danilovic Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Er tredje gangen dette skjer hos meg, på tre forskjellige disker nå. Windows ber om at partisjonen skal formateres, siden den ikke finner noe filsystem der. Dette begynner å bli rimelig irriterende, så jeg bare lurer på om det finnes noen rask måte å få tilgang til filene igjen? Tidligere har jeg brukt GetDataBack, men det tar så helvetes lang tid når det er snakk om 2x500 GB. Daniel Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) sett i en live cd for linux, som støtter lesing fra ntfs filsystem, også tar du og kopierer ut.... Tror linuxen vill greie å åpne disken ^^ Endret 23. juni 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) TestDisk hjelper ofte, den vil da gjenopprette partisjonstabellen. Søk etter tråder hvor jeg har anbefalt bruk av MBRLister så finner du flere eksempler. Hva som er åraken til at det skjer vet jeg derimot ikke. Edit: Hvorfor skulle Linux klare å lese en disk med korrupt filsystem? Endret 23. juni 2007 av hårek Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) sett i en live cd for linux, som støtter lesing fra ntfs filsystem, også tar du og kopierer ut....Tror linuxen vill greie å åpne disken ^^ 8928027[/snapback] Å "støtte lesing fra ntfs" er ikke et spørsmål du trenger å stille deg. "Alle" distroer gjør dette. Hvis du vil ha enkel tilgang på filene dine, anbefaler jeg at du tar turen innom ubuntu.com, og laster ned ubuntu 7.04. Sett dette i maskinen, boot live cd'en, og NTFS diskene dine vil etter all sannsynlighet mountes automatisk, og du vil ha tilgang til å lese av filsystemet. Å drive og tulle med "GetDataBack" og annet ubrukelig skrot i windows, er bare bortkastet tid. edit: "Hvorfor skulle Linux klare å lese en disk med korrupt filsystem?" - Det går ikke frem av førstepost at filsystemet faktisk er korrupt, spesielt når dette skjer på alle tre diskene til trådstarter. Skulle jeg gjette på hvor feilen ligger, ville jeg tippet at det største problemet ligger i at windows roter med et eller annet problem som trolig ikke egentlig eksisterer. Dessuten finnes det mange måter å rydde opp i et korrupt filsystem på via Linux. Hvis jeg ikke husker helt feil, støtter bl.a dd rescue NTFS. (Don't hold me to that though, ta heller et googlesøk for å klargjøre det). Endret 23. juni 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 (endret) TestDisk hjelper ofte, den vil da gjenopprette partisjonstabellen. Søk etter tråder hvor jeg har anbefalt bruk av MBRLister så finner du flere eksempler. Hva som er åraken til at det skjer vet jeg derimot ikke. Edit: Hvorfor skulle Linux klare å lese en disk med korrupt filsystem? 8928040[/snapback] Mulig jeg har misforstått noe, men i tillegg til å ha søkt rundt i filsystemet i et par timer, måtte boot sectoren rebygges, som tok ca ti timer, hvor det endte med at jeg "fikk igjen" 30 av 400 GB på disken min. Har jeg gjort noe galt? Daniel Endret 24. juni 2007 av danilovic Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Er det TestDisk du har brukt? Hvis det bare er partisjonstabellen som er korrupt så kan det fikses på et blunk, men hvis bootsektor er ødelagt så tar det lang tid å rekonstruere. Og det er ikke sikkert det lar seg gjøre skikkelig, da kan jo hva som helst være galt. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Ja, men er det ikke litt rart at boot sectoren var herpa på begge diskene, pluss at den ifølge TestDisk også var herpa på den første disken jeg nesten fikk fiksa (den som returnerte 30 GB)? Daniel Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Det kan virke rart ja, men har sett at det skjer ganske ofte. Har fått sjekket diskene til ca 40 personer her på forumet med MBRlister, og der har jeg sett mye som ikke kan forklares ved normal bruk, deriblant bootsektorer som er helt slettet. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Dreit jeg meg jævlig ut da jeg valgte å slette alt innholdet i partisjonstabellen? Greier liksom ikke å opprette en ny. :/ Daniel Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Partisjonstabellen kan opprettes på et blunk hvis bare bootsektor er OK. Har selv slettet MBR ved et uhell, TestDisk fikset det umiddelbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå