Gå til innhold

Hastighet på RAM er oppskrytt?

sentence

Anbefalte innlegg

Jeg har testet mitt par på 2048 mb, Corsair XMS2 Dominator PC6400, opp mot et par på 2048 mb som ikke har noe navn, koster 400,- og er av PC4300.

Med stoppeklokke er begge parene like raske på vei inn i Windows og rendre store og minnekrevende 3d-bilder fra Poser 6. I spill fikk jeg den same FPS.

Da kan man lure på hvor mye du egentlig tjener på raskt minne. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bare pakka to typer minne i samme pc med samme hardware og samme innstillinger og tok tiden? isåfall har du kj0rt minnet på samme hastighet tenker jeg.

enkelt og greit du har ikke utnyttet minnet og hele testen din er meningsløs.

Endret av <Iversen>
Lenke til kommentar
Jeg har testet mitt par på 2048 mb, Corsair XMS2 Dominator PC6400, opp mot et par på 2048 mb som ikke har noe navn, koster 400,- og er av PC4300.

Med stoppeklokke er begge parene like raske på vei inn i Windows og rendre store og minnekrevende 3d-bilder fra Poser 6. I spill fikk jeg den same FPS.

Da kan man lure på hvor mye du egentlig tjener på raskt minne. :hmm:

8929365[/snapback]

Du merker først forskjell når du begynner med litt (seriøst) klokking.

Lenke til kommentar

Hvilken hastighet RAM kjører på er ikke bestemt av "hastigheten" på RAM'en men instillingene du kjører på maskinen (mer bestemt din FSB samt RAM divider).

Forskjellig hastighet RAM bare betyr at RAMen kan takle høyere frekvens, men det vil ikke gi noe bedre effekt ved midnre du faktisk benytter en høy nok FSB/divider til det...

Høres ut som du bare har byttet RAMen og tatt tiden. Da kjører selvfølgeig RAMen på helt lik hastighet (dvs. ikke nødvendigvis på maks av sin kapasitet). Da er det heller ingen bombe at resultatene vil bli så-og-si identiske.

Men ja... selv om du setter maskinen opp til å utnytte høy-frekvens RAM maksimalt, så vil det gi relativt små forbedringer i reultatet i forhold til standard frekvens RAM. Vi snakker bare om en håndfull prosent bedre ytelse i minne-intensive programmer, så RAM er som regel det siste jeg legger mye penger i da du som regel kan få bedre ytelse ved å investere pengene i andre komponenter.

Raskere-enn-standard RAM er hovedsakelig nytting å ha når du overklokker kraftig, siden det lar deg nå høy FSB hastghet (og dermed høy CPU hastighet) uten å kompromissere minnesystem-hastigheten ved å bruke en lav RAM divider.

Hvis du sier RAM er bildekk i denne sammenligningen, så går gode bildekk opp til, la oss si 100km/timen uten å punktere. Dyrere racing bildekk går opp i 150km/timen uten å punktere. Om du gjør som du gjorde nå, og tester begge bildekkene bare opp til 100km/timen, så kan du ikke dermed konkludere at begge dekkene er like bra selvom det ser sånn ut :)

Ok, det var en itt merkelig sammenligning, men jeg håoer det illustrerte poenget :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hastighet på RAM er oppskrytt. Dersom det ikke er store forskjellen mellom 533 MHz RAM og 800 MHz hype-RAM til ordinært bruk, så vil heller ikke forskjellen bli stor mellom 800 MHz og en overklokket 800 MHz. Det vil kanskje bli merkbart dersom du går fra 400 (PC3200) MHz til 1250 MHz (PC10000).

Lenke til kommentar

Men ingen med RAM som er dyre og har mye MHz er ikke at du skal komme deg så fort du kan inn på windows da...

Meningen er at når du kjører tunge programmer og klokker f.eks. takler de med mye MHz det mye bedre... Så nei det er ikke oppskrytt mener jeg..

Lenke til kommentar
Men ingen med RAM som er dyre og har mye MHz er ikke at du skal komme deg så fort du kan inn på windows da...

Meningen er at når du kjører tunge programmer og klokker f.eks. takler de med mye MHz det mye bedre... Så nei det er ikke oppskrytt mener jeg..

8934069[/snapback]

Min RAM var dyr og hadde til og med kjøleribber på seg. :p Jeg antok at de var gode klokkere, men fikk en ustabil maskin etter å ha klokket fra 800 til 813 MHz. Da jeg dividerte ratio og klokket FSB så det ble nøyaktig 800 MHz, ble alt stabilt igjen. :ermm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å komme inn i windows er nok begrenset av lesehastigheten din fra hardisken, ikke minne. Er enormt mange filer som skal finnes og startes i oppstarten av et opperativsystem.

Du må bruke minnetest som for eks Everest, til å sjekke ytelsen av minne. Forutsatt korekte innstillinger, vil du se klar forskjell.

Det hjelper ikke å kjøpe Ferari hvis du ikke finner gasspedalen. Da vil en 2cv være kjappere!

Dette er ofte noe som går igjen her på forumet, nemlig at folk er opphengt i hva som teoretisk er best.

Skal vedde på at dere her på forumet har brukt mer enn en million kroner på unyttig utstyr fordi det er "bedre"

Ditt behov for datadeler er basert på hva du skal bruke pcen til.

Skal du skrive brev, surfe litt på nettet å gå i nettbanken et par dager i uken er nesten alle maskiner som brukes i dag totalt overkill.

Skal du ha en htpc er det ikke bruk for et 8800gts skjermkort, da alle tvbildene er 2d grafikk ikke 3d.

De fleste av dere som har 8800gt/gts kort har skjermer som ikke er i stand til å utnytte kortets muligheter.De fleste flatskjermer har 5-8 ms responstid og begrenset oppløsning.

Skal du kjøre tømmer hjem fra skogen eller ved til hytta i skauen, er det ikke "best" med Ferari fordi den har 400 hester. Du trenger da en liten pickup med 4 hjulstrekk og stort dreiemoment.

Når det gjelder minne er det nok mange som bruker mere penger enn nødvendig der også. Skal du ikke overklokke så kjøp 1 gb med gode timings til vanllig bruk. Er du hekta på spill og bilderedigering kan du kjøpe 2 gb.

Har du ikke 64 bits opperativsystem eller er prof fotograf, er alt over 4gb bare bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Min RAM var dyr og hadde til og med kjøleribber på seg. :p Jeg antok at de var gode klokkere, men fikk en ustabil maskin etter å ha klokket fra 800 til 813 MHz. Da jeg dividerte ratio og klokket FSB så det ble nøyaktig 800 MHz, ble alt stabilt igjen. :ermm:
De er gode klokkere, men det krever en viss kunnskap om overklokking å utnytte dem. Du har nok gitt dem altfor lav spenning, blant annet.

Siden de andre er like gode kan du jo selge Corsair-brikkene til meg for 400 kr. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...