Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL og sikkerhet.. (hva trengs av brannmurer, routere osv?)

Anbefalte innlegg

Vel, så var ISDN fra Tiscali byttet ut med ADSL 400/128 fra BlueCom. De tre ukene gikk seint, men nå er alt i orden. Så plutselig tenker jeg; sikkerhet, brannmurer, routere, hackere osv. Tror mange av dere her på forumet har god peiling på dette, så jeg fyrer av noen spørsmål..

Vi bruker ikke router, men koblet bare ADSL-modemet i en switch og videre ut til to PC-er. Har også deaktivert den innebygde brannmuren i WinXP. Ergo har jeg lite som beskytter maskinen min utenom NAV2003 og det hjelper vel ikke mye..

Så hva bør jeg gjøre av sikkerhetsmessige tiltak?

Er firewall nødvendig? I så tilfelle; hva er den beste?

Router er vel ikke et must!?

En annen ting; hvor lurt er det å dele mapper på maskinen nå som vi har fått ADSL? Har hørt at det ikke skal være så lurt.. men det gjelder kanskje bare hvis man gir full deling?

Maskinene kommer jo til å stå på LENGE, så jeg er en smule bekymret. Håper på respons og takker på forhånd! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting; hvor lurt er det å dele mapper på maskinen nå som vi har fått ADSL? Har hørt at det ikke skal være så lurt.. men det gjelder kanskje bare hvis man gir full deling?

Maskinene kommer jo til å stå på LENGE, så jeg er en smule bekymret. Håper på respons og takker på forhånd! ;)

Du kan jo bruke netbeui-protokollen mellom maskinene noe som bør gjøre at du ikke deler filene dine med hele verden, du kan jo laste den Zonealarm som er en bra gratis personlig brannmur og innstallere på maskinene.

Lenke til kommentar

Ok, det virker som om firewall er en lur ting.. Og den innebygde i WinXP holder ikke? NIS (Norton Internet Security) er noe av det beste? Skal vel alltids klare å skaffe det! ;)

Så det er altså ikke helt greit å ha vanlig delte mapper på maskinen? Hva kan skje? Får undersøke litt om hva netbeui-protokoll er for noe da..

Bare fyll på med synspunkter..!

Lenke til kommentar
Ok, det virker som om firewall er en lur ting.. Og den innebygde i WinXP holder ikke? NIS (Norton Internet Security) er noe av det beste? Skal vel alltids klare å skaffe det! ;)

Så det er altså ikke helt greit å ha vanlig delte mapper på maskinen? Hva kan skje? Får undersøke litt om hva netbeui-protokoll er for noe da..

Bare fyll på med synspunkter..!

Tja, best og best....

kommer alltids ann på hva man ønsker det.

Netbeui er en protokoll på linje med TCP/IP men svjv rutes den ikke og derfor kan den vel neppe komme lenger enn til switchen.

Netbeui ligger ikke inne som standard i XP men finnes på CD-platen.

Lenke til kommentar

NIS er godt. Har varslet/stoppet flere forsøk på diverse innbruddsforsøk på min pc.

Å dele mapper kan du sammenligne med å sette salgsvarer utenfor en butikk. De som spaserer forbi å kikker kan da ganske enkelt ta noe og løpe avgårde. (usikker på hvor god passordbeskyttelsen på dette er)

Uten mappedeling blir det mere som at de som spaserer forbi butikken å kikker må inn gjennom døra for å ta noe før de løper avgårde.

Lås på døra får du feks ved hjelp av firewall.

Med firewall blir det færre vellykkede innbrudd, men hvis folk først vil inn i maskinen din og har nok kunnskaper så klarer de det.....

Lenke til kommentar

NIS2003 er sikkert, hvis du er en viktig person som har viktige ting på pc'n som andre helst ikke bør se så bør du invistere i en hardware firewall. Ingen hacker har noen spesiell interesse av å hacke en vanlig internett bruker. Eneste en vanlig internett bruker trenger beskyttelse mot er små troll som sitter å leker seg med subseven o.l. NIS stopper alle disse.

Lenke til kommentar

Jeg ser du sier at du har NAV2003, hvis det stemmer at du bare har NAV2003 så hjelper det ikke mye nei, IOM at NAV2003 er et virus beskyttelsesprogram og ikke en firewall. Skaff deg f.eks kazaa og last ned NIS2003 eller NFF2003 hvis du har NAV2003 fra før :wink:

Lenke til kommentar
Jeg ser du sier at du har NAV2003, hvis det stemmer at du bare har NAV2003 så hjelper det ikke mye nei, IOM at NAV2003 er et virus beskyttelsesprogram og ikke en firewall. Skaff deg f.eks kazaa og last ned NIS2003 eller NFF2003 hvis du har NAV2003 fra før :wink:

yepp, laste ned piratutgaver som man ikke vet om har annen ballast enn det som man tror.

Hva er feil med Zonealarm? Den er jo gratis og ser da helt grei ut. jeg har de begge to og de få gangene jeg bruker disse så ser de da nokså like ut i funksjon.

Lenke til kommentar
laste ned piratutgaver som man ikke vet om har annen ballast enn det som man tror.

Jeg lasta ned NIS2002 og brukte det i et år før jeg nylig lasta ned NIS2003. Og jeg synes ikke det kan kalles piratutgaver, det er bare å kopiere alt innholdet på cd'n ut på maskinen og dele det med andre uten noen cracking :lol:

Virus trenger han ikke være redd for IOM at han har NAV2003...

Hvem gidder vel betale 1000kr for et sikkerhets program som blir oppgradert i løpet av noen måneder, og da må punge ut med 500kr for den nye versjonen? Neh... takk gud for at symantec gjorde det så enkelt å dele deres program med andre (nei, jeg er ikke religiøs).

Lenke til kommentar

Jeg lasta ned NIS2002 og brukte det i et år før jeg nylig lasta ned NIS2003. Og jeg synes ikke det kan kalles piratutgaver, det er bare å kopiere alt innholdet på cd'n ut på maskinen og dele det med andre uten noen cracking :lol:

Hvis man synes sin egen sikkerhet er lite verdt så ver så god.

Har man dårlig råd finnes det utmerkede og gratis løsninger både av AVP og brannvegger.

Lenke til kommentar

Jeg har bare NAV2003, ikke noe firewall. Ikke oppfordre meg til å laste ned NIS2003. Hvis jeg ønsker å gjøre slikt, så skal jeg gjøre det i stillhet utenfor dette forumet!

Da var warez-diskusjonen ferdig, ikke sant? Jeg spør ikke etter prisen. Jeg spør etter hva som er mest sikkert til vanlig bruk. Jeg har ingen superhemmlige dokumenter på maskinen BTW..

Lenke til kommentar

Greit.. Nok om firewall!

NIS2003 eller Zonealarm, får se hva jeg finner på..

Men jeg vil gjerne høre mer om hardware-baserte brannmurer, fildeling og ellers alt som relaterer til sikkerhet og ADSL. Bruker dere selv bare en firewall og så er dere fornøyd? Tar ingen andre forholdsregler?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Greit.. Nok om firewall!

NIS2003 eller Zonealarm, får se hva jeg finner på..

Men jeg vil gjerne høre mer om hardware-baserte brannmurer, fildeling og ellers alt som relaterer til sikkerhet og ADSL. Bruker dere selv bare en firewall og så er dere fornøyd? Tar ingen andre forholdsregler?

Takk! :)

Jeg kjøre clarkconnect som er en linuxbasert router/firewall og med den føler jeg meg rimelig trygg.

Lenke til kommentar
Jeg spør etter hva som er mest sikkert til vanlig bruk

zonealarm er ikke den brannmuren som er mest sikker, men den er sikkert brukbar, blokkerer det meste som norton personal firewall gjør.

Er ikke ZoneAlarm sikker? Hvor i svarte svingene har du det fra? I stor sett alle tester kommer jo ZoneAlarm og TinyPersonal Firewall minst like godt ut som Norton sin firewall! Unødvendig å kjøpe programvare som du kan få gratis....

Uansett skal en ha skikkelig sikkerhet så duger ikke software-brannmur i det hele tatt. Sett opp en gammel 486 e.l med clarkconnect, smoothwall eller Freesco - det er en mye bedre løsning. Eller gjør som jeg bruk begge deler (TinyPersonal og Freesco)

Lenke til kommentar

Foreløpig er planen bare å installere en firewall. Holder det?

Vurderte en stund å kjøpe denne routeren..

Hadde det blitt så mye sikrere? Den har jo egenskaper som brannmurbeskyttelse, DHCP-støtte, NAT-støtte, VPN og WBEM støtte.

Hadde det da blitt overflødig med softwarebasert firewall? Eller hadde det blitt dobbelt så bra?

Hva hadde vært sikrest hvis man måtte velge mellom NIS2003 og den routeren jeg linket til?

Beklager hvis jeg spør mye, men jeg er bare interessert i å finne ut hvordan dette virker. Har dere linker til guider, sider eller tråder som omhandler dette så er jeg også interessert. :)

Lenke til kommentar
Foreløpig er planen bare å installere en firewall. Holder det?

Vurderte en stund å kjøpe denne routeren..

Hadde det blitt så mye sikrere? Den har jo egenskaper som brannmurbeskyttelse, DHCP-støtte, NAT-støtte, VPN og WBEM støtte.

Hadde det da blitt overflødig med softwarebasert firewall? Eller hadde det blitt dobbelt så bra?

Hva hadde vært sikrest hvis man måtte velge mellom NIS2003 og den routeren jeg linket til?

Beklager hvis jeg spør mye, men jeg er bare interessert i å finne ut hvordan dette virker. Har dere linker til guider, sider eller tråder som omhandler dette så er jeg også interessert. :)

Pr i dag bruker jeg selv Zonealarm (som er gratis :) ) og er meget fornøyd med det. Tidligere brukte jeg www.freesco.org på en gammel 486 66MHz'er. har du en gammel PC liggende og har plass til den så er freesco å anbefale. Den er enkel å sette opp, og like sikker som er annen hardware løsning som den du viser til selv.

Når det kommer til stykket er man jo tross alt ikke helt sikker så lenge PC'en er skrudd på og koblet til internet...

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...