gwh Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Fikk tilslaget på et Nikon 80-200 AF-S på Ebay, på en selger med 100% feedback på 134 handler. Fikk så denne meldingen fra italieneren, og ble brått veldig skeptisk: hi, here they're... cin x iban xxxxxxx swift xxx xxxxxxxx please, when you'll transfer, inform me so to be ready to ship it faster as possible.... another, please, just because i've sold it to a very very cheap price, could you help me to save ebay taxes? if so, when you'll receive it, we will open a dispute saying that we agreed to not complete the transaction. i 've payed more than 1000 euro for it!!!! now i'm selling because i've another one and i prefer to mantain money in my bank... thank you for cooperation. Hva ville dere gjort i mine bukser? Avbrutt handel? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Tja.. Avbryter du får du ganske sikkert neg feedback. Skal du betale via PayPal og kredittkort? Av de 134 handlene, hvor mange er salg - og har han solgt annet enn 'nips'? Hvis profilen ser bra ut og vi ikke snakker om money order eller wire, ville jeg antaglig betalt det han skulle ha og avslått det 'ekstratilbudet'. At jeg ikke ville handlet med italienere i utgangspunktet, er en annen sak... Endret 23. juni 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
gwh Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 NJa, han har solgt litt nips, men også en Tokina 12-24, samt Sigma 10-20. Er vel ikke så redd for negativ feedback da jeg har e-posten hvor han foreslår å "Scamme" e-bay. Ikke sikkert de liker det de ser der.. Betaling er foreslått direkte inn på hans konto. Er ekstremt usikker på hvordan jeg skal fortsette her. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Synest det lukter muffens. Direkte betaling er svært risikofyllt og slettes ikke å anbefale. Send mail til ebay kundesenter, eller hva de nå kalles, med denne infoen du har lagt ut nå - så regner jeg med handelen kan kanselleres. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Da har jeg brukt middagen på å tenke litt på dette. Alle "alarm klokkene" i hodet mitt gikk av når jeg leste den e-posten. Bank overføring, + at vi skulle si at det var uenighet etterpå har avgjort at jeg ikke kommer til å fullføre handelen. Vil det være korrekt av meg å foreslå ovenfor hverandre at vi gir nøytral/positiv til hverandre og lar saken ligge der i ogmed at han har foreslått at vi skal "snyte" ebay og at jeg da ikke vil fullføre handelen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Slår meg som litt parodisk å gi positive karakterer til en man mistenker for svindelforsøk? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Slår meg som litt parodisk å gi positive karakterer til en man mistenker for svindelforsøk? 8929415[/snapback] Ikke bare litt heller, men for å bevare en god tone er det kanskje beste måten å avslutte det hele på? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Selgere må betale en avgift til ebay for solgt gjenstand. Aner ikke hvor mye det er, men når vi snakker gjenstand til 7-8000 NOK er det nok noen kroner (den avgiften selger ville sno seg unna). Tviler på han godtar "positiv til deg og positiv til meg så er vi ferdig..." Lenke til kommentar
gwh Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Har regnet på det. Summen det er snakk om er ca 30eur. Får kanskje tilby meg å dekke de kostnadene hans.. Eller?? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Hvis han ikke har avertert med PayPal eller tilsvarende som betalingsmulighet så måtte du regne med å betale forskudd direkte til kontoen hans. Hans forslag om å gjennomføre transaksjonen utenfor eBay systemet bør du høflig takke nei til. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Har regnet på det.Summen det er snakk om er ca 30eur. Får kanskje tilby meg å dekke de kostnadene hans.. Eller?? 8929835[/snapback] Uansett; Å IKKE bruke Paypal (Men utenlandsbetaling med Swift osv) koster bare 100 kroner for å overføre første krone for avsender. Deretter skal de ha prosent av pengene. Slik er det i mine banker iallefall. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du skal selvsagt ikke dekke hans kostnader til eBay/PayPal. Når det gjelder betalingsmetode så ser jeg at han kun satte opp bankoverførsel så den regner jeg med at du var klar over når du la inn bud. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) Mine varselklokker sier klart styr unna. Spesielt når det handler om litt mer enn knappenåler og glansbilder. Mye tyder på at du ikke opererer i forhold til eieren av kontoen, men en hacker. Hva du enn gjør. Ikke forsøk å avslutte handelen slik han foreslår. Sjansene for å få trøbbel er alt for store. Hvis det nå er selgeren så blir det avgjørende er hvordan auksjonen var annonsert. Hvis betalingsmåte var beskrevet, og han nå foreslår noe annet nå, så ligger han tynt ann. Hvis ikke har du et problem. En annen ting. Hva er du mest redd for, å brenne x antall kroner, eller en negativ tilbakemelding? Sånn som dette ser ut, er nok det viktigste å tenke skadebegrensing. Legg saka fram for eBay så kommer du nok ut av det med æra i behold. Jeg vil tro de slår hardt ned på sånne vri seg unna greier. Du ender opp med ikke noe negativ feedback, og pengene fortsatt på konto. Hvis bankoverførsel var en del av annonsa blir det noe annet. Eneste mulighet da er å gå for mutual withdraw. Men siden han sier han er misfornøyd med prisen så kan det gå. Vanskelig for han å avvise dette hvis du argumenter med at han er misfornøyd med handelen (for det er jo det han egentlig sier). Prøv eventuelt et par runder, for å få han skikkelig utpå den linja. Da har han fanget seg selv. Mvh Tim Typo Endret 24. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Ble nok litt lurt av at det sto at den var dekket opp til eur 100, regnet da med at det var paypal betlaing. Har forespurt ham om en mutual withdrawal hvis han ikke var fornøyd med prisen. Vi får se. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Da ble vi enige om en "mutual withdrawal" STOR takk Fototim som foreslo denne løsningen. Da har jeg lært min lekse hva man skal se etter på auksjoner på ebay. Ingen andre her som skulle ville selge en 80 200 af-? Lenke til kommentar
goffen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 At det er snakk om bankoverføring visste du vel før du la inn bud.?I alle auksjoner på e-bay så er det informasjon om betalingsmåte. Bankoverføring er vanlig i Europa hvor man (selgerne) er mindre villig til å betale litt ekstra for å få pengene med en gang og på en sikker og grei måte via PayPal. Så spørsmålet må vel bli om forslaget til å svindle e-bay gjør utslaget. Du bør i allefall ha grei ammunisjon til å komme deg ut av dealen i og med at du kan vise til emailen hans. Personlig ville jeg aldri betalt et større beløp til italia i E-bay sammenheng først og fremst pga sannsynligheten for at det forsvinner i posten. (Og kanskje det ikke er posten som er den egentlige synderen, men at italienerne er noe kreative når det gjelder å huske om de har postet/hentet pakker) Goffen Lenke til kommentar
goffen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Har regnet på det.Summen det er snakk om er ca 30eur. Får kanskje tilby meg å dekke de kostnadene hans.. Eller?? 8929835[/snapback] Uansett; Å IKKE bruke Paypal (Men utenlandsbetaling med Swift osv) koster bare 100 kroner for å overføre første krone for avsender. Deretter skal de ha prosent av pengene. Slik er det i mine banker iallefall. 8932068[/snapback] BYTT BANK! Det er gratis å betale via swift o.l. fra skandiabanken ... Goffen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 STOR takk Fototim som foreslo denne løsningen. 8938668[/snapback] Bare hyggelig Tim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå