britty Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Lenge kan egentlig alkohol stå etter flaska er åpnet? tenker på vin/likør greier/ fisherman osv..sprit kan vell stå evig så? Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Rødvin skal du vel drikke etter et par dager, hvitvin er jeg ikke sikker på. Likør kan også stå lenge så vidt jeg veit. Derimot bør du drikke blant annet Bailey's etter en stund. Skulle ha meg et glass en dag, og den var plutselig karamellpudding Lenke til kommentar
Joney Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Vinen blir til eddik etter en stund når den står åpen Endret 23. juni 2007 av Joney Lenke til kommentar
sixx Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 vin som er forseglet tåler å holde seg lenge...bare du husker og la flaska ligge og at du snur litt på flasken en gang i blandt så korka holder seg fuktig/ikke slipper inn luft. pils kan stå så lenge du gidder den også så lenge den står mørkt, kaldt og forseglet...så vil anta at dette gjelder de fleste typer alkohol. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Sprit brukes jo til å "hermetisere" døde organismer, og de holder i en god del år så vidt jeg vet. Det brukes sikkert 96% til slike ting da, men skulle tro jo høyere prosenten er jo lengre kan den lagres. Ville for eksempel ikke nølt med å drikke vodka fra en halvfull flaske som har stått et par år.. Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Etter å ha fått i seg endel holdbar alkohol er det vel flere som ville drukket den flasken med vodka samme hvor mange år den hadde stått Endret 19. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Sprit, så lenge den oppbevares på en lufttett beholder, skal holde tilnærmet evig. Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Alkohol som er sterkt nok vil drepe bakterier som formerer seg i det i de fleste tilfeller. Drakk selv en dose whisky som faren min fikk fra morfaren min en 25-30 år bak i tid. 10 små ampuller med 4cl whisky i hver, oppbevart i en sigareske (ser ufattelig tøft ut) jeg og en kompis tok en hver. Det var drikkbart, men rimelig sterkt (kunne den jo forsåvidt vært når den var ny og da) og vi hadde begge rimelig vondt i hodet dagen etter (men kunne jo forsåvidt grunnes øvrig alkoholinntak. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Haha, stjal dere antikksprit fra din fra i fylla? Har han funnet ut av det? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hehe, hadde de sakene vært mine hadde jeg nok blitt litt grinete om noen rappa det i fylla! Var det også et komplett, uåpnet sett før dere tok 2 stk? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hvis vi her snakker om sprit så gjelder ikke synsing fra forstå-seg-påere:) Hvis flasken ikke er åpnet og flasken lagres på et mørkt og kaldt sted så er spriten holdbar til nesten evig tid. Er flasken åpnet så vil holdbarheten forringes betraktelig. Er flasken under halvfull er innholdet udrikkelig(les: grunnet alkoholtap og tap av smak) etter få måneder. Jeg drikker mye Whisky, alle mine flasker lagres i sine repektive papphyster med lokk i det kaldeste rommet i huset. God alkohol skal ikke forringes av lys og varme. Mer info om hvorfor det er slik kan dere finne på www.nmwl.no . Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Har akkurat fått havrekjeks, destillert vann, Talisker til bursdagen, og på den siden var det mye god info. Takk! Endret 19. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Jeg hørte om noen forskere som fant 600 år gammel vin i krukker under sjøen, den var litt sur, men den hadde ikke råtnet. Men jeg vet ikke om dette passet helt inn med det du spurte om... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Har akkurat fått havrekjeks, destillert vann, Talisker og Laphroaig til bursdagen, og på den siden var det mye god info. Takk! 8995347[/snapback] Er det noen som vet hvordan sprit skal behandles så er det gjengen der. Jeg skal selv melde meg inn snart. Det har vært på vent i noen år nå grunnet krasj med andre aktiviteter. Du drikker mye Whisky eller? Jeg testa 10y.o Glengoyne for første gang i helga. Den var faktisk overraskende god og kosta ikke både truse og bukse Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Gikk mest i Famous Grouse og JW for noen år siden som fylle-whisky og slappe-av-drikke på jakt, men etter at min bestefar introduserte meg til Bowmore ble mitt forhold til whisky forandret for alltid. Endret 19. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Gikk mest i Famous Grouse og JW for noen år siden som fylle-whisky og slappe-av-drikke på jakt, men etter at min bestefar introduserte meg til Bowmore ble mitt forhold til whisky forandret for alltid. Er blitt veldig glad i whisky som kveldskos og leser litt rundt for å lære om smaking osv, har jo bare drukket whisky "seriøst" i litt over to år. Tenkte å ta en tur til Skottland med noen venner for å besøke noen destillerier neste år. 8999199[/snapback] Haha, jeg begynte å drikke Jack Daniels jeg. (pføy) Tok turen innom Tullamore, Bells osv, helt til jeg ble hekta. Nå har jeg vel 4 forskjellige Bowmore, Talikser, Coal Ila og noen fler godbiter stående. Før kunne jeg ikke ta meg en dram bare for dramens skyld, men etter at jeg begynte å drikke Whisky så koser jeg meg gjerne med en kveldsdram Whisky FTW! Oh, det er drømmeferien min akkurat nå i alle fall. Jeg håper jeg får råd til å stikke over på destilleribesøk snart. Skal melde meg inn i NMWL først for å lære litt mer før jeg koster på meg en slik tur. Skal man først over så må man få så mye ut av det som mulig. Kjøpte forresten et par cask strength da jeg var i Danmark, hadde jeg blitt stoppa i tollen hadde jeg vel blitt bura inne Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hehe, hadde de sakene vært mine hadde jeg nok blitt litt grinete om noen rappa det i fylla! Var det også et komplett, uåpnet sett før dere tok 2 stk? 8986285[/snapback] Hadde nok jeg og, og ja det var uåpnet. Haha, stjal dere antikksprit fra din fra i fylla? Har han funnet ut av det? 8986230[/snapback] Når det er sagt, så er den spriten min. Glemte å nevne det. Fattern hadde glemt at den eksisterte, så når jeg flytta hjemmefra for vel et år siden for å begynne på studentlivet så fikk jeg med meg en rekke ølglass, noen flasker sprit, og den esken. Er ikke mange foreldre som "oppmuntrer" til alkoholforbruk til den grad Nå var vel det litt OT, men men. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 vin som er forseglet tåler å holde seg lenge...bare du husker og la flaska ligge og at du snur litt på flasken en gang i blandt så korka holder seg fuktig/ikke slipper inn luft.pils kan stå så lenge du gidder den også så lenge den står mørkt, kaldt og forseglet...så vil anta at dette gjelder de fleste typer alkohol. 8937872[/snapback] Pils har begrenset holdbarhet. Det pleier å være stemplet holdbarhetsdato på pilsflaskene. Typisk holdbarhet er ca 1 år hvis det lagres kaldt og kjølig. Selv om de fleste typer vin kan lagres er det noen typer rødvin som ikke tåler å bli lagret. Sterke saker tåler å stå lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå