kosh Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Har to IBM 60gxp 40GB i RAID0,og fekk idag problem ved installering/avinstallering av program som låg på c disken,windows starter ellers fint, og eg har tatt backup av alt viktig data. Ved disksjekk låser maskina seg ved 82%, og når eg prøva å installere program,kjem der en merkelig lyd får diskane låse seg. Og Norton Speeddisk viser en "del" raude felt som vist på bildet, noken forslag til kva det er som skjer? Rekner med at dei held på å ta kvelden, kjedlig å ikkje finne kvitteringa på dei :/ http://www.tamyk.net/hd.JPG Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Kan være tegn som tyder på at du snart har minst en harddisk mindre ja. :-? Gir de fra seg den typiske klikke-lyden oxo? Lenke til kommentar
kosh Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 har ikkje observert klikkelyda nei Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Har to IBM 60gxp 40GB i RAID0,og fekk idag problem ved installering/avinstallering av program som låg på c disken,windows starter ellers fint, og eg har tatt backup av alt viktig data. Ved disksjekk låser maskina seg ved 82%, og når eg prøva å installere program,kjem der en merkelig lyd får diskane låse seg. Og Norton Speeddisk viser en "del" raude felt som vist på bildet, noken forslag til kva det er som skjer? Rekner med at dei held på å ta kvelden, kjedlig å ikkje finne kvitteringa på dei :/http://www.tamyk.net/hd.JPG Jeg hadde endel røde felt i speeddisk også på nøyaktig samme disken. Maskinen min kræsja også en del ganger under spilling. Og i forgårs flippa disken helt. BIOS finner den ikke en gang. Legger du merke til et unormalt hvin som varer ca et sekund når disken starter? Du er nok uansett uten disk om ikke lenge. I går leverte jeg inn disken min på Komplett i Oslo. De var ikke overrasket. De sa faktisk at de har snakket med IBM, og fått vite at forventet levetid på disse Deskstar- diskene er ETT år hvis de ikke brukes mer enn TRE TIMER om dagen... SICK!!! Heldigvis tre års garanti på disse Jeg fikk faktisk lov å kjøpe hvilken disk jeg ville i og med at jeg trenger en ny(ikke bare IBM ==> garantien), og jeg får penger tilbake for den ødelagte disken så snart de har fått testet den og sett at den er f*****. Så jeg kjøpte to WD 120 GB SE, og skal kjøre dem i RAID 0. Detta blir gøy! Hurra for komplett! Og "#%="#?%="#?=%"#?%=("#% til IBM!!!!!!!!! Lenke til kommentar
555 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei Jeg bare lurer om dette problemet med IBM disker bare er på 60 og 75gxp? Jeg har en 80GB 120gxp som jeg kjører 24/7 Lenke til kommentar
CreAtiv3 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Gjelder den dere 3 timer pr dag i ett år levetiden på alle IBM hardisker, eller er det bare den typen der har? Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 ____---les nederst i signatur---____ Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei Jeg bare lurer om dette problemet med IBM disker bare er på 60 og 75gxp? Jeg har en 80GB 120gxp som jeg kjører 24/7 Jeg vet ikke hundre prosent, men Komplett- butikken har sluttet å selge ALLE IBM- disker (de er kun bestillingsvare), ekspeditøren mente at 9 av 10 kommer tilbake defekt innen kort tid. Så til deg sier jeg bare: Back-up, back-up, back-up!!! Det hadde ikke jeg. Har aldri opplevd et så alvorlig disk-kræsj før :-( Så jeg så tegnene, men skjønte dem ikke... Du får gjøre som jeg; så snart de kræsjer, henvend deg til forhandler, og forlang å få disker fra en annen produsent (WD er bra!) Det med IBM og Komplett har jeg ikke sjekka selv, jeg siterer bare fyren som sto i kassa helt til venstre i komplett-butikken (den ved glassmagasinet), tirsdag 7.1 kl 10.10 det var da jeg var innom. ;-) Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Rekner med at dei held på å ta kvelden, kjedlig å ikkje finne kvitteringa på dei :/http://www.tamyk.net/hd.JPG Hvor kjøpte du diskene? På nettbutikk? Der har du kanskje mulighet til å se på history over kjøp du har gjort. Hvis du var i vanlig butikk, så har de kanskje registrert deg på navn, og kan søke på det? Det de å gjøre på Komplett hvis du kjøper litt dyrere saker enn cd-plater i alle fall. Og nei, jeg jobber ikke på Komplett og driver reklame for dem! Jeg jobber tilfeldigvis 50 meter fra butikken, og handler mesteparten av utstyret mitt der... :-D Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Du trenger ikke kvittering for å få bruke garantien. Diskene har serienummer, og på ibm sine sider kan du finne ut hvor lenge garantien gjelder for dine disker. Dette gjelder fra produksjonsdato, men hw er "ferskvare" så den bør være 3 år - et par måneder. