splitdude Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Heisann! Er det noen der ute som kan være så elskverdig å hjelp meg å få 2 drop downs isteden for 1. Jeg har prøvd å få den slik at når jeg velger i første DD så er det main cat. og i andre DD er det sub.cats. Men jeg sliter med å få det til. <label for="kindof"><?php echo FORM_CATEGORY; ?></label> <select class='required' name='category' onchange="jumpmenu('parent',this)"> <?php if ((@$ad_id)&&($ad_id != "")) $linkoption = "&page=write_ad&adid=$ad_id"; else $linkoption = "&page=write_ad"; if ($catid == 0) echo "<option value='#' selected=selected>".SELECT_CATEGORY."</option>"; html::selectCategories(0,"",$cats,$catid,$conf->root_allowed,$option,$itemid,$linkoption); ?> </select> <?php $target = sefRelToAbs("index.php?option=$option&page=save_ad&Itemid=$itemid");?> <form action="<?php echo $target;?>" method="post" name="saveForm" enctype="multipart/form-data" onsubmit="return submitbutton(this)"> <!-- category --> <input type='hidden' name='category' value='<?php echo $catid; ?>' /> <!-- category --> Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Dersom du kunne har ryddet opp i koden litt + kommentert hva som gjør hva så kan vi kanskje hjelpe deg. Pluss det var ikke noen spesiel god formulering av problemet ditt. Lenke til kommentar
splitdude Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Pleier å tenke lengere enn hva jeg skriver:P Fordrar ikke selv når folk skriver alt for korte beskrivelser...men men... Saken er den at jeg har pr. idag det slik at når du skal velge fra drop-down listen er det bare 1 drop-down. Jeg hadde håpet på å få det til slik at jeg kan få eks. 2 eller 3 drop-downs, slik at jeg først kan velge i hovedkategorier for SÅ å velge i fra underkategoriene. ØNSKET ER: Velger jeg Bil i hovedkategorien så får jeg mulighet til å velge merkene i drop-down 2. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Da må du ty til Javascript, moderator bør flytte emnet. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Da må du ty til Javascript, moderator bør flytte emnet. 8935185[/snapback] Dette kan lett gjøres ved hjelp av php også. Når en kategori er valgt i drop-down èn, så lastes siden på nytt og denne gang med underkategoriene i drop-down to. Skal du derimot ha det uten sidelasting i mellom, så må du ty til javascript. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Inntil dykk blir enige om dette er PHP eller Java blir tråden liggande. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg vil si at Javascript er best til dette, som at da slipper en å måtte laste siden på nytt igjen, noe som kan være veldig irriterende av og til. Lenke til kommentar
pulse Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg hadde håpet på å få det til slik at jeg kan få eks. 2 eller 3 drop-downs, slik at jeg først kan velge i hovedkategorier for SÅ å velge i fra underkategoriene. 8934782[/snapback] Det finnes (etter hva jeg vet) tre måter og løse dette på. 1. Javascript + php: Kode inne i select taggen din som reloader siden hver gang verdien blir endret, og så php kode for og bruke data som blir sendt via GET[]; til og formulere neste dropdown. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor <form action="filnavn.php" name="formnavn" method="post"> <select name="selectnavn" OnChange="location.href=formnavn.selectnavn.options[selectedIndex].value"> <option name="filnavn.php?valg=valg1">Valg 1</option> <option name="filnavn.php?valg=valg2">Valg 2</option> ... </select> <?php if ($_GET[valg] == "valg1) { // kode for Valg 1 (f.eks en ny select boks) } elseif ($_GET[valg] == "valg2") { //kode for valg 2 (f.eks en ny select boks) } ?> ...Resten av formen... </form> 2. Rein javascript: Alle verdier ligger i javascriptet som sendes til siden, og når første dropdown er valgt, kommer valgene til nr2 opp, osv. 3. Ajax + php: Ett ajax script som henter ut endringer brukeren foratar seg, for så og sende dem tilbake til serer og vente på ett svar fra ett php script om hva som skal dukke opp i neste boks. (mest avansert og lage, og sansynligvis minst praktisk dersom det ikke er snakk om veldig mye informasjon / mulige valgkombinasjoner). Dersom du er på jakt etter en løsning av typen 2 eller 3 vil jeg anbefale deg og ta opp emnet på nytt i JavaScript forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå