Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg en idè som kan kanskje gjøre dette med fraktprisene fra AG mye bedre.

1. Man oppretter en konto hos JetCarrier

2. Bestiller fra AG til mailboksen hos JetCarrier (ofte gratis innlandsfrakt over $75)

3. JetCarrier sender deg pakka billing og fortolling er inkludert i prisen (du betaler bare 25% mva av varens verdi i tillegg, samt eventuell toll.)

..tror dette kan få fraktprisen betraktelig ned

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Orignal lakk. Altså den lakken de la på på fabrikken.

Omlakkerte flater er som regel mykere.

Bare av ren nysgjerrighet, men hva er det som skiller orginal-lakken fra den lakken man får hos lakkverksteder? Er det kjipere kvalitet på lakken eller noe slikt?

Tviler ikke på at det stemmer altså, jeg bare lurer. :)

Billakk var jo oljebasert før. Nå for tiden er den vannbasert. Men det som har skjedd, er at oljebasert billakk har byttet navn til industrilakk. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror de bruker en mellomting på bilfabrikkene, mens lakkverkstedet må holde seg til vannbasert (klart det er oljer i denne også, men ikke like mye).

Iallefall så er den orginale lakken tynnere, men hardere enn lakken som man får på lakkverksteder. Merker stor forskjell på bilen min, der deler av den er omlakkert og andre ikke. Den orginale lakken er hard, og vanskelig å få riper i, mens den omlakkerte får riper kjempefort.

På bilfabrikkene så får jo lakken herdet ordentlig også, i et klinisk rent miljø. Rette temperaturer osv. Mange faktorer spiller inn, men forskjellen merker man!

Lenke til kommentar

Hva synes folk om denne comboen?

Menzerna Intensive Polish PO 91E

Menzerna Nano Polish PO 106FF

Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0

Topper smørja med Meguiars NXG Wax.

Vil egentlig ha Super Intensive, men AG er utsolgt. Skal bestille sammen med en annen fra forumet så har ikke tid til å vente.

Behøver jeg egen lakkcleaner, eller holder Intensive Polish?

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Hva synes folk om denne comboen?

Menzerna Intensive Polish PO 91E

http://www.autogeek.net/german-deep-gloss-combo.html

Topper smørja med Meguiars NXG Wax.

Vil egentlig ha Super Intensive, men AG er utsolgt. Skal bestille sammen med en annen fra forumet så har ikke tid til å vente.

Behøver jeg egen lakkcleaner, eller holder Intensive Polish?

Uslåelig kombo det der, hvis du ikke har dype riper da. Men jeg ville ikke lagt NXT Wax over Deep Gloss Paint Sealant. La den leke alene;)

Vurder SIP istedet for IP. Du merker stooor forskjell.

Lenke til kommentar

Dype riper må tas med Powergloss, eventuelt veldig mange pass med SIP. Men for dype riper kan ikke taes. Hvis ripen f.eks er gjennom klarlakken, kan man ikke fjerne klarlakken for å fjerne ripa.

Men det går jo ann å "runde" av innerkantene på ripa.

IP er som sagt en god polish til sitt bruk, altså omlakkerte biler. Men på biler med orginallakk, fungerer den ikke bra. Brukte IP på en Mercedes med chemclear. Det var som om jeg polerte med kremfløte. :p

PowerGloss

SIP

106

Dette er egentlig alt du trenger.

Legg til Sonusputer og en ullpute, så er det komplett! :)

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Er det mulig å bruke Bosch sin PEX 270 AE eksetersliper som polermaskin?

PEX270AE

Den leveres med en 150mm borrelås disk, jeg har nemlig en slik stående og hvis den kunne brukes hadde det vært flott:)

Eller blir den altfor svak kanskje? (270watt bare)

Alternativet er å kjøpe den "vinkelsliper" varianten Biltema har til 499,-, den er 1200w i normal tvilsom Biltema kvalitet ville jeg tro..

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Sånn, da ble det ett fint kompromiss - jeg vokset mammas bil etter at hun selv hadde vasket den, og hun betalte voksen :D

Selv om det ble brukt gammel turtlewax-såpe blandet på slump med en kjip svamp av værste sort, ble resultatet til slutt helt ok. Men tror jeg må investere i mikrofiberkluter til å tørke av voksen med, random håndklær gir litt varierende resultat :p

Lenke til kommentar

Takk for rask respons:)

Uansett verdt et forsøk, går det smådårlig så får jeg bare skaffe noe kraftigere, padsene er vel "universale" sånn sett.

Men jeg sitter å kikker på disse Lake Country 6,5" fra scandicshine.no, er det borrelås på disse?

Ser det står at den blå brueks til påføring av voksen, forsåvidt det samme på den hvite, men hvem av de burde brukes når man skal fjerne belegget igjen?

Og bruker man ikke noe utenpå putene? (hette?)

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Borrelås på de aller fleste pads, bortsett fra The EDGE pads, men disse bør du ikke bry deg om.

Lake Country eller Sonus Pads er meget gode.

Når du polerer med vanlig polermiddel(polish), jobber du middelet inn i lakken, og fjerner det som er til overs med microfiberklut.

Skal du vokse, legger du på med en fiiin pute, og fjerner som regel for hånd med microfiberklut. Men som du sier, så finnes det microfiberhetter, såkalte Bonnets, som du kan fjerne voks med. Men det er mest kos å legge på og fjerne voks for hånd. :)

Maskinen bruker du mest når du skal korrigere, fjerne riper, oksidasjon og lignende.

Lenke til kommentar

Meguiars Detailing Clay (Mild)

2 stk Dispensing Pump

2 stk Meguiars Shampoo Plus

Meguiars Microfibre Wash Mitt

Meguiars Slide Lock Detail Brush

Meguiars All Surface Interior Brush

Meguiars Glass Cleaner Concentrate Bottle

Standard Sprayer

Meguiars All Purpose Cleaner Bottle

Standard Sprayer

Meguiars Glass Cleaner Concentrate

Meguiars Pouring Spout

Meguiars All Purpose Cleaner

Meguiars Pouring Spout

Poorboys Natty's Paste Wax

Menzerna Finishing Touch Glaze

Poorboys EX Sealant with Carnauba

Hva tror dere?

Er litt til meg og litt til en kompis ;)

Edit: Vi skal ha hver vår G220 med Advanced kit også da ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Bestiller meg dette snadderet fra Autogeek.net nå. Noen innvendinger/forslag? Noe mer jeg trenger? :)

Menzerna Power Gloss Compound S34A

Menzerna Super Intensive Polish PO 83

Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0

Cyclo Premium White Foam Pad 2 pack

Cyclo Premium Green Foam Pad 2 pack

Cyclo Premium Orange Foam Pad 2 pack

Cyclo Premium Yellow Cutting 2 pack

P21S Windshield Washer Booster (Litt usikker her, finnes det bedre alternativer?)

Black WOW Exterior Trim Restorer

Cobra Guzzler & Guzzler HD Waffle Weave Towel Combo

--

Leter etter en skikkelig glasspolish, forslag?

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...