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Du trenger ikke kvittering for å få bruke garantien. Diskene har serienummer, og på ibm sine sider kan du finne ut hvor lenge garantien gjelder for dine disker. Dette gjelder fra produksjonsdato, men hw er "ferskvare" så den bør være 3 år - et par måneder. Men gidder en butikk å ta i mot disker som den ikke har solgt selv??? Litt tungvint å ta direkte kontakt med IBM, og da kan man jo ikke få byttet diskene mot annet merke... Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Sant nok. Men nå er de nye seriene til ibm ikke noe dårligere enn andre harddisker, uansett hva folk her måtte mene. Det var bare 75 gxp og til dels 60 gxp som hadde disse problemene. 120 og 180 seriene er gode. Uansett, så husker han sikkert hvilken butikk han kjøpte den på, og de er sikkert velvillige til å ordne opp. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hei Jeg bare lurer om dette problemet med IBM disker bare er på 60 og 75gxp? Jeg har en 80GB 120gxp som jeg kjører 24/7 Jeg vet ikke hundre prosent, men Komplett- butikken har sluttet å selge ALLE IBM- disker (de er kun bestillingsvare), ekspeditøren mente at 9 av 10 kommer tilbake defekt innen kort tid. Så til deg sier jeg bare: Back-up, back-up, back-up!!! Det hadde ikke jeg. Har aldri opplevd et så alvorlig disk-kræsj før :-( Så jeg så tegnene, men skjønte dem ikke... Du får gjøre som jeg; så snart de kræsjer, henvend deg til forhandler, og forlang å få disker fra en annen produsent (WD er bra!) Det med IBM og Komplett har jeg ikke sjekka selv, jeg siterer bare fyren som sto i kassa helt til venstre i komplett-butikken (den ved glassmagasinet), tirsdag 7.1 kl 10.10 det var da jeg var innom. ;-) så ha er jeg alså en av de så kalte 10% som ikke vil få en herpa hd...? den har vært lojal mot meg i snat et år Lenke til kommentar
laris Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 I går sluttet min ibm hardisk(80giga 7200rpm,kun 5 måneder gamel)og funke,jeg ringte psdata i dag,og jeg sku sende den til dæm,det er garanti sak,og en svakhet i ibm diskan sa han på psdata. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Sant nok. Men nå er de nye seriene til ibm ikke noe dårligere enn andre harddisker, uansett hva folk her måtte mene. Det var bare 75 gxp og til dels 60 gxp som hadde disse problemene. 120 og 180 seriene er gode. Vet jeg ikke noe om, men som sagt: Jeg vet ikke hundre prosent, men Komplett- butikken har sluttet å selge ALLE IBM- disker (de er kun bestillingsvare). Uansett, så husker han sikkert hvilken butikk han kjøpte den på, og de er sikkert velvillige til å ordne opp. Ja, så lenge det er en seriøs butikk, så skal det gå bra. Problemet er at kjøpsloven sier at man skal ha kvittering, så det er ikke noe man kan tvinge butikken til hvis ikke de vil.... så ha er jeg alså en av de så kalte 10% som ikke vil få en herpa hd...? den har vært lojal mot meg i snat et år Jeg legger merke til at du ikke har hatt disken ett år ennå, så: Backup, backup, backup! PS: Når du kjører defrag, blir alt defragmentert eller ser du noen felter som ligger igjen som ikke flyttbare? Det er et av de første tegnene... Eller kjør IBMs test-tool jevnlig, da får du kanskje en heads-up, før alt går til h****** :-? Link til testprogrammet finner du her: http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg legger merke til at du ikke har hatt disken ett år ennå, så: Backup, backup, backup! PS: Når du kjører defrag, blir alt defragmentert eller ser du noen felter som ligger igjen som ikke flyttbare? Det er et av de første tegnene... Eller kjør IBMs test-tool jevnlig, da får du kanskje en heads-up, før alt går til h****** :-? Du må huske på at noe av dataen på en disk er automatisk uflyttbart pga at det er system data...., men jeg skal kjøre en runde IBMs test-tool jeg må bare komme meg hjem til maskinen..... Lenke til kommentar
