Gå til innhold

Laptopskjermer og foto

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg vurderer å bytte laptop, bruker nå en Macbook med 13,3" skjerm. Av ulike grunner vurderer jeg å kjøpe en PC med windows. Jeg har full kontroll på hva jeg trenger, men er usikker på dette med skjermer, fordi laptopskjermen kan være så mye rart og noen er helt ubrukelige til foto/bildebehandling.

Så hvis noen har lyst til å fortelle hva slags laptop dere har, og hvordan skjermen er til "vårt" bruk, ville jeg være veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å bytte laptop, bruker nå en Macbook med 13,3" skjerm. Av ulike grunner vurderer jeg å kjøpe en PC med windows. Jeg har full kontroll på hva jeg trenger, men er usikker på dette med skjermer, fordi laptopskjermen kan være så mye rart og noen er helt ubrukelige til foto/bildebehandling.

Så hvis noen har lyst til å fortelle hva slags laptop dere har, og hvordan skjermen er til "vårt" bruk, ville jeg være veldig takknemlig!

8928821[/snapback]

Bytte til PC of dette vil du angre på. :nei:

Læreren min bytta fra mac til pc og for å si det sånn så var han raskt tilbake ved mac'en.

Mitt tips: kjøp Apple Cinema HD Display eller en ny Mac Book pro.

Lenke til kommentar

Vel, den glossy skjermen på MacBooken er faktisk en god grunn til å bytte maskin (eller kjøpe ekstern skjerm) hvis du skal drive seriøst med foto. For å sitere en fra mac1-forumet: Fargene på MacBook-skjermen er flotte, dype, skarpe og fullstendig ikke til å stole på. Glossy skjerm er nei-nei for bildebehandling.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt.

Jeg burde ha skrevet at jeg ikke legger opp til en mac vs pc diskusjon..jeg trives godt med begge plattformene. Det er erfaringer med ulike laptop-skjermer jeg er interessert i å høre om.

Macbook Pro er jo genial, men er litt utenfor rekkevidde rent økonomisk.

Fujitsu-Siemens Lifebook E8110 er kanskje den heteste kandiaten for øyeblikket, noen som har prøvd den?

Ekstern skjerm er vurdert, men jeg får litt spader når jeg må koble ledninger osv. Jeg bruker primært laptoppen på fanget :)

Lenke til kommentar
Vel, den glossy skjermen på MacBooken er faktisk en god grunn til å bytte maskin (eller kjøpe ekstern skjerm) hvis du skal drive seriøst med foto. For å sitere en fra mac1-forumet: Fargene på MacBook-skjermen er flotte, dype, skarpe og fullstendig ikke til å stole på. Glossy skjerm er nei-nei for bildebehandling.

8929949[/snapback]

Gjelder dette skjermen på Mac Book pro og?

Siden Apple reklamerer med at en kan velge mellom blank og vanlig skjerm til samme pris (den blanke skal visstnok være bedre til foto, film og lignende siden den gir bedre kontrast eller noe). Nå skal en strengt tatt ikke stole på reklamen (noe jeg burde vite siden jeg går vidergående media) men hva er faktum her overdriver den blanke skjermen på Mac Book pro eller gjør den det ikke?

Også et tips til trådstarter ikke kjøp Dell.

Lenke til kommentar

8929949[/snapback]

Gjelder dette skjermen på Mac Book pro og?

Siden Apple reklamerer med at en kan velge mellom blank og vanlig skjerm til samme pris (den blanke skal visstnok være bedre til foto, film og lignende siden den gir bedre kontrast eller noe). Nå skal en strengt tatt ikke stole på reklamen (noe jeg burde vite siden jeg går vidergående media) men hva er faktum her overdriver den blanke skjermen på Mac Book pro eller gjør den det ikke?

Også et tips til trådstarter ikke kjøp Dell.

8930447[/snapback]

Dette gjelder alle glossy skjermer, inkludert MacBook Pro. Apple reklamerer med at den glossy skjermen kan "vise grafikk, bilder og video med bedre fargekontrast", og skjermen er sikkert bedre hvis man skal se på film/spille spill/se på bilder, og ikke er avhengig av korrekt fargegjengivelse. Men fargene er som nevnt notorisk ukorrekte i forhold til virkeligheten, så til Photoshop/Aperture/Lightroom/etc. er det helt uaktuelt. I tillegg får man problemer med gjenskinn.

Det er forøvring ingenting i veien med å kjøpe dell, så lenge man holder seg unna de billigste "consumer"-modellene. Så fort man er oppe på business-modellene er det knallgode og solide PC-er, men de er kanskje litt dyre i forhold til specs.

Billigste MacBook Pro er da forøvrig ikke så sinnsykt dyr? Husk at du får 20% rabatt hvis du kjøper studentmedlemskap i Apple Developer Connection.

Edit: Typos make me [sic]

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Billigste MacBook Pro er da forøvrig ikke så sinnsykt dyr? Husk at du får 20% rabatt hvis du kjøper studentmedlemskap i Apple Developer Connection.

Nei det er nok sant, men det er maaange år siden jeg var i nærheten av å studere.

Dessuten hadde det vært litt greit med windows, dessverre, fordi jeg bruker et regnskapsprogram som ikke finnes til mac. Har prøvd med Parallels, men det blir for mye styr..

