Xlian Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 hvis jeg har en forsterker på 4 ohm. og brokobler, er det da en utgang med 8ohm?? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ohm er motstand, og ikke noe som forsterkeren bestemmer... Bilforsterkere flest er stabile med en motstend på 2ohm og oppover. Høyttalere er motstanden, og disse er somregel på 4ohm. Paralellkobler du 2 stk 4ohms elementer, så får du 2ohm, og seriekobler du 2stk 4ohms elementer så får du 8ohm... Når det gjelder brokobling av forsterker, så kan dette med motstand bli litt innviklet for noen... Feks hvis du har en forsterker som yter 2x200 watt rms (4ohm), og brokobler den, så vil den i teorien yte 1x400 watt (4ohm)... MEN, når du laster den med et element med 4ohms motstand, så vil forsterkeren lese dette som 2ohm.. Og det er her mange gjør en fatal feil, for de tar 2stk 4ohms elementer og paralellkobler dem, og får da en 2ohms motstand, men når de da kjører det på en brokoblet forsterker, så lastes den med 1ohm, og det resulterer som regel i døden for forsterkeren... Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Jeg har en forsterker på 2*100 watt og en sub, med 4 kabler, to svarte to röde. elemente er på 400 watt. Suben og forsterkeren er på 4 ohm Hvilke måte bör jeg koble det, en av disse to alternativene? http://dev15.sites.dk/produkt.asp?id=454&pk=27 har ödelagt den forsterkeren som hörer til. http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showprod...php?product=208 detter forsterkeren Endret 23. juni 2007 av Xlian Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Forsterkeren din er ikke på 4 ohm, det er det høyttaleren som er. Men forsterkeren din er nok beregnet på å drive en 4 ohms høyttaler Er det to svarte og to røde tilkoblinger på høyttalerelementet? Da ville jeg i så fall koblet som på den første tegningen din. Dersom det er to svarte og to røde tilkoblinger på kassa vil jeg tro det er high level input, altså signal til forsterkeren (som jo er ødelagt). Da må du nok skru ut elementet og koble fra det som står på nå og koble til nye ledninger... Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Forsterkeren din er ikke på 4 ohm, det er det høyttaleren som er. Men forsterkeren din er nok beregnet på å drive en 4 ohms høyttaler Er det to svarte og to røde tilkoblinger på høyttalerelementet? Da ville jeg i så fall koblet som på den første tegningen din. Dersom det er to svarte og to røde tilkoblinger på kassa vil jeg tro det er high level input, altså signal til forsterkeren (som jo er ødelagt). Da må du nok skru ut elementet og koble fra det som står på nå og koble til nye ledninger... 8931164[/snapback] jeg har skrudd ut den ödlagte forsterkeren ja. men får basselemente 200 eller 100 watt nå, regner med att det er 200 watt den får hvis jeg kobler som på förste tegning Endret 24. juni 2007 av Xlian Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Om du kobler som på den første tegningen får elementet 2x100 watt. Dersom du kobler som på den siste tegningen får elementet 400 watt, riktignok dersom forsterkeren takler å bli brokoblet i 2 ohm. Med mindre du VET dette går bra må du ikke finne på å brokoble den, da risikerer du at den også tar kvelden ganske kjapt... Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) hvordan kan den få 400 watt da, det jo enket 2*100=200watt?? og når du mener at elemente får 2*100 watt, vil det si 200watt? Endret 24. juni 2007 av Xlian Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Forsterkeren din er ikke på 4 ohm, det er det høyttaleren som er. Men forsterkeren din er nok beregnet på å drive en 4 ohms høyttaler Er det to svarte og to røde tilkoblinger på høyttalerelementet? Da ville jeg i så fall koblet som på den første tegningen din. Dersom det er to svarte og to røde tilkoblinger på kassa vil jeg tro det er high level input, altså signal til forsterkeren (som jo er ødelagt). Da må du nok skru ut elementet og koble fra det som står på nå og koble til nye ledninger... 8931164[/snapback] Hvis jeg ikke husker heeeelt feil fra elektroteknikken, legger signalet seg over en motstand ved utgangen. Du kobler elementet på hver sin side av denne motstanden. Da sitter du med to resistanser i paralell (forsterker og element) som spenningen vil fordele seg mellom. Impedans på element og forsterker bør være nokså lik. Trådstarter: Hva med å prøve å ohme utgangene med og uten brokobling? Da vil du se om impedansen øker eller synker ved brokobling. Endret 24. juni 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) hvordan kan den få 400 watt da, det jo enket 2*100=200watt?? og når du mener at elemente får 2*100 watt, vil det si 200watt? 8934678[/snapback] Den får 400 watt (teoretisk riktignok) fordi den brokobles. 2 x 100 watt blir riktignok 200 watt, men i brokoblet tilstand "ser" forsterkeren kun halve motstanden, i dette tilfellet 1 ohm. Og siden halvering av motstanden gir dobling av effekten blir det 400 watt Riktignok teoretiske tall, så det er godt mulig din forsterker "kun" vil gi 300-350 watt. Men teorien bak er uansett den samme. 1 ohm er veldig nær kortslutning (0 ohm), derfor er det som sagt veldig viktig at du undersøker om forsterkeren din takler dette. Endret 24. juni 2007 av epifant Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 hvordan kan den få 400 watt da, det jo enket 2*100=200watt?? og når du mener at elemente får 2*100 watt, vil det si 200watt? 8934678[/snapback] Den får 400 watt (teoretisk riktignok) fordi den brokobles. 2 x 100 watt blir riktignok 200 watt, men i brokoblet tilstand "ser" forsterkeren kun halve motstanden, i dette tilfellet 1 ohm. Og siden halvering av motstanden gir dobling av effekten blir det 400 watt Riktignok teoretiske tall, så det er godt mulig din forsterker "kun" vil gi 300-350 watt. Men teorien bak er uansett den samme. 1 ohm er veldig nær kortslutning (0 ohm), derfor er det som sagt veldig viktig at du undersøker om forsterkeren din takler dette. 8936795[/snapback] det gjör den ikke, er gas. hört at det suger Lenke til kommentar
uzzi Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Forsterkeren din er ikke på 4 ohm, det er det høyttaleren som er. Men forsterkeren din er nok beregnet på å drive en 4 ohms høyttaler Er det to svarte og to røde tilkoblinger på høyttalerelementet? Da ville jeg i så fall koblet som på den første tegningen din. Dersom det er to svarte og to røde tilkoblinger på kassa vil jeg tro det er high level input, altså signal til forsterkeren (som jo er ødelagt). Da må du nok skru ut elementet og koble fra det som står på nå og koble til nye ledninger... 8931164[/snapback] Men hva hvis det er bare en pluss og en minus på høyttalern? og ikke 2? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Da kan man brokoble forsterkeren. Hvordan dette kobles er forskjellig fra forsterker til forsterker, men går i hovedsak ut på å ta f.eks. pluss fra høyre kanal til pluss på høyttaleren og minus fra venstre kanal til minus på høyttaleren. Dette forutsetter at høyttalerens impedanse/motstand ikke er for lav, ved brokobling vil nemlig forsterkeren kun "se" halve impedansen. En 4 ohms høyttaler blir altså "sett" som kun 2 ohm av en brokoblet forsterker, og det må forsterkeren tåle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå