Vannpistol Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Du kan jo se om du får til å bygge et nett med samme dekningsgrad som telenors for 10 milliarder... (foruten det at man tjener mer på det første heldekkende nettet enn det andre) AtW 8979868[/snapback] Det var jo mye av poenget mitt . Du vil ha store vanskligheter med å få folk til å koble seg på et nytt nett rett og slett fordi dagens nett fungerer fint for de aller fleste. Som nevnt tidligere finnes det dog et par alternative nett som Get og Lyse. Disse er ikke landsdekkende og de er ikke åpne for andre aktører og dekningen er heller tragisk i forhold til kobbernettet. Vi kan bare håpe at vi en eller annen gang får et åpent fibernett til alle hvor kapasitet ikke lenger er noe issue. Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg er av den mening at alle ISPer, uansett om de er rettet mot bedrifter eller mot privatpersjoner, skal tillate fri flyt uansett. Og det er grunntanken bak nettnøytralitet. Og å betale for privilegierte rutinger er bare idioti - Privatpersjoner betaler for en tilkopling, samme som for bedrifter; kjøper du en gigabit-linje hos leverandør X så skal du ha lik tilgang til alle deler av nettet uten mer drama, akkurat samme som om du har 56k modem. Nja. Fri flyt betyr ikke at alt prioriteres likt. Driver du en tjeneste hvor du er avhengig av lav latency sier det seg jo nesten selv at du burde ha mulighet til å kjøpe deg dette rundt om i nettet. Vi kan dra en litt søkt metafor om posten og bedriftspakker eller oslo sporveier og kollektivfelt. Enkelte typer trafikk må frem før andre. Nå har det seg dog engang slik at det vi egentlig snakker om her er direkte peering mellom to parter. Ikke nødvendigvis prioritert trafikk fra peer A, men at Peer a faktisk betalter for trafikken sin på nett som du og jeg må gjøre. Problemet i akkurat denne saken er jo at Schibsted *ikke* har betalt for gigabit linjen sin som alle andre, men kom seg inn på et samtrafikkpunkt hvor de ikke har noe som heslt å gjøre. Det faktum at Schibsted har en direkte link til NIX er helt urelevant, da dette er helt legit dataflyt inn i Telenor sitt nett - noe kundene som ber om informasjonen betaler for. Om Schibsted ikke peeret med NIX men kjøpte linje hos f. eks. NGT er det da like mye trafikk. Ikke relevant? Det er jo nettopp det som er stridens kjerne. Trafikken kan være så legit den bare vil, det har ingenting med saken å gjøre. Poenget er *hvor* trafikken går. Om Schibsted kjøpte uplink hos NGT ville de ha betalt for trafikken sin som alle andre gjør. ISPer skal dekke nettet sitt med linjeabbonement, ikke per-trafikk-betaling. Tross alt, hvis du virkelig selger en million linjer som slurper unna 100 kB/s får du allerede betalt for å drive et stamnett som klarer dette - og klarer du ikke det, ja da kan du bare stikke hodet noen steder det ikke helt passer og si "Neeeei, vi er overbelastet. Sowwy. Saksøk oss en annen dag, plz?" Uhm hva? ISP'ene selger deg en gitt kapasitet, strengt tatt kun i sitt eget nett (les avtalevilkårene dine, uavhengig av leverandør). Normalt sett, og heldigvis for oss alle, har ISPene i Norge gode peeringavtaler som gjør at vi faktisk får den kapasiteten ut på internett også. Vi betaler for tilgangen til internett og det er da bare rett og rimelig at innholdsleverandøren i andre enden også betaler for internett. Driver selv en internettserver, og ikke faen om jeg kom til å betale penger til Telenor for å få privilegiert ruting. Er de så dumme får de kundene som aksepterer denne praksisen bare si "Takk, vi elsker at dere ødelegger integriteten i nettet!", og akseptere konsekvensene. 8979412[/snapback] Du har misforstått. Du har en internettserver og den står et eller annet sted hvor du betaler for båndbredden din. Det er nettopp det Schibsted ikke gjør i motsetning til deg og for eksempel hardware.no. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Vi kan dra en litt søkt metafor om posten og bedriftspakker eller oslo sporveier og kollektivfelt. Enkelte typer trafikk må frem før andre. Jeg synes slike metaforer fort blir lite beskrivende for nett, da situasjonen er litt spesiell der. Man betaler mer for å få frem pakka fortere med posten, men man betaler også mer for å få mer båndbredde. Dvs man har i mine øyne allerede betalt for en viss kvalitet på tjenesten. Sålenge levrandøren faktisk har kapsitet til det de selger, så blir jo ting stort sett sendt så fort som det er mulig. AtW Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg synes slike metaforer fort blir lite beskrivende for nett, da situasjonen er litt spesiell der. Man betaler mer for å få frem pakka fortere med posten, men man betaler også mer for å få mer båndbredde. Dvs man har i mine øyne allerede betalt for en viss kvalitet på tjenesten. Sålenge levrandøren faktisk har kapsitet til det de selger, så blir jo ting stort sett sendt så fort som det er mulig. AtW 8980439[/snapback] Enig der egentlig, men når jeg skriver for å forklare hva som faktisk skjer er det jo ingen som klarer å skjønne sammenhengen Man skulle tro usmiket fakta holdt lenge men den gang ei; Alle må betale for båndbredden de bruker. Lenke til kommentar
Olanru Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Nå håper jeg for all del at GET ikke låner nett av telenor. Hvis ja, så erre faen på tide at jeg gir opp GET å! Som om ikke GET er elendig fra før av? "Digital" tv, elendig oppetid på nettet til tider, har aldri vært borti så elendig nettstabilitet! Kundeservicen er OK men faan nettet er lite å skryte av Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Nå håper jeg for all del at GET ikke låner nett av telenor.Hvis ja, så erre faen på tide at jeg gir opp GET å! Som om ikke GET er elendig fra før av? "Digital" tv, elendig oppetid på nettet til tider, har aldri vært borti så elendig nettstabilitet! Kundeservicen er OK men faan nettet er lite å skryte av 8983027[/snapback] Ingen leverandører bortsett fra Telenor går av NIX. Og forøvrig har ikke Get noe med Telenor å gjøre uansett tilfelle. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Skjønner ikke problemet, vannpistol. Det du sier er at Schibsted ikke betaler for båndbredden sin? Alle ISP'er er vel koblet til NIX, sant, og betaler til dem for å få uplink til NIX. Og Schibsted er sin egen ISP på en måte, og Telenor er pissed fordi de ikke vil underligge seg dem istedet og betale fantasipriser for at kundene som har betalt for å overføre noe, får gjennom forespørselen sin og laster ned fra Schibsted? Så Telenor kan stå med en fot i begge leirer på hver sin side av elven og fakturere så mye de vil? Det er vel da i tilfelle NIX sitt problem, og ikke Telenor sitt. Så begynner de med mafiametoder som sier at Schibsted må betale "beskyttelse" til Telenor for å slippe inn til deres kunder. Og skal lage en egen butikk på å kvotere tilgang til kundene deres gjennom NIX. Er ikke dette da å undergrave NIX? For å svare med samme mynt burde vel da NIX stengt Telenor ute, og da hadde det ikke blitt mye internett hos Telenor, det hadde blitt Intranett istedet, riktig? Endret 2. juli 2007 av eternal Lenke til kommentar
eternal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Skal Telenor sende regning til Youtube og Google og snart, eller er det bare norske selskaper som skal finne seg i dette her? Saken slik som jeg ser det er at Telenor furter pga. NIX sin politikk, og svarer med det eneste de vet om; fakturere flere og mere. Om stridens kjerne var å be NIX om å få ræva i gir med en klargjøring av spilleregler, så får de gå ut med det og legge press på NIX, istedet begynner de å fakturere kundene deres for at kundene til Telenor får tilsendt data på linjen de har betalt Telenor for (produktet Internett) uten at Telenor kan fakturere i begge ender, og mase om misforståelser og at vi skal ikke gjøre noenting - mens de sender en hemmelig regning til Schibsted (de hadde vel regnet med at de skulle holde kjeft og gå med på konspirasjonen imot at de fikk fordeler i nettet, de har tydeligvis forsikret seg mot at Schibsted skulle synge ut om detaljene i avtalen) som de da går ut med. Man kan da saktens lure på om intensjonen er å slåss for rettferdighet eller tvert imot å forsøke å misbruke markedsposisjonen sin... Endret 2. juli 2007 av eternal Lenke til kommentar
Vannpistol Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Skjønner ikke problemet, vannpistol. Det du sier er at Schibsted ikke betaler for båndbredden sin? Vær så snill å les alt som er skrevet her pluss storebror til denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8entry8990048 Så faller kanskje bitene på plass ? Alle ISP'er er vel koblet til NIX, sant, og betaler til dem for å få uplink til NIX. Og Schibsted er sin egen ISP på en måte Bzzt! Feil. Når Schibsted har et sende:motta forhold på nix som skal være rundt 250:1 så er ikke Schibsted en likeverdig peer på NIX. , og Telenor er pissed fordi de ikke vil underligge seg dem istedet og betale fantasipriser for at kundene som har betalt for å overføre noe, får gjennom forespørselen sin og laster ned fra Schibsted? Telenor er 'pissed' fordi Schibsted snylter på dagens løsning uten å faktisk betale reele kostnader for peering som alle andre her i landet (unntatt de andre innholdsleverandørene som også har fått seg sweet-spot på nix ) Så Telenor kan stå med en fot i begge leirer på hver sin side av elven og fakturere så mye de vil? Det er vel da i tilfelle NIX sitt problem, og ikke Telenor sitt. Telenor ønsker skikkelige peering avtaler, enten med seg eller med andre leverandører for innholdsleverandører. Som de så fint sa det i en pressemelding; "Dette vil være et konkurranseutsat produkt". Så begynner de med mafiametoder som sier at Schibsted må betale "beskyttelse" til Telenor for å slippe inn til deres kunder. Og skal lage en egen butikk på å kvotere tilgang til kundene deres gjennom NIX. Sett litt for mye på Scarface? Telenor krever at innholdsleverandørene betaler for peering som seg hør og bør fra en vilkårlig leverandør. Det er knakende likegyldig hvem. Det skal ikke gå via NIX hvor denne typen trafikk ikke har noe å gjøre. Er ikke dette da å undergrave NIX? For å svare med samme mynt burde vel da NIX stengt Telenor ute, og da hadde det ikke blitt mye internett hos Telenor, det hadde blitt Intranett istedet, riktig? 8987139[/snapback] NIX er ikke internett. Nix er et samtrafikkpunkt for ISP'er. NIX har gravd seg selv ned i bakken ved å slippe inn innholdsleverandørene som ikke har noe der å gjøre. Skal Telenor sende regning til Youtube og Google og snart, eller er det bare norske selskaper som skal finne seg i dette her? Saken slik som jeg ser det er at Telenor furter pga. NIX sin politikk, og svarer med det eneste de vet om; fakturere flere og mere. Telenor 'furter' fordi NIX har underminert sin egen funksjon. NIX er kun samtrafikk og har ingenting med utlandet å gjøre. Forøvrig betaler både YouTube og Google for båndbredden i bruker, i markant motsetning til Schibsted. Om stridens kjerne var å be NIX om å få ræva i gir med en klargjøring av spilleregler, så får de gå ut med det og legge press på NIX, istedet begynner de å fakturere kundene deres for at kundene til Telenor får tilsendt data på linjen de har betalt Telenor for (produktet Internett) uten at Telenor kan fakturere i begge ender, og mase om misforståelser og at vi skal ikke gjøre noenting - mens de sender en hemmelig regning til Schibsted (de hadde vel regnet med at de skulle holde kjeft og gå med på konspirasjonen imot at de fikk fordeler i nettet, de har tydeligvis forsikret seg mot at Schibsted skulle synge ut om detaljene i avtalen) som de da går ut med. Vanskelig å ta fra hverandre en setning av dimensjonen over, men Telenor sendte et peering tilbud til Schibsted; de står fritt til å si nei til dette og skaffe seg et konkurrerende tilbud fra en annen leverandør (noe de har gjort så vidt meg bekjent). Sier seg jo selv at båndbredde må faktureres i begge ender ? Om jeg sender deg en fil på internett må du likefullt betale for din egen linje. Man kan da saktens lure på om intensjonen er å slåss for rettferdighet eller tvert imot å forsøke å misbruke markedsposisjonen sin... 8988047[/snapback] Intensjonen er selvfølgelig å tjene, strengt tatt, rettmessige penger og å slutte å la Schibsted være en freeloader. Hvorfor skal et aksjeselskap sloss for rettferdighet..? Lenke til kommentar
ZA Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det går vel ikke an å se bort fra at Telenor har mange fordeler i form av en stor kundemasse som de andre selskapene ikke har, og vil mest sannsynlig heller ikke vil kunne få, fordi kunder ut i det store landet Norge, har ikke like mange ISP'er å velge mellom som de som bor i byene. Telenor får således en monopol, fordi de er de eneste ISP i mange områder i dette landet, takket være sentraler som i utgangspunktet ble bygget for telefoni for mange år siden, men som nå såklart brukes for å gi kunder internett tilgang. Så man kan dessverre ikke si at Telenor ikke bruker sin maktposisjon de har i form av kundemasse til å nedtegne nye regler slik at de kan øke deres profitt. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Nå har de i alle fall 3 kunder mindre. 3 Mobiler og bredbånd er sagt opp og snart flyttet til annet selskap her i huset. Egentlig like greit at dette skjedde, så fikk vi ut fingeren og fikk gjort noe vi har tenkt på alt for lenge Lenke til kommentar
madammim Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hei. Denne striden angår vel ikke bare Schibsted? Slik jeg ser det (ut fra det jeg har lest om saken) så er vel hovedproblemet at stamnettet er i ferd med å bli overbelastet, og telenor ser sitt snitt til å tjene penger på å selge "prioritet" til store kunder. På denne måten tjener de ekstra på å IKKE oppgradere stamnettet. De "store" får sin prioritet, mens spesiellt utenlandske servere som ikke betaler vil få problemer med å selge sine varer i Norge. Ser for meg et scenario der nettbruket fortsetter å øke, stamnettet oppgraderes ikke, og norske leverandører blir nødt til å kjøpe seg prioritet for å kunne tilby sine tjenester. Denne prioriteten på bekostning av utenlandske nettsider og komunikasjon mellom privatpersoner, feks. fildeling. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=6743 En filmsnutt som er med på å understreke nok en gang: Telenorkunde? Nei takk! Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 I mai byttet jeg abbonement fra chess til telenor (12mnd binding med telefon). Nå skal jeg bytte tilbake til chess, enda jeg må ut med masse penger! Har sendt telenor fire eposter og spurt hvor mye jeg må ut med for å heve avtalen (1200,-, også 100,- mindre for hver måned som går mot den 12. måneden, ja jeg vet det), og jeg har enda ikke fått vite hvilken sum jeg skal betale, enda det er et ganske så lett regnestykke i hode. eneste jeg får vite er at det kster 1200,- med 12mnd bindig og telefon og evt 600,- for opratørlåskoden. sendte en epost til chess og sa jeg gjerne ville bytte tilbake osv, så da ringte det meg en hyggelig dame fra chess og la igjen en beskjed på mobilsvar (jeg tok ikke telefon, desverre) og sa hun skulle ringe meg i morgen kansje et lite håp om at chess vil betale oppsigelsen? GO CHESS, BRENN TELENOR. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Nå har de i alle fall 3 kunder mindre. 3 Mobiler og bredbånd er sagt opp og snart flyttet til annet selskap her i huset. Egentlig like greit at dette skjedde, så fikk vi ut fingeren og fikk gjort noe vi har tenkt på alt for lenge 8990769[/snapback] Flott! Telenor er fornøyd og du er fornøyd. Finnes det noe bedre? Lenke til kommentar
eternal Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 : At han er fornøyd og Telenor misfornøyd. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Hehe. Og at selskapene du bytter til ikke er avhengige av Telenor på noen måte. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Nå har de i alle fall 3 kunder mindre. 3 Mobiler og bredbånd er sagt opp og snart flyttet til annet selskap her i huset. Egentlig like greit at dette skjedde, så fikk vi ut fingeren og fikk gjort noe vi har tenkt på alt for lenge 8990769[/snapback] Flott! Telenor er fornøyd og du er fornøyd. Finnes det noe bedre? 9011751[/snapback] Telenor er slettes IKKE fornøyd, og det gjør meg enda mer fornøyd ;-) Så for MEG finnes det ikke noe bedre. De prøvde og overtale oss til å forbli kunder. De påstod også at jeg var den første kunden de hadde mistet p.g.a. NIX :-) LOL Det komiske oppi det hele er at vi fikk bedre hastighet langt billigere enn det stjelenor kunne tilby. Endret 5. juli 2007 av Tropetor Lenke til kommentar
Carnatus Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det komiske er at du har sagt opp abonnement og mener at hele NIX-situasjonen er selve grunnen. Jeg ser at folk prøver å forklare ting til dere her, men dere nekter å forstå. Jaja, synd for alle parter at dere sluker Schibsted-mediamaskinens løgn/propaganda. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Det komiske er at jeg har tenkt på dette alt for lenge, og hadde gjort det uansett. Hovedgrunnen til å skifte er i dette tilfellet pris. Man får rett og slett mer for pengene andre steder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå