Gå til innhold

Canon Ixus 75 et bra kamera?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker et kamera som har bra bildekvalitet til en billig penge og at den er "temmelig" ny på markedet.

Har lyst på Ixus 75 men er det bra bildekvalitet hvordan er den i forhold til 800is?

Og er det noen anndre kameraer jeeg burdte kikke på?

Ixus 75 koster 2300,- på elkjøp. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg ønsker et kamera som har bra bildekvalitet til en billig penge og at den er "temmelig" ny på markedet.

Har lyst på Ixus 75 men er det bra bildekvalitet hvordan er den i forhold til 800is?

Og er det noen anndre kameraer jeeg burdte kikke på?

Vil anbefale deg også å kikke på Nikon Coolpix S500.
Lenke til kommentar
Vurderte også Ixus 75. Men den har ikke bildestabilisator, og Ixus 800 kostet bare 2300 på komplett, så jeg gikk for den.

8934719[/snapback]

Har hatt ixus 750 og var veldig fornøyd, men er det virkelig merkbart kvalitet forskjeller på Ixus 75 og ixus 800.

Må innrømme at jeg mest har lyst på ixus 75 da det er et nytt kamera med fint design.. Men hvis ixus 800 er et bedre kamera til samme pris så mulig det er veien å gå.

Lenke til kommentar

Nå er det Ixus 900 de tester, ikke 800 (eller 75). Og alle tre testene går for det meste ut på å ta bilder under mørke forhold, og der sier det seg selv at Fuji-kameraet vinner.

Fuji-kameraene tar bedre bilder under dårlige lysforhold, altså bedre kvalitet på høyrere ISO-verdier, men Canon er visst bedre i normalt lys.

Lenke til kommentar
Nå er det Ixus 900 de tester, ikke 800 (eller 75). Og alle tre testene går for det meste ut på å ta bilder under mørke forhold, og der sier det seg selv at Fuji-kameraet vinner.

Enig i det, men prisen på det fuji kameraet er på det samme som ixus 800 og er bedre enn 900 tydeligvis. Testet det også under normale lysforhold når han tok bilder av hun modellen.

Men likte ikke designet, noen som har prøvd ixus 75 her?

Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke helt sikker på hvordan det er i normalt lys, men det jeg vet er at forskjellene der er marginale, og at Fuji har fordeler som 580 bilder pr. oppladning (Canon ligger vel rundt 300?) pluss at Fuji-kameraene er utrolig mye raskere og mer responsive enn Canon-kameraene. Merker dette godt da jeg hver gang demonstrerer F-serien og IXUS-serien for kundene i fotobutikken jeg jobber.

Edit:

Enig i det, men prisen på det fuji kameraet er på det samme som ixus 800 og er bedre enn 900 tydeligvis. Testet det også under normale lysforhold når han tok bilder av hun modellen.

Men likte ikke designet, noen som har prøvd ixus 75 her?

F31 kan kanskje virke litt mer klumpete og firkantet enn IXUS, men det er også mye mer robust og virker som det tåler en del mer. Knappene på F31 føles solide samtidig som hele kameraets utside er av rustfritt stål.

Jeg anbefaler deg å ta en tur i en fotobutikk for å kjenne og prøve de forskjellige kameraene.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Derfor.

Jeg klarer ikke helt å ta den testen seriøst, selv om mange andre tester sier NOE av det samme.

For det første, på testen i dårlig lys, står han 15-20 meter unna hovedmotivet, og klager over at blitsen ikke er sterkt nok (!).

For det andre, på bildene av modellen, ser man jo til og med på det lille youtube-vinduet at oppløsningen er skrekkelig dårlig. Har han satt oppløsningen på Ixus'en til 640x480 eller noe sånt? Dette forklarer naturligvis også hvorfor de syntes bildene var uskarpe.

Hele testen er uansett gjennomsyret av forfatterens Canon-fiendtlighet og at han er Fuji-tilhenger. Det hører man jo på det han sier helt i begynnelsen av testen... han rynker på nesen når han forteller at Canon er regnet som det beste, og han avslører også at hans misjon er å bevise at dette er feil. Derfor ser jeg det heller ikke som usannsynlig at han med vilje har satt oppløsningen på Canon kameraet til et minimum, og alle situasjoner han tester kameraet i, er Fuji'ens styrke... dårlige lysforhold. Vi ser jo ikke hvordan kameraet faktisk takler normalt lys, og han tar til og med BLITSBILDER av modellen, i et studio der man skulle tro at man skulle kunne slå på nok fotolamper til at det var unødvendig.

Jeg har uansett aldri sett like elendige resultater med et Canon kamera som det denne programlederen klarer å få.

Også er dette faktisk en test av Ixus 900Ti. I de situasjoner han tar bilder, vil et Ixus 800IS faktisk kunne prestere bedre da det blant annet har optisk bildestabilisator. Kan være han dro frem Ixus 900Ti fordi det er "toppmodellen", selv om det i enkelte situasjoner vil yte dårligere enn Ixus 800IS og 850IS... nettopp for å få frem sitt poeng. Ixus 900Ti er også mye dyrere enn Ixus 800IS.

Fuji F31fd er et meget godt kamera, men personlig synes jeg det ikke har noen spesiell fordel fremfor Ixus 800IS/850IS/900Ti i normal belysning. Faktisk vil Ixus IS-modellene kunne yte bedre i enkelte mørkere situasjoner nettopp på grunn av den optiske bildestabilisatoren. Canon vil kunne bruke ISO 400 der Fuji må bruke 800, og ettersom Fuji sine 800-bilder har tapt mye detaljer i forhold til Canons 400-bilder, så vil Canon være å foretrekke i situasjoner der man ikke tar bilder av barn i lek, hyperaktive dyr eller sport. Uansett foregår disse aktivitetene stort sett utendørs i god belysning.

Men det er nå min mening, etter å ha stresstestet disse to kameraene mot hverandre. Jeg var veldig spent på Fuji'en etter all god omtale, men ble skuffet. Kanskje forventningene var for store. (var riktignok F30 jeg testet, ikke F31fd, men forskjellen er visstnok bare face-detection etter hva jeg kan forstå).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Fanboyisme er en uting som viser sitt stygge ansikt over alt, av og til her også. Det er ikke særlig konstruktivt å forsvare sitt eget valg så altfor sterkt, bare fordi man ønsker at hele verden skal foreta samme valg som seg selv. Ingen tjener noe på det.

Når det er sagt så favoriserer jeg personlig kvalitetene til Fuji, men det kommer av mine personlige preferanser. Skulle jeg handlet kompaktkamera kunne jeg like godt endt opp med Ixus.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også Fuji fremfor Canon etter å ha testet en del og hørt på kunders tilbakemeldinger. Orker bare ikke å skrive side opp og side ned med hvorfor jeg mener Fuji er bedre siden jeg gjør dette nesten hver eneste dag på jobb. Kan sikkert derfor virke litt fanboyistisk, ja.. :-)

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker også Fuji fremfor Canon etter å ha testet en del og hørt på kunders tilbakemeldinger. Orker bare ikke å skrive side opp og side ned med hvorfor jeg mener Fuji er bedre siden jeg gjør dette nesten hver eneste dag på jobb. Kan sikkert derfor virke litt fanboyistisk, ja.. :-)

8942352[/snapback]

Det var ikke ment som karakteristikk på noen som deltar i denne tråden, men mer en generell betraktning. Vi er faktisk enige om hvilken modell som er å foretrekke, men vil samtidig advare mot at mange er så overbevist om sitt eget valg, at det nesten blir en religion. Det har du sikkert erfart fra din posisjon bak disken også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...