Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en 19 åring ha sex med en 15 åring?


Anbefalte innlegg

En 15 år gammel jente og en 19 år gammel man er ikke akkurat like modne og like i utvikling. Det at en på 19 år er myndig og en på 15 faktisk ikke engang har nådd den seksuelle lavalder eller er ferdig med ungdomsskolen, sier noe om hvor langt den ene har kommet i livet i forhold til den andre.

 

Jeg ser ikke det veldig store problemet med at en på 19 år og en på 15 år har sex, men jeg tror, hvis noen velger å anmelde forholdet, at det ligger i grenseland for hva som er lovlig i en rettsak.

 

Hvorfor, og hvordan, en 19-åring skulle ende opp i senga med 15 år gammel person til å begynne med, er derimot over min fatteevne...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis trådstarter og denne jenta har et relativt sunt og likeverdig forhold så er det ingen problem. Om han derimot er håndballtreneren, lærervikaren eller på annen måte har en form for autoritet overfor henne så stiller saken seg ganske annerledes.

 

EDIT: I hvert fall slik jeg har forstått gjeldende rettspresedens.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

for å si det enkelt da.. har ikke den du er interessert i lov til å komme inn på samme utestedet som deg, så er det jo en grunn til det.. snakker ikke om 17 åring sammen med en 18 åring.. men 4 års forskjell i tenårene er en gigantisk forskjell på hvor moden man er.. sier ikke at det ikke kan funke, men man må tenke på 15 åringens beste, og hva som er sunt for han/hun... men er klar over at hormoner tar overhånd i de fleste tilfeller, og man blåser i alt annet.. de i tenårene har ikke kapasitet til å tenke over konsekvenser i den grad som man burdte gjøre.. helt naturlig det :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er selv 15 år, og jeg ville ikke syntes noe om hvis en 19årig gutt hadde sex med noen av mine venninner.. En av mine venninner som ikke er blitt 15 engang, er sammen med en 20 år gammel gutt, hva synes dere om slikt?

 

Edit: sorry hvis jeg ødelegger tråden din, men det gjelder jo samme sak/tema

Lenke til kommentar
Jeg er selv 15 år, og jeg ville ikke syntes noe om hvis en 19årig gutt hadde sex med noen av mine venninner.. En av mine venninner som ikke er blitt 15 engang, er sammen med en 20 år gammel gutt, hva synes dere om slikt?

 

Edit: sorry hvis jeg ødelegger tråden din, men det gjelder jo samme sak/tema

9034299[/snapback]

 

 

5 år betyr ikke mye hvis man er i 30 - 40 åra.. men under det synes jeg blir for rart :ermm: med tanke på modenhet og utvikling og livserfaring..

Lenke til kommentar
En av mine venninner som ikke er blitt 15 engang, er sammen med en 20 år gammel gutt, hva synes dere om slikt?

9034299[/snapback]

Det er like forbudt for en 20-åring å ha sex med en 14-åring, som en 19-åring å ha sex med en 15-åring. Begge jenter er under seksuell lavalder. Når det gjelder aldersforskjellen "synes" jeg ingenting. Folk må få lov til å føle det de vil, uten at jeg skal synse eller mene noe om de skal få lov til det eller ikke. Men den diskusjonen er off-topic her. Det hadde vært en fordel om folk kunne holde seg til topic, ellers blir vi aldri ferdig med denne tråden.

Lenke til kommentar
Det at en på 19 år er myndig og en på 15 faktisk ikke engang har nådd den seksuelle lavalder eller er ferdig med ungdomsskolen, sier noe om hvor langt den ene har kommet i livet i forhold til den andre.

 

9023277[/snapback]

Det sier noe om grenser satt av norske lover (ulike land har ulike lover, i Mexico er sexgrensen 12 - i Tunisia 20) og hvor gammel man er på ungdomsskolen framfor videregående. Det sier ikke noe om modenhet eller utvikling eller noe relevant, og det er derfor slike lover har så mange unntak. Hvert tilfelle skal vurderes for seg selv fordi alder sier så utrolig lite om nettopp de faktorene som er gjeldende i en slik vurdering.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...