Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Åssen frontfanger er det? R-32ish?

 

__

 

 

Hvordan bør jeg gjøre første vask/polering med nylakkert bil? Jeg har litt forskjellig liggende, Meguiars Gold Class bilsjampo; NXT Wax og Autoglym Resin Polish og mye annet rart - men kan selvfølgelig handle noe som er bedre egnet hvis det trengs. :)

 

Virker som en fin kombo du har kjøpt: Vask med Gold Class, så AG SRP med NXT over seg blir bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knallbra tråd.

 

Er nybegynner på feltet, kjøpte nettopp min første bil (1995 Honda Civic 1.6i). Lakken har sett sine bedre dager, steinsprutskader her og der og noen riper på høyre side. Ser ut som det er en god stund siden bilen har blitt polert også. Derfor tenkte jeg å teste Meguiar's Scratch X i forkant, med håp om at det vil bli litt bedre.

 

Tenkte også å kjøpe et claysett, etter å ha sett all skryten her. Hvordan skal dette påføres, og bør det brukes over hele bilen?

Lenke til kommentar
Knallbra tråd.

 

Er nybegynner på feltet, kjøpte nettopp min første bil (1995 Honda Civic 1.6i). Lakken har sett sine bedre dager, steinsprutskader her og der og noen riper på høyre side. Ser ut som det er en god stund siden bilen har blitt polert også. Derfor tenkte jeg å teste Meguiar's Scratch X i forkant, med håp om at det vil bli litt bedre.

 

Tenkte også å kjøpe et claysett, etter å ha sett all skryten her. Hvordan skal dette påføres, og bør det brukes over hele bilen?

 

Lite du får gjort med riper og swirls uten maskin dessverre, men ScratchX etterfulgt av f.eks Body Scrub og NXT Techwax blir blankt. Clay bruker du før du polerer noe i hele tatt, og skal brukes på hele bilen.

Lenke til kommentar

Kor mykje du vil ta bestem du sjølv, det blir etter behov. Eg har behov for det hovudsakleg på sidene, mindre på panseret f.eks. Det er ganske lett faktisk.

 

Du vasker bilen som normalt og tørker av. Ta ut clayklatten og riv av ein bit som du knar godt så det er fin å jobbe med. Deretter knar du den flat.

Så spruter du litt Quick Detailer på området du skal claye og tørker av med ein microfiberklut. Så tar du clayklumpen og drar fram og tilbake over der du har brukt QD. I byrjinga vil du kjenne at det lugger litt. Etter nokre drag fram og tilbake går det glatt og fint. Kjenn etter at du har fått vekk alt med fingrene, sprut på litt QD og tørk av.

Lenke til kommentar
Kor mykje du vil ta bestem du sjølv, det blir etter behov. Eg har behov for det hovudsakleg på sidene, mindre på panseret f.eks. Det er ganske lett faktisk.

 

Du vasker bilen som normalt og tørker av. Ta ut clayklatten og riv av ein bit som du knar godt så det er fin å jobbe med. Deretter knar du den flat.

Så spruter du litt Quick Detailer på området du skal claye og tørker av med ein microfiberklut. Så tar du clayklumpen og drar fram og tilbake over der du har brukt QD. I byrjinga vil du kjenne at det lugger litt. Etter nokre drag fram og tilbake går det glatt og fint. Kjenn etter at du har fått vekk alt med fingrene, sprut på litt QD og tørk av.

 

Tørker du av etter QD før clay? Tipset er å gi clayen mest mulig "lube", slik at den ikke riper.

Lenke til kommentar
Proxes: Var det jeg også trodde. Men etter jeg har hatt på clay, skal jeg da spraye på mer QD og deretter tørke av alt med MF?

 

Først: kjenn på lakken din. Er den ru eller føles den som glass? Etter clay vil den nemlig føles som glass. Det første du gjør er å forme clayen slik at den får en stor overflate. Så sprayer du QD på den og på lakken. Bruk rikelig med QD, men ikke for mye. Så fører du clayen lett fram og tilbake. Da kjenner du at den jobber med å ta bort skitt. Spray videre på QD hvis lakken blir tørr. Når clayen glir lett fram og tilbake, er du som regel ferdig med panelet. Kjenn med handa(forsiktig) Etter du har clayet, er det lurt å vaske bilen en gang til for å få vekk alle rester. Start forresten med clay fra topp til bunn, og kna den hvis den blir skitten underveis.

Lenke til kommentar
Meg`s sin Quik Detailer er knall, fin til å tørke av støv og slikt med, eller å friske opp etter vask :)

 

Takk :)

 

Har spurt her før, men kan ikke huske å ha fått noe svar:

 

Det svarte dashbordet mitt er alt for "shiny" og reflekterende. Får jeg sol på det ser jeg hele dashen i frontruta. Finnes det et godt produkt for å eliminiere dette problemet?

Lenke til kommentar
Meg`s sin Quik Detailer er knall, fin til å tørke av støv og slikt med, eller å friske opp etter vask :)

 

Takk :)

 

Har spurt her før, men kan ikke huske å ha fått noe svar:

 

Det svarte dashbordet mitt er alt for "shiny" og reflekterende. Får jeg sol på det ser jeg hele dashen i frontruta. Finnes det et godt produkt for å eliminiere dette problemet?

 

Jeg digger Optimum Protectant. Den finner du på Scandic Shine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...