Gå til innhold

Mer rust fra PMnormal

Anbefalte innlegg

Rust rust rust rust. Jeg vet ikke om det er alderen som viser sine spor, men jeg er nok litt mer enn normalt opptatt av vår kystkultur. Snart sitter jeg som min gamle bestefar og blar i gamle bøker om båter som forlengst har blitt spiker. Nå har min gamle bestefar forlengst lagt inn årene, og man føler seg liksom litt eldre når man ikke har besteforeldre lenger.

Dette bildet er ikke tatt med 5D. Skal rote frem et av de bildene ved en sener anledning. Dette bildet tok jeg altså med min 20D. Etter at jeg hadde tatt bildene med 5D på stativ, så gikk jeg litt rundt og knipset på frihånd. I det litt mørke lokalet måtte jeg ty til iso 800, men i det ferdige produktet synes jeg at det ikke gjør noe. Jeg synes faktisk bildet kler den lille støyen som iso'en tilfører. Derfor lar jeg Noise Ninja ligge for denne gang. Det er sikkert noen som er uenige, men vi kan jo ikke være enige om alt heller.

Øvrige data er EF 50mm f/1,8 på f/4,5. Lukkertiden var 1/100s. Jeg synes faktisk man trenger en så rask lukker på 50mm, for å sikre totalt mot bevegelsesuskarphet. Jeg kunne naturligvis valgt å gå et steg ned på iso, men idèelt skulle mitt kamera hatt mulighetene for halve steg i iso-valget.

Grunnen til at jeg legger ut et bilde i kveld, er fordi jeg måtte teste en gratis rawkonverter som jeg lastet ned i dag, Raw Therapee. Bildet er videre krympet i PIXreziser.

post-76334-1182635763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett om det er støy, en smule optisk uskarphet eller hvilken som helst teknisk feil, det er vanskelig å ødelegge et skikkelig godt motiv. Jeg er glad at vi er noen få foto-gærninger som vet om denne location'en. Man slipper liksom aldri opp for motiver der.

Hva det er? Hakke pippling.

S/h forsøkte vi i forrige tråd. Det fungerer ikke. Her er de fantastiske spillene i fargetonene som fascinerer, synes jeg.

Lenke til kommentar
Jeg digger å se på bildene du legger ut. Syns det er veldig bra at du også skriver tekst til bildene dine, det gir det hele en annen dimensjon. Nesten som å lese lærebøker om foto dette her. Og bildet.. det syns jeg var bra. Det er.. hmm.. symmetrisk, bortsett fra det røde hjulet.

8930920[/snapback]

Enig i at det er en fin symmetri - men det er vel det røde hjulet som "gjør" bildet, egentlig ?

Tom

Lenke til kommentar
Jo, jeg mente ikke noe negativt med det. Det bryter jo symmetrien på motivet. Uten det røde hjulet? Vet ikke jeg.

8930993[/snapback]

Det var slik jeg tolket deg. Men du undret muligens om symmentrien var tilsiktet eller ei ?

Unasett, når jeg tar så fine bilder, så skal jeg slutte å sutre!

Tom

Lenke til kommentar

Har ikke så veldig mye negativt å si om dine fotografiske evner, PMnormal. Og igjen beviser du hva du er god for. Et meget godt bilde, både kvalitetsmessig og komposisjonsmessig. Skarpheten er det ingenting å si på, og dybdeskarpheten du har fått fram fungerer utmerket. Motivet er ikke så alt for spennende, det er ikke å legge skjul på, men dog synes jeg du har utnyttet kunnskapene dine og satt sammen et veldig bra bilde. Rusten gir liv i bildet, og gjør det igjen enda mer spennende å se på. Bildet blir kanskje en tanke rotete, men for all del, du har gjort et blinkskudd - som vanlig.

Får jeg be om fullversjon til bruk som skrivebordsbakgrunn? Med eller uten signatur, samma faen, for dette var virkelig gode saker.

Jeg vet du begynner å ta på årene snart, i forhold til oss andre unggutter her inne, men jeg vil absolutt anbefale deg å fortsette med fotograferingen til du ikke kan gå, nærmest. Du har virkelig talent, og din evne til å se motiver, gjøre de spennende, og senere gi de den rette etterbehandlingen, er noe jeg beundrer - i stor grad.

Vil virkelig se mer til bildene dine, PMnormal. :love:

(Nå kom vel all skryten i én tråd, selv om stort sett alle bildene dine er i høy klasse.)

Redigert: Og selvfølgelig blir det skrivefeil i alle innlegg over 50 tegn.. Hmm.. :whistle:

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Full size legger jeg ikke ut, men noe som passer for monitor kan jeg jo legge ut. Hvilken størrelse foretrekker du? Kanskje like greit å sende det i mail, siden det tar opp plass i min totale konto, hvis jeg legger det ut i kritikken.

8931299[/snapback]

Selvfølgelig, dårlig formulert av meg..

1440x900 er å foretrekke.. :)

Lenke til kommentar
Får se hva jeg får tid til i morgen. I natt tror jeg ikke jeg gidder å gjøre noe særlig. Ser om jeg kan få send det som mail fra kontroll-panelet, eller noe slik.

8931310[/snapback]

Sender deg mail-adresse på PM jeg.

Joda, tror jeg tar kvelden selv også snart.. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...