Gå til innhold

Gåtekonkurransen - Er du en Gollum?

Goscinny

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

på tide med en ny gåte?

Jeg tar en, bare for å holde liv i tråden...

på den ene siden av en vegg, står en person med hvit hatt. på denn andre siden av veggen, står det tre personer. De tre personene stårr i en trapp som heller nedover mot veggen. Nederst i trappa står det en person med svart hatt, i midten av trappa står det en person med hvit hatt, og øverst i trappa står en person med svart hatt.

| svart

| hvit

|svart

altså: hvit | 0

alle som står i trappen, må se i retning veggen. Ingen vet hvilken farge de har på sin egen hatt.

De får èn oppgave, og det er å si "jeg vet hvilken farge det er på hatten min" med en gang han VET hvilken farge det er på hatten sin.

Det eneste de vet, er at det er to hvite og to svarte hatter, men de vet ikke hvilken rekkefølge de er i.

hvem kan finne ut hvilken farge han har på hatten sin, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Han som står nest øverst i trappen. Dersom den som står øverst i trappen ikke roper, vet han at han selv og han foran seg har forskjellige farger på hatten. Og når da han som står øverst IKKE sier noe, kan han som står nest øverst være rimelig sikker (med mindre personen bak seg er stum) på at han har motsatt farge som personen foran seg.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Kan eg kome med ein då? Godt mogleg denne har blitt tatt før:

Det var ein gong ei dame litt oppi åra. Plutseleg får denne dama beskjed om at mor hennar er død. Dama møter opp i begravelsene nokon dagar seinare. Når ho står i kyrkja og venter på at sermonien skal byrje kjem plutselig draumemannen hennar inn! Ho veit med EIN gong at dette er mannen i hennas liv, men ho får ikkje sjanse til å nå han før begravelsen er ferdig. Når begravelsen sluttar forsvinn denne mannen raskare enn dama klarer å halde følgje. Ute av kyrkja er han heilt vekke. 2 veker seinare blir denne dama tatt for drapet på søster si, kva var motivet for drapet?

Edit: Unnskyld Goscinny :innocent:

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...