Gå til innhold

Installere Windows 98 SE på system som kjører XP Home Editio

KriB

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne installere Win 98 på en pc som nå kjører XP. Grunn er at jeg har noen gamle spill, som jeg ikke får kjørt under XP.

Jeg har selvfølgelig en partisjon formatert med FAT32, men når jeg skummer gjennom Microsofts hjelpesider ser jeg at de ikke anbefaler å installere Win98 etter XP. Jeg vil aller helst ikke slette XP, da forsvinner et halvt år med gøy fra PC'en.

Hva må til? Er det en måte rundt dette her?

Er det noen gode lenker? Jeg vil aller helst ikke ha Win 98 på C- partisjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte legge inn windows ME etter at jeg la inn windows XP. Da gjorde jeg slik at maskina booter fra CD-rom'en før den booter fra harddisken. Da kan du slette windows XP og legge inn en ny windows. Du endrer rekkefølgen som maskina skal boote i BIOS'en :wink:

Du bør selvfølgelig få noen andre på forumet til å bekrefte eller avkrefte det jeg har sagt, fordi jeg kan ha feil...

Lenke til kommentar

hvis den er det så gjør følgende:

1. FØR du legger inn 98 skriv ned ALT som står boot.ini (som ligger der der du la inn xp/boot stasjonen, du kan hende at du ikke ser denne filen så du skrive inn [stasjon]:boot.ini i kjør kommandoen, fungere også i ms-dos eller dos for den sakens skyld)

2. deretter instalerer du 98 som vanlig

3. etter at instalasjone er 100% ferdig og all konfigrasjon er gjort kontroler at boot.ini ser ut som den du hadde før instalering bare at nå skal du ha en linje med [stasjon]:="microsoft windows", eller [stasjon]:="microsoft windows 98" (en av delene) under den linja som ser omtrent slik ut:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /FASTDETECT

en ting til du må slå på multiboot Min datamaskin > egenskaper >avansert >oppstart og gjenoppretting instillinger

hakk av for tiden operativsysteml... og tiden gjenopp.....

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...