CIder Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Heisann, Jeg skal kjøpe inn ny pc til mor og far og trenger litt tips til hva jeg bør gå for. Jeg er rimelig dreven innen databygging men vil denne gangen gå for en ferdig-pc løsning da vi bor i forskjellige byer og jeg ikke gidder å sitte i telefonen som datasupport til alle døgnets tider. En ferdigbygd vil også holde i massevis til deres bruk. De skal: - Surfe. - Lese og sende mail. - hive inn bilder fra digital-kameraet. Pc'en bør: - Være stille. - Se ok ut siden den skal stå i stuen. - Være rask! - Ha stor LCD-skjerm Så hva ville dere gått for? Er Dell noe å sjekke ut? Endret 23. juni 2007 av CIder Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ja, til desse formåla, så trur eg ein billig Dell er greitt. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Akuratt det jeg tenkte pa ogsa xD Ogsa Opera for at den skal vaere rask, og XP. Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Til foreldre tror jeg iMac er et sikkert valg. Selv pappa får til å sette opp kryptert nettverk på den. Og installere widgets. Enkelt og elegant. Selv ville jeg ALDRI I VERDEN kjøpt en mac fordi jeg synes de er overpriset, miljøverstinger og for lite spesial-software. Men til foreldre er den perfekt. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ja, for all del, om du skal kjøpe til foreldre, så må du ikkje kjøpe vista. Om du kjøper vista, så har du i alle fall jobb framover. XP er enklast, meiner eg. Mindre problem. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Takker for svar folkens! Det blir uten tvil XP ja og ikke en Mac. Ser poenget med Mac men til mine foreldre blir det for stort sprang. De må ha det de er vant til og da blir det XP. Noen konkrete maskiner dere kan foreslå?. Eventuelle linker o.l.? Endret 23. juni 2007 av CIder Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Kanskje denne? http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...D06C5215A&s=dhs Eg veit det er med VISTA der, men du kan sikkert ta kontakt for å få XP i staden. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ville aldri i livet kjøpe en DELL hvert fall Opera for at den skal være rask? Vil nå si at det er langt lettere å bruke FireFox, tweak den litt, installer nyttige add-ons. Gi meg et prisvindu, så kan jeg sette sammen noe. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Kanskje denne?http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...D06C5215A&s=dhs Eg veit det er med VISTA der, men du kan sikkert ta kontakt for å få XP i staden. 8929983[/snapback] Er en 19" LCD-skjerm stort? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Har du høyrt om den nye typen bil? Han er kalla begrunnelse, og er VEEELDIG fin, RamGuy! Forresten, vææær så snill, ikkje start ein ny O VS. FF-debatt! Er det på tale å byggje sjølv? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 En "Barebone" kunne vell vært interessant, med tanke på at den skal stå i stua, mange fine der. For ikke å snakke om at de er små. Dog har jeg null erfaringer med slike PC-er. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Kanskje denne?http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...D06C5215A&s=dhs Eg veit det er med VISTA der, men du kan sikkert ta kontakt for å få XP i staden. 8929983[/snapback] Er en 19" LCD-skjerm stort? 8930030[/snapback] Ja, faktisk. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ja, til å hive inn digitalbilete, så er faktisk 19" ganske stort. Du kan sjølvsagt få meire, men eg ser ikkje poenget med det. Eg har aldri handla hos dell, men eg har høyrd at dei har brukbar support, så eg trur eg ville ha handla der dersom eg skulle ha ein enkel stasjonær pc til foreldra mine. Dei stiller vel ikkje så høge krav... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Ja, til å hive inn digitalbilete, så er faktisk 19" ganske stort. Du kan sjølvsagt få meire, men eg ser ikkje poenget med det. Eg har aldri handla hos dell, men eg har høyrd at dei har brukbar support, så eg trur eg ville ha handla der dersom eg skulle ha ein enkel stasjonær pc til foreldra mine. Dei stiller vel ikkje så høge krav... 8930196[/snapback] Stefaren min, som jobber hos Cronus Engineering sier at DELL har noe av det dårligste av kundesupport, og PC-er han har vært borti. Jeg selv har derfor holdt meg langt unna DELL Lenke til kommentar
CIder Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Når det gjelder prisramme så tenker jeg rundt 10 000,-. Gjerne 12 tusen og gjerne 8 tusen. Ikke så veldig nøye sier de. - Skjermstørrelse bør vel være 22" kanskje. - Ikke barebone. - Det blir Xp, den er grei. - Hvilken nettleser de skal bruke trenger vi ikke gå innpå nå. - Støy er ganske viktig. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Når det gjelder prisramme så tenker jeg rundt 10 000,-. Gjerne 12 tusen og gjerne 8 tusen. Ikke så veldig nøye sier de. - Skjermstørrelse bør vel være 22" kanskje. - Ikke barebone. - Det blir Xp, den er grei. - Hvilken nettleser de skal bruke trenger vi ikke gå innpå nå. - Støy er ganske viktig. 8930259[/snapback] Er det aktuelt å bygge PC-en selv? Da sitter vi jo med et helt annet spekter av muligheter Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 wow, trodde jeg hadde klikket meg inn på bærbare pc'er seskjonen, begynte å lure litt da kisen spurte om 19" er stort cheers Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 om du bor i nærheten av en databutikk.. kjøp en der :-) da slipper du å få alle telefonene/supporten... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Dra på elkjøp eller no, der selg er de bærbare helt ned til 4000 kroner, de skal jo bare surfe og skjekke mail uansett Ps. Kjøp med trådløst nettverkskort, da slipper de bli forviret av kabler og greier Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Ps. Kjøp med trådløst nettverkskort, da slipper de bli forviret av kabler og greier 8930443[/snapback] Godt tips, men i og med at PC-en skal være stasjonær, ville jeg tro det vil være lettere om de har kabel, da slipper du alt tullet med at de kanskje mister nettet, også prøver PC-en og logge seg inn på et annet nettverk, så sitter foreldrene der og ikke fatter en ting. Er kablene alt koblet til, og alt satt opp. Så er det stort sett mindre feil, og lettere å bruke de. har nå hvert fall opplevd ufattelig mye mer tull med trådløst enn med kabel selv. Men sørg for å ikke spare penger på en skikkelig router, hvert fall hvis dere skal ha trådløst, da dette kan skape mange plagsomme problemer hvor nettet detter ut osv. Bruker du kabel, så slipper du jo hele routern, da kan du jo enkelt og greit koble det rett fra "ADSL-boksen" og inn i PC-en. Endret 23. juni 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå