Armitage2 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det hele bunner vel ut i at Telenor har monopol på kobbernettet og har en urettferdig fordel, de oppfører seg bedritne mot kundene sine og de burde bli fratatt styringen av kobbernettet. Samtidig er de også ute etter enhver mulighet til å melke mest mulig penger ut av kundene sine. Dette, Vannpistol, er det du ikke har skjønt. Vi hater Telenor. Mulig at vi vanlige folk ikke forstår hele denne nix saken, men det gjør ingenting for vi vet alle at Telenor kommer til å utvide sin pengemelking og at det ikke stopper med Schibsted og gjengen. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Dette, Vannpistol, er det du ikke har skjønt. Vi hater Telenor. Mulig at vi vanlige folk ikke forstår hele denne nix saken, men det gjør ingenting for vi vet alle at Telenor kommer til å utvide sin pengemelking og at det ikke stopper med Schibsted og gjengen. 9089306[/snapback] Ja som sagt... Dette er jo åpenbart grobunn for seriøse og givende diskusjoner. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Dette, Vannpistol, er det du ikke har skjønt. Vi hater Telenor. Mulig at vi vanlige folk ikke forstår hele denne nix saken, men det gjør ingenting for vi vet alle at Telenor kommer til å utvide sin pengemelking og at det ikke stopper med Schibsted og gjengen. 9089306[/snapback] Og der nådde vel denne tråden et nytt (og forhåpentligvis endelig) bunn-nivå. Herfra kan det bare gå to veier! Oppover eller videre langs bunnen... Endret 17. juli 2007 av Vice Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Dette, Vannpistol, er det du ikke har skjønt. Vi hater Telenor. Mulig at vi vanlige folk ikke forstår hele denne nix saken, men det gjør ingenting for vi vet alle at Telenor kommer til å utvide sin pengemelking og at det ikke stopper med Schibsted og gjengen. 9089306[/snapback] og gjengen som "resten av dem som er koblet gratis rett på NIX" eller? Dette blir en dårlig sammenligning, men fremmedfrykt bygger på samme stolte verdier Armitage2. Dette, -ukjent- , er det du ikke har skjønt. Vi hater våre nye arbeidstakere, polakkene!. Mulig at vi vanlige folk ikke forstår hele denne byggebransje-greiene, men det gjør ingenting for vi vet alle at polakkene kommer til å utvide sin pengemelking! Endret 17. juli 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Armitage2 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Ja, trodde denne døde for lengst, men ville bare påpeke at mitt svar var et forsøk på å sette det litt ned på det nivået diskusjonen faktisk har gått i. Det er jo som vannpistol sier helt usaklig argumentering her. Denne usaklige argumenteringen er basert på det faktum at folk ikke liker telenor. Ergo satte jeg ting litt på spissen for å få folk til å se dette. Det var muligens ikke spisst nok, men så har aldri kåseri vart min sterke side edit: og jo, så var det det faktum at jeg mener at telenor faktisk ser sitt snitt til å tjene mest mulig penger uansett hva de gjør. Bah, dustete telenor. Endret 20. juli 2007 av Armitage2 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg høstet gode karakterer i 3. klasse med mine kåseri. Tro om jeg fortsatt ligger bra ann på det beitet.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Nå er det en viss fare for at jeg er på bærtur, men her er det tydelig behov for noe fakta. Så langt jeg vet, har hverken NRK eller Schibsted gratis tilknytning til NIX. Men prisene er meget fordelaktige (billigsalg). Videre er det faktisk en god del ISP-er som hovedsaklig har trafikk inn på NIX, f.eks Domeneshop, Multihost etc (dvs ISP-er som selger webhotell/dedikerte servere/co-location og ikke aksess). Men ikke i NRK/Schibsted nivå. Det er gjennom disse mange av oss har mulighet til en god plattform for nettsider, og hvor man for en årskostnad inklusive linje mot NIX og andre, på ca 10 000 - 20 000 kan få en glimrende plattform med bra kapasitet (om enn noe trafikkbegrensing). Skulle man ha kjøpt en bedriftsløsning hos Telenor, hadde bare 1024/1024 SHDSL kostet like mye pr år. Men Telenor har ikke stilt spørmål vedrørende disse. Skulle være interessant å vite forholdet inn/ut for aktører som Domeneshop, Multihost etc. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Nå er det en viss fare for at jeg er på bærtur, men her er det tydelig behov for noe fakta. Så langt jeg vet, har hverken NRK eller Schibsted gratis tilknytning til NIX. Men prisene er meget fordelaktige (billigsalg). Videre er det faktisk en god del ISP-er som hovedsaklig har trafikk inn på NIX, f.eks Domeneshop, Multihost etc (dvs ISP-er som selger webhotell/dedikerte servere/co-location og ikke aksess). Men ikke i NRK/Schibsted nivå. Det er gjennom disse mange av oss har mulighet til en god plattform for nettsider, og hvor man for en årskostnad inklusive linje mot NIX og andre, på ca 10 000 - 20 000 kan få en glimrende plattform med bra kapasitet (om enn noe trafikkbegrensing). Skulle man ha kjøpt en bedriftsløsning hos Telenor, hadde bare 1024/1024 SHDSL kostet like mye pr år. Men Telenor har ikke stilt spørmål vedrørende disse. Skulle være interessant å vite forholdet inn/ut for aktører som Domeneshop, Multihost etc. 9109066[/snapback] La oss ikke glemme, prismessig, at det ikke holder å ha adgang på nix for å nå "hele nettet". AtW Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Nå er det en viss fare for at jeg er på bærtur, men her er det tydelig behov for noe fakta. Så langt jeg vet, har hverken NRK eller Schibsted gratis tilknytning til NIX. Men prisene er meget fordelaktige (billigsalg). Den store forskjellen er at de som har kobling til NIX har somoftest mer eller mindre fri bruk av trafikk via alle linjer kobler til NIX. De som går via en ISP må betale for volumet de bruker. Disse linjene koster omtrendt ingenting fordi de var ment som et sammarbeid mellom ISPer som genererer ca. like mye trafikk i begge retninger, så kostnadene ligger andre steder. Videre er det faktisk en god del ISP-er som hovedsaklig har trafikk inn på NIX, f.eks Domeneshop, Multihost etc (dvs ISP-er som selger webhotell/dedikerte servere/co-location og ikke aksess). Men ikke i NRK/Schibsted nivå. Disse ligger somoftest via en annen ISP. Når man legger sammen trafikken via disse ISPene som jobber i dette området vil det uansett jevne seg noe ut. Ikke alle servere genererer bare trafikk ut. Det er en grunn til at prisene er rimelig høye om man skal leie en server med nettilkobling i Norge. Dersom alle hadde bare slengt seg rett på NIX hadde dette vært omtrendt gratis.. for alle andre enn de som uheldigvis er kunde av de som sitter på NIX, fordi de må betale for denne trafikken. Endret 21. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) ..snip 9112627[/snapback] Både Domeneshop og Multihost har direkte linje til NIX (eget AS-nummer). Er også andre som ikke leverer aksess til sluttbruker som også har dette. Vet også at begge i tillegg har linje via andre, noe som er krav hos NIX så langt jeg vet. Ellers medfører NIX sine nye avtaler (kommer nå i august) at det ikke er fri trafikk til alle som er tilknyttet, men at volum faktisk reguleres via tosidige avtaler mellom parter på NIX. Noe som er avtalefesting av noe som etterhvert har blitt praksis, og som PT har ønsket innført i avtalene for å sikre NIX som samtrafikkpunkt (redundans). Når jeg sier billigsalg, har jeg ikke problem å se at særlig Schibsted (og muligens NRK) burde betalt en helt annen pris. Ja at selve prismodellen på NIX burde gjøres om. Endret 25. juli 2007 av Bolson Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Når jeg sier billigsalg, har jeg ikke problem å se at særlig Schibsted (og muligens NRK) burde betalt en helt annen pris. Ja at selve prismodellen på NIX burde gjøres om. 9140939[/snapback] Nja, synes faktisk NIX prisingen er helt ok. Nå som ny avtaletekst er på plass burde strengt tatt Telenor, i tillegg til direkte peering, komme seg tilbake på NIX og inngå avtaler med de aktører de mener er likeverdige. Forøvrig, webhosts osv som er på NIX har et helt annet volum enn schibsted, nrk osv. Mens trafikk fra schibsted <-> nix <-> telenor kunne måles i hele prosenter tviler jeg på (dog uten å ha noen som helst form for data som grunnlag) at f.eks domeneshop i det hele tatt er synlig på Telenors NIX statistikk . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå