Gå til innhold

Ny musestille og kraftig pc - maks 20 000,-

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge ny pc, som skal være allsidig og kraftig men svært stillegående.

Pris

Jeg vet at stillegående/kraftig er en balansegang, men jeg er veldig var på støy og ønsker å bruke penger på å få dette best mulig til. Den trenger likevel ikke koste mest mulig, men kan koste opp mot 20 000,-.

Bruksområder

VMWare server/workstation med opptil 5 samtidige maskiner for testing av AD, SQL, klienter m.m.

Utvikling i php/.net og design i Adobe Photoshop m.m. Spill en skjelden gang, men ikke viktig.Filserver for film og musikk.

Noen tanker jeg har gjort meg

Kabinettet må gjøre minst mulig ut av seg, helst IKKE glorete lys og vinduer m.m. Kabinettet kan godt koste litt for å få en mest mulig stillegående løsning med smarte løsninger og uten vibrasjoner. Helst ikke for stort, men stort nok til å få det stillegående og med 4x5.25" brønner.

Kabinettviftene bør være 12" og stillegående og regulert av hovedkort.

PSU må være stabil og gjerne passiv - noe jeg har gode erfaringer med i min HTPC.

Kraftig 64 bits prosessor, gjerne en som har funksjoner relatert til virtualisering.

Kjøleløsning til prosessor kan godt være passiv hvis mulig. Jeg ønsker ikke vannkjøling.

Alle vifter må være styrt av hovedkortet i forhold til temperatur.

Hovedkortet må støtte alle suspend moduser.

Mye minne, jeg ser for meg i allefall 4GB - men jeg er usikker på om det er noe poeng med mer.

Grafikkort trenger ikke å være det beste spillmessig, men ha gode egenskaper for bildebehandling/fargegjengivelse/video. Helst passiv kjøling. Jeg har også et godt forhold til NVidia.

Harddisker bør kjøre RAID1 for sikkerhet og bedre ytelse, muligens 2x500 eller 2x750 - avhengig av støy.

Skjerm har jeg fra før, en Apple Cinema Display 23".

Det er ikke et krav at alle komponentene må kjøpes samme sted, men selvfølgelig en fordel. Ferdig pc kan også være aktuellt hvis det er en god grunn til dette. Setter stor pris på innspill vedrørende komponenter og løsninger. Gleder meg til å se hva dere kommer opp med! :dremel:

- Ole Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett:

NZXT's Hush kan vere aktuell:

http://www.nzxt.com/products/hush/

Dessverre har den ikkje dukket på i noen norske nettbutikker enda :(

Den har blått glorete lys i front, men eg trur du overlever =P

CPU:

Intel Core 2 Duo E6600 - God Dual Core prossesor, Quad Core blir nokk for varm (derretter mer støy)

CPU-Kjøler:

Noctua NH-U12F eller ThermalRight Ultra120 Extreme.

ThermalRight skal vist ha bedre utelse, men du må finne en stille 120mm vifte sjølv.

Minne:

Et 4x1024GB oppsett. (Du må ha et x86-64 OS for å utnytte dette)

Kingston HyperX DDR2-1066 skal vist bruke Micron D9GKX (B6-25E) (Som er de raskeste chipene på markedet (Som eg veit om))

https://prisguiden.no/product.php?productId=62650

Du bør også gå for de nye P35 hovedkortene. Skjermkort kan vere et passivt kjølt nVidia kort i 8000 serien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, og beklager at det har tatt så lang tid å svare. Fikk plutselig j... mye å gjøre på jobben, og så måtte ferien avvikles. :)

Har ikke fått sett så mye mer på kabinett, men vurderer disse:

Lian Li PC6070BSCANDV2

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...ANDV2&mcat=c432

Lian Li PC60

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...LUSII&mcat=c432

Av annet utstyr snuser jeg på:

Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Kingston DDR3 HyperX 1375MHz 2048MB, Kit w/two HyperX 1024MB DDR3, CL7-7-7-20

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

2x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Asus P5K3 Deluxe, P35, Socket-775, DDR3, WIFI, eSATA, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16

Er litt usikker på valg av hovedkort, om jeg burde vente på X38-kort eller gå for et helt annet. Må vel også ha mer minne etterhvert, men siden det er så dyrt med DDR3 i øyblikket får det bli en oppgradering senere.

Andre forslag? Stillegående DVD-spiller/brenner? Stillegående eller vifteløs strømforsyning?

Forslag mottas med stor takk!

- Ole Kristian

Endret av Ole Kristian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...