Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en 19 åring ha sex med en 15 åring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan anmelde uansett om han er 19 eller 13, så det er totalt irrelevant. Spørsmålet er om hun får gjennomslag. Det er også svært irrelevant å nevne at jenten kan si at det var imot sin vilje, dette kalles voldtekt uansett alder. Hvis hun først påstår at det var voldtekt og retten "går med på det", så vil loven gjøre at straffen blir hardere. Jeg kan ikke se for meg en situasjon hvor jenten påstår at det var ufrivillig fra hennes side, og gutten kun blir straffet fordi hun var ung, og ikke for at det var ufrivillig.

 

Prognatus: Hvis loven spesifiserer at sex med en under 16 ikke er lov, men straff kan falle bort hvis de er lik i alder/modning, så virker det for meg feil å si at det er ulovlig, ihvertfall slik han stiller spørsmålet.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar

Dette kommer veldig an på 15-åringen.. Jeg mener i utgangspunktet at det ikke er så greit.. Tviler på at noen av dere kjenner alle mulige konsekvenser, og aller minst 15 åringen som muligens(?) søker trygghet hos en eldre gutt.. (regnet med at gutten var eldst)

Lenke til kommentar

Jeg mener det er feil.

 

Det så pass stor forskjell på en 15år gammel jente og en 19år gammel gutt at det lett kan bli store konsekvenser for deg.

Det som er mest sannsynlig er at det er foreldrene som vil anmelde deg hvis de finner det ut.

Jenta trenger ikke ville det i det hele tatt.

Så hvis foreldrene hennes ikke liker deg så kan de fint gå å anmelde deg selv, uten at jenta har ytret et ønske om å anmelde deg.

 

Så du bør nok tenke en del ganger igjennom før du gjør det.

Lenke til kommentar

Det er synd at en anmeldelse kan komme fra foreldre uten ønske fra jenten, spesielt når hun er noen måneder fra å være fri til å gjøre som hun vil. Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at foreldrene finner ut av forholdet, alderen til gutten involvert og at de har hatt sex, og velger å anmelde. Er det snakk om et fast forhold hvor begge fremstår som reflekterte i sine valg ser jeg for meg at anmeldelsen kastes ut ganske raskt.

Lenke til kommentar

Én ting er ihvertfall sikkert, er dem tiltrukket av hverandre, så er det naturlig for dem å ha sex, og det ville såklart skjedd hadde dette vært i vikingtiden eller i en tid hvor det var lite eller ingen formynderi. Det er naturlig at det ville skjedd. Nå har staten tatt kontroll over sexlivet til alle og enhver. Sex skal læres i skolen, loven fastsetter hvilken gruppe som kan ha sex lovlig, staten skal lære oss om de forskjellige sykdommene rundt sex og samliv osv.. Sex er ikke lenger fritt. De som er på grensen til lovlighet vil alltid kanskje føle seg litt irritert over dette, men det kan jo også være litt pirrende å trosse loven :!:

Lenke til kommentar
Prognatus: Hvis loven spesifiserer at sex med en under 16 ikke er lov, men straff kan falle bort hvis de er lik i alder/modning, så virker det for meg feil å si at det er ulovlig, ihvertfall slik han stiller spørsmålet.

8938504[/snapback]

Du sier selv at det "ikke er lov" , og "lov" betyr her ulovlig, så vi sier omtrent akkurat det samme. :)

Lenke til kommentar
Prognatus: Hvis loven spesifiserer at sex med en under 16 ikke er lov, men straff kan falle bort hvis de er lik i alder/modning, så virker det for meg feil å si at det er ulovlig, ihvertfall slik han stiller spørsmålet.

8938504[/snapback]

Du sier selv at det "ikke er lov" , og "lov" betyr her ulovlig, så vi sier omtrent akkurat det samme. :)

8949568[/snapback]

Joda, "ikke lov" og "ulovlig" er det samme, var ikke det jeg mente. Det var bare at hvis det i tilfeller hvor de er like i alder (f eks 18-19 og 15) så er det faktisk lovlig, og da er det bedre å bare si det. Slik slipper vi at folk skremmes av loven fordi de bare leser den første setningen.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg jurist, men jeg vil tro at så lenge man blir dømt for noe - uansett om det er å kjøre selvgående gressklipper med promille eller å ha pult ei jente under seksuell lavalder - så vil det komme på rullebladet.

8950441[/snapback]

 

Haha, er det ikke lov å kjøre gressklipper med promille? :p

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg jurist, men jeg vil tro at så lenge man blir dømt for noe - uansett om det er å kjøre selvgående gressklipper med promille eller å ha pult ei jente under seksuell lavalder - så vil det komme på rullebladet.

8950441[/snapback]

 

Haha, er det ikke lov å kjøre gressklipper med promille? :p

8952191[/snapback]

Det er et motorisert kjøretøy så nei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...