Etter å ha tenkt mye er vel egentlig spørsmålet mitt kokt ned til: Er skjermen på Lifebook E8110 god til bildebehandling på et enkelt nivå? Jeg fristes av oppløsningen på 1400x1050 (MBP har 1440x900 så det er omtrent det samme bare wide, og dermed er de to maskinene for meg "like", siden de har omtrent samme utstyr forøvrig.)

Lenke til kommentar

Jeg sitter akkurat nå på en Lifebook E8210, og skjermen er ok - lys og fin, helt klart en av de bedre laptopskjermene jeg har brukt - men jeg foretrekker klart hjemmeskjermen min (en Dell 20" LCD).

Mitt inntrykk er at denne posteriserer skyggepartier, og det er tilløp til "striping" (i mangel av et bedre ord) - dvs at det går mønstre over bildet.

...med alle mulige forbehold om at jeg bare har brukt maskinen en ukes tid, ogaldri tilbildebehandling...

Apple: Crash Different ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Stemmer dette? Hvordan går jeg frem for å få den rabatten? Kan jeg få den rabatten i macbutikken (Stavanger), eller gjelder det bare på nett?

Ett spørsmål til:

Dere som har macbook pro, vet dere om det er mulig å bytte (el. oppgradere..?) skjermkortet på den? Vurderer å kjøpe den billigste macbook pro'en, men kunne tenke meg på sikt å sprite opp skjermkortet litt, 128MB kan bli litt tynt i lengden.

Endret av pma
Lenke til kommentar

Jupp, det stemmer, jeg har gjort det selv. Gå på http://connect.apple.com og kjøp et "student membership", det koster noen hundre men du får Leopard når det kommer ut. Du må ta bilde av/scanne studentbevis og sende dette på mail til apple før kontoen blir aktivert. Deretter kan du ringe norske applestore på 80033034, si at du er ADC-medlem og oppgi medlemsnummeret ditt og bestille.

Edit: Og nei, det går ikke an å bytte skjermkort på laptoper.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg er utrolig kresen på skjerm & farger, og har 4 ulike laptop'er de siste 2 årene i en evig håpløs jakt på det beste lcdpanelet. Jeg sitter nå på en 2. gen Macbook Pro- og den er desverre like ræva som 1.gen. Disse skjermene er av en underlig grunn kaldere enn samtlige andre lcd panel fra Apple- Det er noe som har blitt kritisert såpass sterkt i brukerforum at Apple sannsynligvis har tatt notis og endret dette nå:

Derimot har jeg nå sett 3. Macbook Pro- den som selges nå med LED bakbelysning- og den er PERFEKT! Jeg tørr hevde at ingenting annet er i nærheten med tanke på fargegjengivelse. Jeg prøvde å sammenligne den med min CinemaDisplay- og det ser helt likt ut!

Det ser ut til at min Macbook Pro må byttes ut- IGJEN!

Lenke til kommentar

Anbefaler dere matt eller blank skjerm på en ny MB pro 15"? Jeg driver og pusler litt med foto og video, men ikke i stor stil. Bruker den mest til andre ting, hvor jeg er mest opptatt av en klar og fin skjerm. Om den kan brukes utendørs i skarpt sollys så er det også helt i orden ;)

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden vil jeg absolutt anbefale matt skjerm, da denne har mye mer korrekt fargegjengivelse, pluss at du slipper problemer med reflekser.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Schnoodleboy, ble det ny Mac på deg? Fornøyd? Har du kalibreret skjermen på den? Vurderer seriøst å kjøpe meg en Macbook Pro med matt skjerm. Den duger vel til å redigere bilder på? Jeg er amatørfotograf, men ønsker naturligvis å ha noenlunde korrekt fargegengivelse når jeg behandler rawfilene mine. Dersom jeg kjøper mac-en, så vil jeg også investere i en hardwarebasert skjermkalibrator. Noen som har testet slike på Macbook Pro?

Lenke til kommentar

Bruker HP8710w med matt 1920x1200 skjerm. Funker bra til foto men kan fortsatt ikke erstatte en god ekstern skjerm.

Lenke til kommentar

Sitter nå med en solgt Macbook og venter på at min nye Macbook Pro skal komme på døra..

Min erfaring er at matt skjerm er bedre til alt egentlig.. Mye mere behagelig og korrekt å holde på med når det gjelder farger.

Jeg holder på med mac´en ganske mange timer iløpet av en dag, og glossy blir veldig fort slitsomt og nesten ubehagelig.

Lenke til kommentar
Sitter nå med en solgt Macbook og venter på at min nye Macbook Pro skal komme på døra..

Min erfaring er at matt skjerm er bedre til alt egentlig.. Mye mere behagelig og korrekt å holde på med når det gjelder farger.

Jeg holder på med mac´en ganske mange timer iløpet av en dag, og glossy blir veldig fort slitsomt og nesten ubehagelig.

Dette var visst min gamle tråd fra i sommer... Jeg har siden august hatt 15" MBP med matt skjerm, og er veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lærere ved Palografen mener at de rimelige Macbookene med glossy skjerm ikke lar seg hardware-kalibrere, men det har jeg ikke sett med egne øyne. Min billige HP lot seg fint kalibrere, og jeg fikk de bedre til enn en som kalibrerte en iMac G6 20". Selv hadde jeg ingen problem med sistnevnte iMac. Fikk den totalt snorrett, og det kan jeg ikke si om de andre. Godt nok ble det uansett, og de som jobber med slik til vanlig ble overrasket over hvor godt det lot seg gjøre å kalibrere en billig HP, mye bedre enn en Macbook med glossy skjerm.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...