KriB Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg legger merke til at du ikke har hatt disken ett år ennå, så: Backup, backup, backup! PS: Når du kjører defrag, blir alt defragmentert eller ser du noen felter som ligger igjen som ikke flyttbare? Det er et av de første tegnene... Eller kjør IBMs test-tool jevnlig, da får du kanskje en heads-up, før alt går til h****** :-? Du må huske på at noe av dataen på en disk er automatisk uflyttbart pga at det er system data...., men jeg skal kjøre en runde IBMs test-tool jeg må bare komme meg hjem til maskinen..... I know, problemet er at de uflyttbare dataene har en tendens til å bli flere og flere og spre se ut over hele disken. Det er det dårlige tegnet. Litt dårlig fomulert av meg, det der... :oops: Hvis du bruker Norton Systemworks og speeddisk, så er det lettere å se fremfor defrag i Windows. Ikke det at den er bedre, men den fargekoder, slik at det er lettere å følge med. Grundig Scandisk burde vel også gjøre susen for å finne dårlige sektorer. Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Foreslår at alle tar og sjekkar http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=79536 litt og. Fult mulig det er dette som er problemet med alle desse IBM diskane som tar kvelden. Kanskje det er dette som gjer det blir masse feil på diskane og. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Og nei, jeg jobber ikke på Komplett og driver reklame for dem! Jeg jobber tilfeldigvis 50 meter fra butikken, og handler mesteparten av utstyret mitt der... :-D IQ-data da ? 8) har handla det ett par ganger og vært passe fornøyd, bare bra med konkuranse for Komplett... de som jobber på komplett nede bak glassmagasinet er forresten bare en ekspiditør (synes jeg) som gjør en god jobb, alle de andre er så overlegne, se-på-meg-jeg-har-mye-dyrt-data-ytstyr holdning. Eneste litt negative med IQ-data, var at prisene var litt stive (sammenlignet med webbutikker... ihvertfall på det jeg kjøpte der Lenke til kommentar
KriB Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Og nei, jeg jobber ikke på Komplett og driver reklame for dem! Jeg jobber tilfeldigvis 50 meter fra butikken, og handler mesteparten av utstyret mitt der... :-D IQ-data da ? 8) har handla det ett par ganger og vært passe fornøyd, bare bra med konkuranse for Komplett... de som jobber på komplett nede bak glassmagasinet er forresten bare en ekspiditør (synes jeg) som gjør en god jobb, alle de andre er så overlegne, se-på-meg-jeg-har-mye-dyrt-data-ytstyr holdning. Eneste litt negative med IQ-data, var at prisene var litt stive (sammenlignet med webbutikker... ihvertfall på det jeg kjøpte der Jeg er enig med deg i at et par av gutta nede på Komplett kunne vært litt mer kundevennlige, jeg jobber i salgsyrke selv, og de ville solgt mer og hatt mer fornøyde kunder hvis de hadde vært litt mer obs på at menigmann som faktisk betaler lønna deres ikke kan så mye om spesifikasjoner o.l. og trenger enkle og gode anbefalinger. Har vært på IQ-data et par ganger og handlet tomme plater de gangene det er kø på Komplett, men de var dyrere på pris da jeg shoppet rundt etter WD- diskene mine, som er det eneste store innkjøpet jeg har gjort siden de åpna. Veldig bra behandling der da jeg måtte bytte en 3com OfficeConnect CableDSL Gateway og det viste seg at den ikke greide å være online mer enn fire timer uten å få en manuell reset. Ikke så rart, kanskje, den koster jo en god del lapper mindre enn neste produkt med de samme egenskapene. Se her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=7...=asc&highlight= Men gutta på IQ-data tok inn gatewayen og jeg fikk tilgodelapp. Den blåste jeg raskt på diverse smårask som jeg trengte. :-) Så gutta på IQ-data er snille og greie og kan anbefales, men de må ned litt på pris, tror jeg nok. Ikke lett å være ny i bransjen, vet du... Men, men... på tide å avslutte denne diskusjonen kanskje, det er jo ikke mye igjen av praten om IBM- disker....... :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå