Gå til innhold

Gåtekonkurransen - Er du en Gollum?


Goscinny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der er vel mer en kode enn en gåte, selv om en kode gjerne er en gåte. Anyways, jeg husker nå den jeg tenkte på i stad:

 

Hello members, I want to play a game! *Jigsaw-stemme*

 

Jigsaw har fanget fire folk i et rom i en kjeller, se bildet. Han har totalt fire hatter, to har firkantet form, og to har trekantet form. De fire har fått tildelt hver sin hatt, men de kan ikke se på den, eller kjenne formen på den. Den som først roper ut hvilken hatt han/hun har, slipper fri og har klart spillet, de tre andre må bøte med livet. Hvem vinner?

post-75844-1183137008_thumb.jpg

De kan selvfølgelig ikke snu seg rundt. Og selv om de stirrer rett mot oss på tegningen, ser egentlig alle rett frem (mot høyre).

 

Jigsaw/John fra Saw-filmene har egentlig ingenting med dette å gjøre. Jeg la ham bare til for gøy :p

 

Har sikkert glemt å si noe. Dessuten er den kanskje litt lett når en ser den på skjermen, og ikke muntlig.

 

Om du kan den, plxzxz ikke svar :)

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Han i midten vet at om han og han foran hadde hatt samme hatt hadde han ropt ut, så da vet han i midten at han ikke har samme hatt som han foran.

 

ADD: Så da vet han at han har forskjellig hatt av han foran.

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Leste feil. Nice one Mr. Olsen ;)

 

EDIT No.2: Haha, skrev ned hva alle personene visste, og kladdet i notepad. Utrolig at jeg ikke tok den før. Jeg hadde so skrevet det opp x'D

Veldig kul oppgave!;)

Endret av Slettet-v6cLnSOv3V
Lenke til kommentar

Beklager, Andrs, men jeg skjønte ikke helt svaret ditt, selv om det er godt mulig at du tenkte helt riktig. Mr. Olsen sitt svar skjønte jeg iallfall, og det var riktig :)

 

ENDRET: Marjus; han i midten vet helt sikkert at han har rett (om ikke personen er bak, da). Dersom han helt til venstre hadde sett at de to han kunne se hadde hatt helt like hatter, ville han jo vært rask og ropt ut det motsatte av det de hadde. Men utifra bildet kan du jo selv se at de to ikke har like hatter, og da vil heller ikke karen helt til venstre rope ut svaret sitt, da han bare har 50 % sjanse for å ha riktig. Dette utnytter kar nummer to fra venstre. Da fyren helt til venstre ikke sier noen ting, vet han at han må ha forskjellig fra karen foran seg. Skjønner?

 

ENDRET II: Du skjønte den selv, ja, Marjus. Flott :p

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Beklager, Andrs, men jeg skjønte ikke helt svaret ditt, selv om det er godt mulig at du tenkte helt riktig. Mr. Olsen sitt svar skjønte jeg iallfall, og det var riktig :)

 

ENDRET: Marjus; han i midten vet helt sikkert at han har rett (om ikke personen er bak, da). Dersom han helt til venstre hadde sett at de to han kunne se hadde hatt helt like hatter, ville han jo vært rask og ropt ut det motsatte av det de hadde. Men utifra bildet kan du jo selv se at de to ikke har like hatter, og da vil heller ikke karen helt til venstre rope ut svaret sitt, da han bare har 50 % sjanse for å ha riktig. Dette utnytter kar nummer to fra venstre. Da fyren helt til venstre ikke sier noen ting, vet han at han må ha forskjellig fra karen foran seg. Skjønner?

 

ENDRET II: Du skjønte den selv, ja, Marjus. Flott :p

 

Goscinny ;)

8971185[/snapback]

 

det er Marius

Lenke til kommentar
Timeglass?

Edit: aner ikke. bare noe jeg tipper:P

8972301[/snapback]

Feil.

 

Et glass (fyllt med noe)
Også feil. De fleste glass som står på hodet er jo ikke fyllt med noe.

 

Endring:

Dette er en skikkelig nøtt, så jeg kan si så mye som at svaret er en ting, og denne tingen er ikke laget av glass, porselen, brent leire eller lignende.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...