Gå til innhold

Gåtekonkurransen - Er du en Gollum?


Goscinny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Riktig

En ny:

 

En mann fortalte sin sønn at han ville gi ham 1,000,- kroner hvis han kunne utføre følgende. Faren ga sin sønn 10 konvolutter og tusen kroner, kun i krones-mynter. Han fortalte sønnen at han skulle legge pengene i konvoluttene på en slik måte at uansett hvilket beløp han ba om, så skulle han gi han en eller flere konvolutter, med det nøyaktige beløp han ba om uten å måtte åpne noen av konvoluttene.

 

Da faren spurte etter et beløp, ga sønnen han et antall konvolutter med det eksakte beløpet han spurte etter. Hvordan fordelte sønnen pengene i de ti konvoluttene?

Lenke til kommentar
Hvis du var alene i et tomt hus en kveld, og det fantes en parafinlampe, ved peisen, samt et stearinlys, og du bare hatte en fyrstikk. Hva ville du tenne først?

9022391[/snapback]

 

Vedpeisen, og ikke ved peisen. To vidt forskjellige ting! Pass på.

Vedpeisen: En peis som er lagd for brenning av planker, tømmer og annet trevirke.

Ved peisen: Beskriver hvor noe ligger.

Så du sa egentlig at det fantes en parafinlampe ved peisen.

Lenke til kommentar

Vedpeisen, og ikke ved peisen. To vidt forskjellige ting! Pass på.

Vedpeisen: En peis som er lagd for brenning av planker, tømmer og annet trevirke.

Ved peisen: Beskriver hvor noe ligger.

Så du sa egentlig at det fantes en parafinlampe ved peisen.

9029675[/snapback]

 

 

Jeg sjekket ikke skrive feil i den gåten. Det var bare en jeg fant og brukte copy/paste. Bedre med en gåte, enn ingen. Så er det noen som har en ny gåte?

Lenke til kommentar

Noen vil gjemme seg, noen vil jukse, men tiden vil vise at vi vil alltid møtes. Prøv å gjette mitt navn, men jeg lover deg dette, du vil vite hvem jeg er, når jeg kommer.

 

Tja, 2 gåter gjør vel ikke stort. Til gåten over meg, det vil ta 7 dager, men jeg vet ikke hvorfor :thumbdown:

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Noen vil gjemme seg, noen vil jukse, men tiden vil vise at vi vil alltid møtes. Prøv å gjette mitt navn, men jeg lover deg dette, du vil vite hvem jeg er, når jeg kommer.

 

Tja, 2 gåter gjør vel ikke stort. Til gåten over meg, det vil ta 7 dager, men jeg vet ikke hvorfor  :thumbdown:

9029872[/snapback]

 

Hørtes misstenkelig ut som døden.

Lenke til kommentar

Gått langt over 24 timer her så jeg ltar meg tiden til å legge ut en ny en:

 

Et skip ligger for anker utenfor en havneby.Det er fjære sjø. Over rekka og ned langs sida på skipet henger en taustige med trinn laget av tre. Den er 9 meter lang. Mellom hvert trinn på taustigen er det 30 cm. Ved lavvann henger taustigen slik at det nederste trinnet akkurat når vannflaten. Forskjellen på flo og fjære i denne havnen er nøyaktig 3 meter.

Spørsmålet er derfor: Hvor mye av stigen er fortsatt over vann når tidevannet har steget til full flo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...