Gå til innhold

Slutt å poste bilder av websider, post websider!

Anbefalte innlegg

Hvorfor poster folk bilder av websider istedenfor websider her? Det er jo umulig å gi kritikk på, fordi den ferdige siden vil alltid se litt annerledes ut, for eksempel p.g.a ClearType. Og det er umulig å teste sida i ulike nettlesere og med ulik skjermstørrelse for å se hvordan den takler det. Og sida blir totalt u-interaktiv, ingen rollovers, osv, osv...

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en foreløpig bare har laget designet som et bilde (i Photoshop f.eks), er det ikke noe poeng i å bruke flere timer på å kode det, for så å motta designkritikk og endre på siden, og kanskje gjøre alt om igjen. :)

En webside er jo mer enn et bilde ja, men det er'ke alltid man har kommet så langt før man trenger inspill, var poenget mitt. Det er også ofte mye enklere å endre på ting i farta i Photoshop enn på en side.

Lenke til kommentar

@Trådstarter: Hørt om å få kritikk i flere faser? Først en rent på designet, så kode den, kritikk på kode og design, forbedre, kritikk, også videre helt til siden er bra? Som AfroDude sier her, det er veldig kjedelig å måtte bygge hele siden opp igjen på nytt fordi designet i utgangspunktet var dårlig.

Lenke til kommentar
@Trådstarter: Hørt om å få kritikk i flere faser? Først en rent på designet, så kode den, kritikk på kode og design, forbedre, kritikk, også videre helt til siden er bra? Som AfroDude sier her, det er veldig kjedelig å måtte bygge hele siden opp igjen på nytt fordi designet i utgangspunktet var dårlig.

8933564[/snapback]

Men det er jo ingen som poster bilder til kritikk som senere ber om kritikk på en faktisk webside.

Lenke til kommentar
Det kommer an på hvordan kritikk han faktisk fikk da. Eller ble resultatet helt likt som på bildet ^^

8945484[/snapback]

Hele poenget er at det er UMULIG å få resultatet likt som på bildet på grunn av font-renderingen. Selvfølgelig kan man lage hele sida som et bilde, men da burde man ihvertfall få pepper.

Lenke til kommentar
Det kommer an på hvordan kritikk han faktisk fikk da. Eller ble resultatet helt likt som på bildet ^^

8945484[/snapback]

Hele poenget er at det er UMULIG å få resultatet likt som på bildet på grunn av font-renderingen. Selvfølgelig kan man lage hele sida som et bilde, men da burde man ihvertfall få pepper.

8946527[/snapback]

Herregud, kan vel få kritikk på designet allikevel? Hvis du ikke har fått det med deg så er Clear-Type(anti-alias på fonter) på som standard i Vista og OSX, i tillegg til at det finnes i XP (er bare ikke på som default), og det er inkludert i IE7. Og det er faktisk ikke verre enn å skru av anti-aliasing på fonter i PS.

Vil du ha Clear-Type på større fonter og bruke custom-fonter på nettet kan man bruke f.eks sIFR 2.0. Det er mulig å få det HELT likt som på bildet man lager av websiden.

Og argumentet ditt lenger opp i tråden om at ingen kommer tilbake med en ferdig kodet side er ganske uvesentlig, for da har h*n i hvert fall fått hjelp til hvordan designet burde være.

Lenke til kommentar

Prototyping på både funksjonalitet og utseende er en viktig fase av ethvert prosjekt. Det er meningsløst å lage noe man selv innbiller seg er konge, men ikke viser til noen underveis. Da ender man ofte opp med en halvræva løsning som man har sett seg blind på for lengst.

Hele poenget er at det er UMULIG å få resultatet likt som på bildet på grunn av font-renderingen.

8946527[/snapback]

Bare dersom fontene i bildet har antialiasing.

Lenke til kommentar
Hele poenget er at det er UMULIG å få resultatet likt som på bildet på grunn av font-renderingen.

8946527[/snapback]

Bare dersom fontene i bildet har antialiasing.

8955829[/snapback]

Nei, for selv om de ikke har det, så har JEG det påslått, dermed vil det se annerledes ut...

Lenke til kommentar

Jeg ser meg enig at man ikke bør poste bilder men pga en litt annen vinkling. Man blir en bedre webdesigner samt programmerer ved å prøve seg fram. Lage nye sider hele tiden, samme om folk ikke liker den så lenge det er ditt verk og du har laget det.

Liker du det ikke kaster du det bare vekk, men da har du iallefall lagt siden og kanskje lært noe på veien.

Har selv laget over 40 hjemmesider hvor 6-7 av dem bare har kommet halveis, 20 av de har jeg bare kastet feks www.fcblogg.moo.no www.h-base.org/nybase/ rett og slett fordi jeg ikke var fornøyd. Men jeg lærte meg mer og mer hvordan å lage nettsider slik at den neste ble litt bedre. Hvordan skal man lære å lage egne hjemmesider når man sjekker ut en tutorial på nettet, blar opp photoshop og _kun_ hører på folks meninger her. Hvorfor ikke bare høre på seg selv og så se hva folk synes når du er ferdig! :)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Kritikk på design og kritikk på kode er to vidt forskjellige ting. Denne kategorien skal inneholde begge deler.

8977310[/snapback]

Hva så? Hele poenget mitt er at for å få kritisert designet må det være mulig å prøve det.

8977483[/snapback]

Nei. Design skal ikke prøves. Brukervennlighet er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke folk vet hva design betyr. Det betyr faktisk ikke "utseende". Og om det hadde vært tilfelle må jeg få si det en gang til: Du får ikke lagd en side som ser lik ut som et bilde.

8977557[/snapback]

Det er greit, men koding er og blir noe annet en designing, og det er viktig at vi er åpen for begge deler.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

@tsg1zzn: Du kan bare gi deg med en gang, du aner ikke hva du snakker om. Den beste norske oversettelsen av design er formgivning, det handler om det å skape noe visuelt. Webdesign handler også om prosessen med brainstorming, skisser, utforming av websiden, før man koder og gjør siden "ferdig".

Og du kan få en side til å bli svært lik som et bilde, det vet du også. Hvorvidt det er AA på fontene eller ikke gjør ikke siden helt forskjellig fra bildene. Er du god nok så kan du få til det meste med dagens verktøy for å utvikle websider.

Lenke til kommentar
@tsg1zzn: Du kan bare gi deg med en gang, du aner ikke hva du snakker om. Den beste norske oversettelsen av design er formgivning, det handler om det å skape noe visuelt. Webdesign handler også om prosessen med brainstorming, skisser, utforming av websiden, før man koder og gjør siden "ferdig".

Og du kan få en side til å bli svært lik som et bilde, det vet du også. Hvorvidt det er AA på fontene eller ikke gjør ikke siden helt forskjellig fra bildene. Er du god nok så kan du få til det meste med dagens verktøy for å utvikle websider.

8981646[/snapback]

Godt eksempel kan jo vises med at det finnes en programmerer og en webdesigner på store nettsider som oftest :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...