Pluggen Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Kjør på med en god avfetting først for fjerning av det værste, sterk såpe for fjerning av voks og forurensning, så evt. en runde med clay om bilen ikke er glatt og fin Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Okay, så jeg har kanskje gjort det litt feil nå? Har bare vasket bilen med konsentrert såpe(fra en vaskehall, regner med at det er litt snert i denne), og med vannbasert avfetting, samt for hånd da.. Deretter kjørte jeg på med clay og lakkrens osv. Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Noen som har noen formening om hvilken DA polisher (single head) som er den beste? I dag bruker jeg den tohodede Cyclo-kopien til Biltema, men jeg vil ha en med ett hode, og da helst en dual action a'la Porter Cable. Jeg har ingen anelse hva jeg skal velge, men når det gjelder pris ligger jeg på Porter Cable-nivå tenkte jeg, men jeg følger anbefalinger. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Flex DA går vel for å være noe av det aller beste som lages.. men hvorfor DA? Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Redd for å brenne lakken... Er roterende bedre? Hvor mye må jeg regne med å gi for Flexen da? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Roterende er utvilsomt mer effektivt, bakdelen er at det gjerne er egne produkter for maskin, samt som du sier; faren for å brenne lakken eller rett og slett polere seg gjennom lakken. Men det er med polermaskin som med strykejern; hold det i konstant bevegelse! Anbefaler forøvrig at du sjekker ut denne guiden om polering med roterende maskin, samt finner deg et "vrak" eller et testpanel som du kan leke deg litt på før du går i gang på "finere" lakk Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 ok, tusen takk. Skal se på guiden nå. Jeg så at Flex ligger på borti 5000 kr på scandicshine. Det er nok litt dyrt for meg på hobby(pluss)basis. Hvor mye koster UDM / Porter Cable / Meguiars G220? Finnes disse i "norske" (230V) versjoner? På den roterende fronten: Noen erfaringer med Biltemas variant (ganske lav pris)? Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 ok, tusen takk. Skal se på guiden nå. Jeg så at Flex ligger på borti 5000 kr på scandicshine. Det er nok litt dyrt for meg på hobby(pluss)basis. Hvor mye koster UDM / Porter Cable / Meguiars G220? Finnes disse i "norske" (230V) versjoner? På den roterende fronten: Noen erfaringer med Biltemas variant (ganske lav pris)? Biltema roterende har vi kjørt en test på, og den hadde så lite kraft at den mistet nesten turtallet helt når vi la "normalt" poleringspress på den.. styr unna. Meguiar's G220 ligger på ca 3000,- ink kva i norge. Hitachi har en relativt rimelig roterende polermaskin som er bra, koster ca 2200,- ink mva Min favoritt er Metabo, men den har jeg vel blitt "inhabil" på nå som jeg har begynt å selge den Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Kunne selv tenkt meg Metabo`s roterende, men hvordan er prisen på den? Hva gjelder polering er jeg godt fornøyd meg G220`n min Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Hvordan er det å skifte backing plate på G220 da? Jeg har lyst til å bruke den som "spotbuffer" (3-4") og vanlig polisher (5-6"). Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Kunne selv tenkt meg Metabo`s roterende, men hvordan er prisen på den? Enkelte TESS'er har denne på kampanje, tror det var til 2490,- eller no sånt. Den koster normalt sett en god del mer. Si fra dersom de ikke har det i området ditt, så skal jeg se hva jeg kan fikse... Lenke til kommentar
RAYJO Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Heia! Brukte diesel som avfetting på min forrige bil, er det som å banne i kirka? Syns det funka bedre en disse avfettingsmidlene som de har på bensinstasjonene. Har bytta bil nå, sølvgrå X-trail 05 mod, og lurer på om jeg skal sette den inn hos proffene eller gjøre det selv, var vel tenkt å gjøre det selv men etter å ha lest litt her så begynner jeg å lure. Det er jo så mange produkter og gudene vet hvor mange operasjoner det er fra avfetting til skinnende ferdigglanset bil. Tar jo flere dager før man er ferdig Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hehe, det er ikke så komplisert som det kan virke. Når vi snakker om clay, så er ikke det noe vi gjør hver gang. Om du ønsker deg en blank bil uten å legge så altfor mye i det, så vil jeg anbefale deg å ta deg en tur på godkjemi.com. Der kan du kjøpe en wash mitt, NXT Tech shampoo (denne holder lenge), et waffle weave tørkehåndkle, og NXT Tech Wax 2.0. Alle disse er gode produkter, og er lett å bruke. Det er jo litt gøy å shine bilen sin selv og da Om du trenger avfetting, så kan jeg anbefale deg Prickbort. Det skal vel være noe av den på godkjemi.com og, hvis ikke så har enkelte BilXtra og Statoil. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Noen som har prøvd lakkforseglingen til nanolotus? Felforseglingen er litt fin, felgene ser jo nyvaskede ut enda. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Detailersclub.no har testet det. http://detailersclub.no/artikler/test/49-t...-lakkforsegling Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hvordan gjør dere det med lakkrens? Pleier dere å polere hele bilen (for eksempel med Menzerna) først og deretter lakkrense (Swissvax Cleaner Fluid e.l.) etterpå? Jeg bare tenker at når bilen er clayet og polert så er det vel ikke mye igjen for lakkrensen å gjøre, før man legger forsegling og voks? Det ble forøvrig en Meguiar's G220 DA-polisher på meg. Ikke Flex på grunn av prisen, og ikke roterende fordi jeg er litt redd effekten. Kjøpte fra England for 1800,- (kit med 4x 250ml flasker Menzerna + 2x Menzerna pads). Frakt på 49 Pund (kjøpte litt annet snacks også, bla.a. Dodo Juice Straight Eight). Blir vel noe momsgreier i tillegg da. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Har man polert bilen med type Scholl og Menzerna, så er ikke oppgaven til Cleaner Fluid å få renset lakken. Oppgaven til Cleaner Fluid da er kun å tilføre de riktige oljene til lakken, slik at voksen får bedre heft. Cleaner Fluid har rensende egenskaper, men det er kun hvis du ikke polerer med maskin eller noen andre former for midler på forrhånd. Cleaner Fluid Pro er også et alternativ. Den kan brukes med maskin, og fjerner endel riper. Denne kan noen ganger erstatte fine polisher. Litt seint å si det Jocborgen, men du må jo ikke være redd for roterende;) Uansett, gratulerer! Endret 7. mai 2009 av Rs125 Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hehe. Jeg kommer garantert til å investere i roterende, men ikke denne runden. Neste sesong er jeg nok "klar" for det. Jeg har hørt mye positivt om denne Chemical Guys 5050 Paste Wax. Er dette noe av det beste, før man er oppe på de her Swissvax greiene til tusenvis av kroner? Prisen var 625,- hos ScandicShine så jeg. Ikke verst det da, hvis den er så rå. Konklusjonen er dermed (for min del) å droppe lakkrens, dersom jeg har polert bilen med maskinen først. Jeg bruker på å legge et lag med syntetisk voks, eller forsegling, under carnaubaen uansett, og da regner jeg med at "heften" Cleaner Fluiden gir blir borte den også. Lakkrens er likevel aktuelt som rens til høstpoleringen før vinteren da, tviler på at det trengs full maskinpolering da. Hvor ofte bør man polere bilen sin egentlig? Jeg har hørt to ganger i året, men dette er "Ola Nordmann-polering" med et lag Turtle og that's it. Maskinpolerer man to ganger i året, og vokser seks ganger i året e.l.? Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Erfaringer med produkter fra Zymöl? Ser ut som det er akkurat samme "high end" bilpleieprodukter som Swissvax. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Da har vi vasket og polert bilen, og alt er i den skjønneste orden i dette fine været! Fremgangsmåte: 1. Væte bilen og ta vekk den overflødide møkka med høyttrykk 2. Vannbasert avfetting på nedre delen av bilen og bak for å ta asfalt, og annen dritt og møkk. La det virke noen minutter 3. Spyle av igjen 4. Skumlegge bilen med litt sterk såpe og la det virke noen minutter 5. Spyle av 6. Frem med vaskebøttene og wash mitten. Bruker NXT sjampoen fra Megs. 7. Tørke bilen med drying towel. 8. Gå over med clay på de værste områdene. (Lavere partiene på sidene, taket, panseret og hele bakenden) 9. Full fart med lakkrens fra Megs med DA maskin 10. ScratchX med DA maskin 11. Polish fra Megs med DA maskin 12. NXT Tech Wax 2.0 for hånd Ble dette resultatet: Ganske fornøyd.. Si gjerne ifra om jeg gjorde noe galt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå