Bruker-93156 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Jeg skal neste lønning forhåpentligvis kjøpe makro, enten Sigma 105 og blitz, eller Sigma 150mm f/2.8 makro. Det er disse jeg mener. Er det noen optisk forskjell på objektivene? Jeg ser 2 fordeler med 150mm'ern. APO og at jeg ikke trenger å være så nerme som jeg må med 105mm'ern. Noen tanker? Endret 23. juni 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Det er nok ikke stor kvalitetsforskjell på disse to. Det avhenger mest av hva du har tenkt å fotografere. Skal du fotografere stilleben innendørs ville jeg kjøpt 105mm eller helst Nikon 60mm f2.8 (mat/gjenstander/portrett og lignende). 105mm holder nok for en del insektsfotografering, men om du skal fotografere lettskremte dyr som f.eks sommerfugler må du ha enda større arbeidslengde. Da må du ut med mer penger for teleconvertere som er ganske dyrt og går utover den optiske kvaliteten. Til insektsmakro ville jeg klart brukt 150mm, den er sannsynligvis mye mer fleksibel. Her kan du se en sammenligning av de på en ultranerdete ISO 12233-graf: http://www.the-digital-picture.com/Reviews...omp=0&APIComp=0 150mm ser ut til å være litt skarpere og 105mm har lilla kromatisk feilbryting. Skal selv gå for Nikon 60mm f2.8 for portrett og mat og slikt etter tipshonorar på 3000 i dag (internettgledesutbrudd) Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Sigma 150/2,8 er også en del tyngre, bør ha stativ, stativfeste på objektivet følger med. Den er meget skarp, men det er også 105. Ditt valg må avhenge av hva du skal bruke det til og om du er villig til å drasse rundt med et stativ. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Vet ikke hva du skal bruke det til, men om du har tenkt å fotografere insekt og gjøre det bra må du ha stativ enten objektivet er tungt eller ei. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg kjøper et macroobjektiv med tanke på å ta bilde av sommerfugler, fluer, mygg og små insekter, som lus og bladlus. Altså står 150mm sterkere. Jeg skal uansett bytte stativhode, til et kulehode, og jeg er ikke brydd av å knipse med stativ (stativ blir brukt 95% av gangene uansett) Jeg har tenkt å ta stilleben også, men jeg tipper 50mm f/1.8 og/eller Tamron 17-50mm f/2.8 funker til det. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Alle som kjøper macroobjektiv snakker om staiv. Det ender med at de kanskje bruker det på 35% av bildene sine. Jeg bruker det på nesten ingen bilder, selv om jeg tar bilder helt inntill tuten av objektivet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Alle som kjøper macroobjektiv snakker om staiv. Det ender med at de kanskje bruker det på 35% av bildene sine. Jeg bruker det på nesten ingen bilder, selv om jeg tar bilder helt inntill tuten av objektivet 8937468[/snapback] Nå har jo ikke ditt makro-objektiv på langt nær samme brennvidde, da. Det har heller ikke samme vekt og størrelse. Jeg hadde nok også brukt det objektivet oftere uten stativ, så jeg hadde dermed også foretatt samme valg som deg, Litejk. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Det er iallefall ikke noe problem å bruke stativ, så får jeg se hvordan jeg løser det. Noen ganger trenger man det sikkert ikke, men om man skal fotogarfere radarøyene til flua kan det nok være lurt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå