Sommerpiken Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg ville bare si at jeg nylig har prøvd den nye bilpleieserien til BilXtra. Den er virkelig bra! Anbefales på det sterkeste Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hmm. Hvordan rengjør jeg den gule 3m-paden på en enkel måte? Holder på å bli litt grå. Hvor stor forskjell er det på den grønne 3m-paden og meguairs 8" ullpad i grophet? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Er det ikke vanlig å kjøre litt middels hastighet med maskinen og puta, og dytte en mikrofiberklut mot puta? Har ikke prøvd det selv, men mener jeg leste dette et sted. Jeg vansker min i vaskemaskinen med bittelitt vaskepulver og sentrifuge. Blir som ny da! Og tørr! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Halve moroa er jo å tørke paden på høy hastighet på maskina. Pads kan vaskes i maskin, men en måte er også å bruke en børste til å føre innover den våte paden mens den spinner rundt (ikke på maks hastighet her). Scandicshine har i tillegg Snappy Clean-pulver, som man løser opp i vann som man kan vaske padene i. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har forsøk å søke, men finner faktisk ikke noe, selv om det sikkert er mange som har opplevd det samme. Skulle ta en skikkelig poleringsvask på bilen, og taket og panseret er dekket av små gjennomsiktige "bobler". De sitter skikkelig fast, og lar seg ikke rikke med avfetting, vann eller polish. De er mulig å skrape vekk med neglen, men det er jo omtrent "mission impossible", da det er tusenvis av dem. Jeg tipper dette er bladsaft eller noe slikt. Ser at autoglym tar remover skal ta det, men synes det høres litt brutalt ut. Noen som har noen andre forslag? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har forsøk å søke, men finner faktisk ikke noe, selv om det sikkert er mange som har opplevd det samme. Skulle ta en skikkelig poleringsvask på bilen, og taket og panseret er dekket av små gjennomsiktige "bobler". De sitter skikkelig fast, og lar seg ikke rikke med avfetting, vann eller polish. De er mulig å skrape vekk med neglen, men det er jo omtrent "mission impossible", da det er tusenvis av dem. Jeg tipper dette er bladsaft eller noe slikt. Ser at autoglym tar remover skal ta det, men synes det høres litt brutalt ut. Noen som har noen andre forslag? Hva i all verden slags "poleringsvask" er det du har kjørt? Kan være greit å vite så man vet hva man har å kjempe med... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Jeg er ikke noen entusiast, men har vasket bilen slik jeg pleier, med petroleumsbasert avfetter fra Statoil, synes den funker bra, særlig mot tjæreflekker, og den fjerner gammel voks etter det jeg kan se, og så vasket bilen grundig, først med høyttrykkspyler, og så med bøtte og svamp med en eller annen bilshampo. Så har jeg brukt Diamant voks. Den er jeg fornøyd med. Polert for hånd. Det virker som verken avfetteren, vannet eller voksen løser opp disse harde prikkene. Endret 7. juni 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Ser ikke hvorfor du ikke vil bruke Tar Remover. Den er helt safe å bruke så lenge den ikke ligger og tørker på lakken. Ellers pleier jeg å bruke isopropanol (Kondensfjerner) blandet 50/50 med vann til å tørke over med etter polering. Det funker gull. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Ok- takk for tipset. Da får jeg skaffe meg en sånn tar remover og prøve det. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Regner med at han snakker om tørket såperester. Hadde slike på panseret og taket mitt jeg også når jeg dreiv å polerte, men det hjalp å gnukke noe inn i helvette på dem, da ble de borte. De sitter faen meg godt fast! Kondensfjerner og vann til å tørke over med etter polering? Etter hva jeg veit så er kondensfjerner en sinnsykt bra løsemiddel som rensker godt opp i ting, så du er ikke redd for at den tar voksen din da? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Kondensfjerner og vann til å tørke over med etter polering? Etter hva jeg veit så er kondensfjerner en sinnsykt bra løsemiddel som rensker godt opp i ting, så du er ikke redd for at den tar voksen din da? Dette kalles IPA (Isopropanol mixture) Wipedown, og er veldig vanlig etter maskinpolering for å fjerne oljene etter poleringsmidlene, lettere få inspisert lakken, og skape god heft til LSP. IPA fordamper relativt hurtig og tørkes av umiddelbart så med mindre man gjør det veldig ofte skader det ikke. Og voks tar man selvfølgelig på i etterkant. Bruker ikke dette selv dog, jeg bruker #34 Final Inspection fra Meguiar's. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 #34 er knall Skulle gjerne hatt en stor kanne med denne, men det får vente Fredrik: Klar for litt bilkos en dag? Si ifra før du skal hente clay o.l. da, så blir jeg med Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Swirls Noen som sa matt rødfarge? Poleringsprosjekt handlet inn! Vel, det er den "nye" bruksbilen min, istedetfor BMW`en. Den blir nå garasjebil \ sommerbil, mens denne blir kjørt om vintern, til jobb og lignende! Men, lakken er ikke god. Har tydeligvis blitt eid av en familie før, da jeg fant diverse Kinderegg-leker, gamle Fox-papir (blått, rødt og hvit??), halvspist godteri fra tidlig 90-tall osv. Det er jo tross alt en 86-modell, litt må man regne med Så her skal poleringsmaskinen og Scholl-kitet virkelig få kjørt seg nedenom og hjem Endret 12. juni 2009 av Mompen Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Lykke til, ser ut som at du har litt å ta tak i. Røde biler er kjekke å jobbe med, og bilen ser 10 år nyere ut når den er shiny shiny. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Der var det mye lurv i lakken ja! Får se om du klarer å få frem shinen i den igjen da! Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Steg1 - Vask MG NXT Shampoo med MG washmitten MG Clay med lube laget av en dæsj MG Gold Class Shampoo og vann. Trenger ikke dyr QD for å ha noe claylube. Steg 2 - Lakkrens og swirlfjerning MG DC1 + Poorboys Black hole (50/50) med DA (gule Sonax pads) Dette var en killer-kombo. Har ny bil med myk lakk. Med 50% lakkrens og 50% glaze, tok det aller meste av swirls samt gav en dyp og nice wet-look. Steg 3 - Forsegling MG #21 Syntetic Sealent Når MG #21 har herdet, skal den få 2-3 lag Poorboys Nattys Blue. ..sweet! Endret 13. juni 2009 av Goliath Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 NOM NOM, skikkelig kos med speilblank bil. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Nå skal jeg snart i gang med å fikse lakken på bilen. Hvor grovt papir skal jeg bruke til å pusse med? Skal bare gjøre den nåværende lakken grovere og mer ru, siden dette ikke skal være en langvarig lakk. Tenker jeg bytter ut bilen om ett par år. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Hvor får man kjøpt isopropanol? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå