Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håhå, handlet litt småkjafs på BilXtra idag.. :)

 

 

Oscillerende poleringsmaskin fra TurtleWAX, PlastX, NXT All Metal Polish og småtteri som tepperens, vindusrens og interiørrens.

 

Nu blir det fart i sakene! Spent på å se hvilke underverker All Metal Polishen kan gjøre med topplokket på motoren...

Lenke til kommentar
Håhå, handlet litt småkjafs på BilXtra idag.. :)

 

 

Oscillerende poleringsmaskin fra TurtleWAX, PlastX, NXT All Metal Polish og småtteri som tepperens, vindusrens og interiørrens.

 

Nu blir det fart i sakene! Spent på å se hvilke underverker All Metal Polishen kan gjøre med topplokket på motoren...

 

Hvilken All Metal er det du har kjøpt? All Metal Polish (beige boks) er "sterkest," mens NXT All Metal Polysh (blå/grønn boks) gir mest blankhet og beskyttelse til metall som er "greit nok" fra før av...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg lest hvert eneste ord i denne tråden og gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å vedlikehold min "nye" to år gamle Mondeo. Fargen er panther black og lakken ser så vidt jeg kan bedømme fortsatt bra ut. Virker som forrige eier har vært ok med vedlikeholdet for det beader bra. Den har dessverre et par dype steinsprutskader som det nok blir litt jobb med å reparere.

 

Bilen er en titanium-utgave som har en del galvaniserte plastdetaljer (sølvgrå) innvendig. Er det noe produkt som egner spesielt til dette?

Lenke til kommentar
Skal jeg la lakkrensen tørke og "polere" den av eller skal jeg bare polere med wax over lakkrensen?

 

Ingen som vet, holder på nå og er straks ferdig med å påføre lakkrensen ;).

 

Lakkrens og polish uten voks skal ikke tørke nei, det skal poleres av med en gang.

Kun voks og sealer som skal herde på lakken.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg skal kjøpe: roterende poleringsmaskin, pads og compund (rubbing på nynorsk? :p ) til å fjerne 2500 sliperiper. Helst under 1500 for alt, gjerne under 1000 (litt lite kanskje :p), noen forslag?

 

1500 er også litt lite egentlig... men tror du kan komme unna med det.

Maskin koster ikke allverden. Biltema's er grei, noen hundrelapper.

Så trenger du poleringpad og ullpad, da kan du ikke bruke Biltema-utgavene siden disse er ubrukelige. De rimeligste som er brukbare (f.eks Metabo) koster i underkant av 150,-/stk

Så trenger du en effektiv lakkrens hed høy cut som du jobber inn med ullpad for å fjerne slipesonen, og så polish med relativt lav cut som du jobber med poleringspad for å fjerne kjørespor og hologrammer.

Lenke til kommentar
Takker for utfyllende svar! ;)

 

Hvilke pads og compund anbefaler du?

 

Skulle helst anbefalt Meg's MG105 og MG80, men det blir fort dyrt...

Men scandicshine tror jeg har noen "småflasker" med bra rens og polish, samt at de har Lake Country Pads som enkle og rimelige pads, enda billigere enn Metabo faktisk.

 

Sjekk på detailersclub.no etter hvilke rimelige rens + polish-produkter fra scandicshine som er bra, der er det mange som bruker f.eks Scholl, Optimum osv. Jeg har ikke testet noen av disse selv, så jeg må unnlate å uttale meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...