du ikke har gjort noe med konsollen, så krev kopi av papirene fra verkstedet, og gå videre med saken til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...