Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vintern går egentlig helt fint med cab! Sålenge jeg bruker hardtop er det bare kos. Pæs med vask ja, da det er langt under -20 her om dagen..

 

post-53560-1234481980_thumb.jpg

her er en video jeg komm over på nette men etter og ha lest en del sider på dette forumet ser di ut som amatører

Endret av maggi224
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Begynte på vårvasken idag. Klarte ikke å fullføre siden solen forsvant og minusgradene kom krypende.

 

Clay liker visst ikke temperaturer ned mot 0. Ble plagsomt å kna fram rene flater. Ellers virker det som om clay virkelig avslører det som er av gamle vaskeriper.

 

Merker godt at endel områder ikke var rene nok før jeg la på voksen før vinteren. Går så mye lettere å vaske der voksen ligger godt.

 

Skal man forvente å overhodet ikke lage riper når man vasker? Ser at panseret har fått noen utrolig små riper av vaskingen min med mikrofibervott, dekkes lett med voks, men alikevel...

Lenke til kommentar
Begynte på vårvasken idag. Klarte ikke å fullføre siden solen forsvant og minusgradene kom krypende.

 

Clay liker visst ikke temperaturer ned mot 0. Ble plagsomt å kna fram rene flater. Ellers virker det som om clay virkelig avslører det som er av gamle vaskeriper.

 

Merker godt at endel områder ikke var rene nok før jeg la på voksen før vinteren. Går så mye lettere å vaske der voksen ligger godt.

 

Skal man forvente å overhodet ikke lage riper når man vasker? Ser at panseret har fått noen utrolig små riper av vaskingen min med mikrofibervott, dekkes lett med voks, men alikevel...

 

Clay blir hard når det er kaldt ja.. jeg pleier å la den ligge i lunkent vann, og varme den opp igjen dersom den blir kald.

 

Å legge på voks uten å ha kjørt lakkrens først går definitivt ut over holdbarheten, jeg renser alltid lakken før jeg legger voks..

 

Har du en god voks, god bilshampoo og ren washmitt av høy kvalitet blir det ikke swirls eller riper hvis du vasker "riktig."

Dvs god avfetting og grundig spyling, tobøtte-metoden eller gritguard (eller helst begge deler) til vask, samt alltid starte øverst og jobbe seg nedover.

Lenke til kommentar

Tror jeg bør investere i ett par bøtter med gritguard.

 

Husker jeg rett så var heller ikke panseret heeelt perfekt ved levering. (Nytt i fjor-høst)

 

Er det rett å være skeptisk til diverse sterke avfettingsmidler når det gjelder bruk på lakk?

 

Hvor mye må jeg ut med for en ok DA-maskin? Skal gjøre noe med lakken når været blir litt varmere.

Lenke til kommentar
Er det rett å være skeptisk til diverse sterke avfettingsmidler når det gjelder bruk på lakk?

 

Hvor mye må jeg ut med for en ok DA-maskin? Skal gjøre noe med lakken når været blir litt varmere.

 

Er vanvittig stor forskjell på avfetting ja.. prickbort har blitt litt "konge på haugen" siden den både er sinnsykt effektiv samtidig som den sparer voksen.

 

Billige DA'er er jevnt over ubrukelige. Se deg heller om etter en brukt ;)

Billige roterende er ofte fullt brukbare når man kommer opp i tusenlappen, men da må man jo gjerne investere i nye kjemikalier også :p

Lenke til kommentar

Aiai ... ser at denne har forsvunnet fra mine innlegg. :o

 

Noen som har begynt på "vårvasken" her? Nå som det er godt og varmt ute, og ikke fryser til.

 

Har 2 spørsmål til guruene her inne:

- Hvilken poleringsmaskin og polish med høy cut anbefales til under 1000-lappen? Dette er til min gamle golf, og områdene det gjelder er pusset med 2500-papir. Trenger ikke å være state of the art, har sett litt på den fra 3M som selges i billakkforretninger. :)

- Hvilken "voks på sprøyteflaske" som jeg kaller det, fungerer bra? Dette er til far min sin bil, jeg pleier alltid å vaske den i selvvasken når jeg låner den (hater å kjøre skitten bil) og tenkte det kunne vært greit med noe man bare sprøytet på etter man har tørket den (A la Quick Detailer).

