Gå til innhold

Mulig å lodde seg forbi sikringa i en dimmer?

Anbefalte innlegg

Vil heller anbefale deg å bytte til at annet merke når det gjelder pærer. Hvis det er E27 sokkel bør du bruke Philips eller Osram. Disse har innebygd sikring i pæreholderen. Er det E14 sokkel bør du bytte lampe da disse ikke har sikring. Billige pærer hos Clas og Biltema er billige av en grunn: mangel på kvalitet.

8928227[/snapback]

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men vil bare nevne at det er sjelden at E27- og E14-pærer skjelden er dyre. De fleste koster rundt en femkroning. Nå husker jeg ikke prisene nøyaktig, men sist jeg kjøpte en lyspære var en Osram 100W E27 på Expert, og den koster under tieren mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit, nå kjøpte jeg nye 1,25A glassikringer for litt siden. Har brukt dem nå, gidder ikke lodde forbi sikringa alikevell. Er litt for 'risky'.

Men i alle fall da...etter den siste kortslutninga her, så slutta dimmeren og fungere. Nå er den akkurat som en vanlig bryter, den har på en måte mista 'dimmefunksjonen' sin. Nå er det enten ingen belysning eller full belysning uansett hvordan jeg skrur på den...

Dette betyr vell at noe viktig i dimmeren er ødelagt antar jeg, som ikke går an å bytte ut...jeg får ta meg en tur til Clas Ohlson og snakke med dem.

Lenke til kommentar
Hva med å sette i en "spare pære" vist det er plass,disse kortslutter ikke som vanlige pærer.

9061773[/snapback]

Nei det funker ikke :p Dimmeren er kun beregnet for glødepærer desverre.

Kan du få noen som har peiling til å finne feilen før hele huset brenner ned!

9061958[/snapback]

Ja, skal som sagt ta en tur innom Clas Ohlson og enten få meg ny dimmer eller pengene tilbake så jeg får kjøpt en ordentlig dimmer.

Tror neppe huset kommer til å brenne ned men...

Lenke til kommentar
Hva med å sette i en "spare pære" vist det er plass,disse kortslutter ikke som vanlige pærer.

9061773[/snapback]

9061958[/snapback]

Ja, skal som sagt ta en tur innom Clas Ohlson og enten få meg ny dimmer eller pengene tilbake så jeg får kjøpt en ordentlig dimmer.

9063850[/snapback]

Hvorfor skal du bytte dimmer når du startet denne tråden med å si at du har periodevis kortsluttning i lampen? Da må du jo heller finne feilen i lampen. Det er alvorlig hvis sikringen på kursen slår ut.

Lenke til kommentar

9061773[/snapback]

9061958[/snapback]

9063850[/snapback]

Hvorfor skal du bytte dimmer når du startet denne tråden med å si at du har periodevis kortsluttning i lampen? Da må du jo heller finne feilen i lampen. Det er alvorlig hvis sikringen på kursen slår ut.

9064389[/snapback]

Jeg bytter dimmeren fordi nå funker den ikke lengre...vil gjerne ha en dimmer som faktisk kan dimme. :)

Og jeg tror jeg har funnet ut hva feilen i lampen er. Det er pærene.

Dersom pæra er skrudd inn slik at de to punktene der glødetråden er festa i pæra, kommer rett ovenfor hverandre i loddrett posisjon, så kan disse koblingspunktene bli varmet opp og det øverste punktet kan sige ned mot det nederste. Til slutt vil de komme borti hverandre, og kretsen vil gå utenom glødetråden. Da oppstår det kortslutning...

Var i hvert fall det elektrikeren sa. Så for at jeg skal unngå problemet, må jeg i så fall bytte ut lampene med lamper der pærene er montert vertikalt istedenfor horisontalt. Som sagt så er det tvilsomt at det faktisk passer inn med noen andre typer lamper her, grunnet den rare konstruksjonen der lampa er festa.

Så hvis jeg skal unngå kortslutning, må jeg nok bare skru inn pærene på 'riktig' måte. :p

De høres ut som du må sjekke ledningene som går inn i lampen..

Når du seier kortslutning som kommer og går, mener du da..

Litt dunk dunk musikk så  kommer kortsluttningen??

9064488[/snapback]

Neida, kortslutningen kan godt oppstå selv om det er helt stille og ikke noe bevegelse i huset.

Endret av Cookie1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...