Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å klage på standpunkt karakter!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg går VG 1 (vidregående, første året), og fikk 3 i Norsk standpunkt. Dette er noe jeg stiller meg meget uforstålig til. Jeg fikk 5 i norsk muntlig, jeg er gjennomsnittlig muntlig i klassen og jeg har gjort lekser og hvert til stede i nesten alle timene. Karakterene jeg har fått på skriftligarbeid i dette halvåret er: Nynorsk 3+. Norsk bokmål: 4 (referat) 5 på en stil.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal går fram i en klage, både skriftelig og muntlig, håper det er noen her som kan hjelpe meg. Og siden sommerferien er i gang, hvordan skal jeg komme i kontakt med lærer da? Takker for hjelp: )))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

d r jo seff lurere å søke med høyere poengsum, d øker sjansene dine ;)

når d gjelder klagebrevet så vet jeg kun de standarde tinga, håper d kan hjelpe:

1) VÆR SAKLIG : kom med konkrete eksempler, kom med saklige argumenter, og IKKE type som "lærern hater meg! :("

2) SJEKK RETTSKRIVING

3) FINN DET SVAKESTE PUNKTET I VURDERINGA og legg vekt på det: hvis lærerns metoder er tvilsome, så si det; henvis til at du ikke fikk tilbakemelding på prøven, at du ikke fikk en konkret begrunnelse på prøven,,,,sanne ting azzo,,,

4) du må henvise til alle skriftl. prøver og tilbakemedlinger

LYKKE TIL :)

Endret av jordbaerfan
Lenke til kommentar
d r jo seff lurere å søke med høyere poengsum, d øker sjansene dine ;)

når d gjelder klagebrevet så vet jeg kun de standarde tinga, håper d kan hjelpe:

1) VÆR SAKLIG : kom med konkrete eksempler, kom med saklige argumenter, og IKKE  type som "lærern hater meg! :("

2) SJEKK RETTSKRIVING

3) FINN DET SVAKESTE PUNKTET I VURDERINGA og legg vekt på det: hvis lærerns metoder er tvilsome, så si det; henvis til at du ikke fikk tilbakemelding på prøven, at du ikke fikk en konkret begrunnelse på prøven,,,,sanne ting azzo,,,

4) du må henvise til alle skriftl. prøver og tilbakemedlinger

LYKKE TIL  :)

8955832[/snapback]

Tusen takk! :thumbup:

Så dersom jeg klager og blir satt opp en karakter, vil også snittet mitt øke. (Men ingenting endres på vitnemålet?)

Lenke til kommentar
Så dersom jeg klager og blir satt opp en karakter, vil også snittet mitt øke. (Men ingenting endres på vitnemålet?)

8955903[/snapback]

Jo da, hvis du klager på en karakter og får medhold vil vitnemålet ditt endres. Men norskkarakteren du får i Vg1 stud. spes. vil ikke komme på vitnemålet ditt da det er norskkarakterene fra Vg3 som teller. Derfor er det ikke vits i å klage på en norskkarakter man får i Vg1, med mindre man går på yrkesfag og skal søke på et programomraåde med høyt inntakskrav.

Lenke til kommentar

8955903[/snapback]

Jo da, hvis du klager på en karakter og får medhold vil vitnemålet ditt endres. Men norskkarakteren du får i Vg1 stud. spes. vil ikke komme på vitnemålet ditt da det er norskkarakterene fra Vg3 som teller. Derfor er det ikke vits i å klage på en norskkarakter man får i Vg1, med mindre man går på yrkesfag og skal søke på et programomraåde med høyt inntakskrav.

8956148[/snapback]

Jeg går (gikk) i 10. klasse (ungdomskolen), og har allerede motatt vitnemålet, hvor det står at jeg fikk 4. Får jeg tilsendt et nytt vitnemål?

Siden du trodde jeg gikk i VG1 trenger jeg et nytt svar til det forrige spørsmålet mitt også. Jeg skal begynne på VG1 studiespes. til høsten.

Jeg har søkt studiespesialisering og skal begynne på VG1 til høsten.

Er det ikke noen vits for meg å klage på karakteren?

Får jeg ikke høyere inntakspoeng eller noe?  :cry:

Svar så fort som mulig!!

8955569[/snapback]

Lenke til kommentar
Klager du og får medhold, får du et nytt vitnemål. Dette må du mest sannsynlig fikse selv på den skolen du gikk på. Du vil også få høyere snitt/poeng hvis du får medhold.

8956375[/snapback]

Tusen takk for raskt svar! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...