Gå til innhold

En hundevalp i båt

Anbefalte innlegg

Hei. I natt var jeg på fisketur. Og en kamerat som var ute med båten kom innom for å slå av en prat. Siden han hadde hunden måtte jeg ta noen bilder av den. Det er en 3-4 mnd gammel valp. Den hadde aldri sett ett fotoapparat før så jeg var litt spent på hvordan den tok det når klikkelydene starta..

Dette bildet er det jeg ble mest fornøyd med. Men ikke helt fornøyd, skulle ønske jeg hadde valgt innstillinger som gav meg mere av hunden i fokus. Iallefall hodet og øynene. Er det noen som har noen kommentarer eller tips?

f/2.8, 1/250sek og ISO 100.

Ja, og objektivet er ett EF 50mm 1.4.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet inn bildedataene.. håper det var mangelen på dette som er grunnen til at ingen har tatt seg tid til en eneste liten kommentar. Siden jeg nå skriver ett svar til meg selv kan jeg jo fortelle hvordan valpen reagerte på fotograferingen, om noen andre her har lyst å høre om det da.. Dette er ett av de første bildene. Etter noen knips ble den litt urolig da jeg ikke kom helt frem og hilste på den.. etterhvert begynte den å bli redd og knurret litt. Da stoppet jeg å knipse, og hilste på hunden og klødde den litt både her og der mens jeg snakket rolig med den, og vips så var den ikke redd lenger..

Lenke til kommentar

Folk er forhåpentligvis på arbeid for å gjøre det de skal, ikke sånn som meg som stadig lar meg hefte med mer fornøyende gesjefter. Det er straffen for å være sin egen ansatt. 8o)

Dybdeskarpheten har jeg ingen problemer med, ettersom jeg selv er litt "sucker" for store blenderåpninger. Det eneste jeg kunne ønsket meg er at den gode plasseringen av hodet - i høyden, ble like godt plassert sideveis. M.a.o. ville jeg hatt hodet mer til høyre (rule of thirds) for å forbedre komposisjonen. Altså mer luft på venstre side..

Ellers har du vært "heldig" med uttrykket til "pelsen" og fokuset på fremre del av ripa. Ideèlt sett ville jeg blitt kvitt metallbiten ved halen også, ettersom den har høy kontrast mot ripa, og etter hvert vil dra blikket ned dit.

Lenke til kommentar
Kjempesøt valp  med morsomt uttrykk, men horisonten så litt skjev ut?

8943552[/snapback]

Jo det har du helt rett i. Det er riktignok en elvebåt trekt opp på bredden. Og det vi ser av land er bredden på den andre siden av elva. Jeg har ikke lagt merke til at det var så skjevt.. skal prøve å rette det opp og se om det blir bedre. Kan legge det ut her som en oppdatering av posten når jeg får gjort det. Akkurat nå er jeg barnevakt for min nevø.. og han syns jeg sitter for mye foran dataen..

Takk også til jpsalvesen, ,men jeg ser ikke den mørke greia? mener du den metallbiten Autodidact påpeker?

Når jeg retta opp bildet mistet jeg mye. Croppet så vidt jeg kunne. Ser også nå den mørke greia. Det er "stolen" der han sitter når han ror båten. Den er vel borte på dette?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Sikkert den svarte delen til høyre, "midt i båten". Den er faktisk ikke så iøynefallende ettersom kontrasten mellom den og resten av båten er så liten. Forøvrig ville et annet utsnitt, som jeg nevnte tidligere, ha "fjernet" den.

8947400[/snapback]

Jo, når du sier det så ser jeg den. Det er den stolen han sitter i når han ror. Har oppdatert posten (IKKE førstepost) ovenfor med opprettet bilde og ny crop. Da er den vel borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...