Gå til innhold

Hjemmeserver for familien - div spørsmål.

Anbefalte innlegg

Min mor og far, og to hjemmeboende søsken, har pr i dag 4 PC'er koblet sammen i nettverk (heretter kalt lokale maskiner). Alle PC'ene kjører WinXP. Hver PC har brukerkonto til hver av familiemedlemmene, og hver PC har kataloger med "Mine Dokumenter", etc.

Dette medfører at man (dvs, jeg..) ihvertfall et par ganger i året må gå gjennom maskinene og rydde opp i diverse rot.

Det jeg kunne ønske meg var en felles server for dokumenter osv. Når man skal lagre noe i f.eks. Word, så settes default katalog til den aktuelle brukerens katalog på serveren, fremfor den lokale maskinen. Dette skal gjelde for _alt_ som lagres av personlige ting, slik som bilder, savegames, musikk, etc.

På den måten skal man få tilgang på alle dokumenter, filer, savegames, osv osv, fra alle maskiner, og minst mulig lagres på den lokale maskinen.

EDIT: Dette må gå ganske automatisk, da brukerne ikke akkurat har spesielt store datakunnskaper. For dem må ting "se ut" som før, så det ikke blir noe forvirring. :p

Å måtte installere spill og programmer på alle de lokale maskinene regner jeg med at man ikke kommer unna.

Automatisk backup av alle personlige filer er også ønskelig. Men dette kan jeg antakelig fikse med et 3.parts program, f.eks. Cobian Backup som jeg bruker selv.

Så blir spørsmålet:

Hvordan i all verden skal jeg få til dette? Jeg har dessverre begrensede kunnskaper akkurat på dette området, så en noenlunde detaljert beskrivelse kunne vært kjekt.

Kommende Home Server er kanskje en mulighet for å gjøre dette enkelt?

Finnes det noe annet system pr idag, som fikser dette på en noenlunde enkel måte, uten for mye fikling og konfigurering?

Selve hardwaren kommer eventuelt til å bli en forholdsvis rimelig boks.

EDIT2: Sånn ideelt sett kunne et terminalserver-opplegg sikkert fungert fint. Problemet er at de "minste" også spiller spill osv, som ikke funker spesielt bra med terminalserver e.l. Så det må bli et kompromiss som tillater både spilling og systematikk. :)

EDIT3: Eller kanskje en slags NAS-boks kunne gjort samme nytten?

Æsj, føler meg ganske lost på dette området..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på et lignende system som ofte er på skoler? Slik at elevene logger seg på maskinen, og har samme dokumenter på skrivebordet og under Mine Dokumenter.

Isåfal er det ikke så vanskeligt. Du kan sette opp en Windows 2003 server med Active Directory, Domain Controller, og DHCP. Så kobler du den mellom modemet/ruteren og en switch. Den vil da også fungere som en ruter. Vi hadde et prosjekt rundt dette på skolen for noen måneder siden, og det er ikke så vanskeligt.

Kan ikke gi deg så mange detaljer, men kan røpe at det er litt konfigurering som må bli gjort.

Windows 2003 kommer i en 180 dagers prøveversjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...