 

:)

Lenke til kommentar
Aiai ... ser at denne har forsvunnet fra mine innlegg. :o

 

Noen som har begynt på "vårvasken" her? Nå som det er godt og varmt ute, og ikke fryser til.

 

Har 2 spørsmål til guruene her inne:

- Hvilken poleringsmaskin og polish med høy cut anbefales til under 1000-lappen? Dette er til min gamle golf, og områdene det gjelder er pusset med 2500-papir. Trenger ikke å være state of the art, har sett litt på den fra 3M som selges i billakkforretninger. :)

- Hvilken "voks på sprøyteflaske" som jeg kaller det, fungerer bra? Dette er til far min sin bil, jeg pleier alltid å vaske den i selvvasken når jeg låner den (hater å kjøre skitten bil) og tenkte det kunne vært greit med noe man bare sprøytet på etter man har tørket den (A la Quick Detailer).

 

:)

 

Mekonomen pleier å ha en grei maskin til rundt en høvding, husker ikke hva den heter. Kan høre med en "bilpleiebror" som jobber i Torshov om de har noen greie maskiner til den prisen oxo..

 

Jeg selger 3M sine polisher og lakkrens, og det er veldig bra saker som ikke koster allverden. Fast Cut Plus tar 2500-matte områder lett og kjapt, men burde følges opp av en finere polish på finere pad for å ta kjørespor.

 

"Sprayfavorittene" mine er NXT Spray wax som "vokserstatning," og Ultimate Quick Detailer hvis jeg skal bruke den til polert bil. Den siste beader helt sinnsykt og holder nesten like lenge som NXT Spray wax.

Lenke til kommentar

Har selv en polermaskin fra Mekonomen. Dura-Pro, mener den kostet 500-800kr og er en av de bedre av de billige som jeg har prøvd.

Men er ikke akkurat noe proff maskin slik, som flex, metabo osv. Så hvis man skal jobbe mye med å fjerne dype riper på hard lakk må man gå til innkjøp av noe kraftigere.

Lenke til kommentar
Har selv en polermaskin fra Mekonomen. Dura-Pro, mener den kostet 500-800kr og er en av de bedre av de billige som jeg har prøvd.

Men er ikke akkurat noe proff maskin slik, som flex, metabo osv. Så hvis man skal jobbe mye med å fjerne dype riper på hard lakk må man gå til innkjøp av noe kraftigere.

 

Dura-pro var det ja, takk Dennis :)

Lenke til kommentar

Nå er vel bare roterende maskiner gode nok til å ta

"grove" riper på hard lakk?

Min personlige erfaring, det går med DA også, men MYE mer jobb..

 

Selv har jeg en DA-maskin, Meguiars G220, og knallfornøyd til mitt bruk :)

 

Lurer nå på å kjøpe en billig maskin til rein polish/wax, og vurderer

Biltema`s doble DA til 200 kroner..

De går hver sin vei, noe jeg ser som en fordel :)

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Nå er vel bare roterende maskiner gode nok til å ta

"grove" riper på hard lakk?

Min personlige erfaring, det går med DA også, men MYE mer jobb..

 

Selv har jeg en DA-maskin, Meguiars G220, og knallfornøyd til mitt bruk :)

 

Lurer nå på å kjøpe en billig maskin til rein polish/wax, og vurderer

Biltema`s doble DA til 200 kroner..

De går hver sin vei, noe jeg ser som en fordel :)

 

Innspill?

 

En god DA med riktig kjemi fjerner også grove riper, men det tar jo en evighet hvis lakken er hard ;)

Spør du meg er den Cyclo-kopien til Biltema bortkastede penger. Legg voks for hånd, det er uansett best :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...