Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde min første vask her om dagen med noko anna enn Biltema-svamper (brukte riktignok Autoglym óg den gang).

Amazing Roll Off, Megiuars NXT Car Wash, bøtte med grit guard, The Schmitt, Meguiar's Water Magnet og ein høgtrykkspylar.

Har og Meguiar's wash mitt liggande, men tenkte eg skulle byrje med The Scmitt sidan den var så godt omtalt her inne.

Ikkje noko omfattande jobb, men det er ein begynnelse. Eg fekk nokre erfaringar og planar for framtida.

- Bilen har lyst på ein god omgang med clay, spesielt nede, panseret var veldig glatt og fint, kjente ikkje nokre prikkar der

- Kunne tenkt meg å polert vekk swirls og riper

- Det er ikkje lurt å velte såpebøtta med slangen til høgtrykkspylaren

- Bilen vart blank og fin :D

Timinga var ganske bra og, 15 grader og overskya, akkurat når eg hadde tørka ferdig med Water Magnet kom sola fram for å hjelpe til med inspeksjonen. Så reiste eg på golfbanen nokre timar seinare, det inkluderer ein køyretur over støvete grusvei, når eg kom heim låg det eit lag støv på lakken.

Vil polering og voks være med på å forhindre at støv legg seg? Er det lurt å spyle av bilen nokre ganger i løpet av veka? Eg har eit litt meir utfordrande miljø her ute på landet enn byfolket, så det er ikkje noko eg kan unngå, men må gjere det beste ut av det.

Lenke til kommentar

For de av dere som måtte være interessert i slikt, har jeg startet litt på en tråd om butikker med bilpleie her. Trenger tips, erfaringer og lignende.

Erfaringer kan postes i tråden, mens tips og slikt helst skal sendes på PM til meg, så skal jeg se på det.

Lenke til kommentar
Vil polering og voks være med på å forhindre at støv legg seg? Er det lurt å spyle av bilen nokre ganger i løpet av veka? Eg har eit litt meir utfordrande miljø her ute på landet enn byfolket, så det er ikkje noko eg kan unngå, men må gjere det beste ut av det.

Vanskelig å hindre støv/pollen å legge seg på bilen. Bilen blir antistatisk i en liten periode etter polering men det er ikke nok for å hindre det. Har man polert og vokset, trengs det bare å spyle bilen da vannet i teorien skal bare renne av. Viktig at man tørker bilen der vann legger seg.

Jeg vil påstå at miljøet i byen er like utfordrende som på landet. Her i Oslo har vi tydeligvis kvotert inn for mange måker/duer, trær drøsser faenskap over alt og vi har greit med svevestøv som legger seg over alt.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Riktig, men det vil vel være lettare å spyle av når bilen er voksa. Meiner eg har lese at ein ikkje bør spyle for mykje på ein bil som er voksa sidan den vil bli spylt heilt vekk, stemmer det?

Har litt måker her og, men dei held seg stort sett langs fjorden, duer slepp eg heldigvis. Sånn sett er det fint å bu her ute ja.

Har lurt på om eg skulle male listene på bilen, det er lett, gjev eit greit resultat og varer lenge. Men eg trur eg skal prøve ein detailing sak først og sjå kor lenge den held. Har litt igjen på ei Autoglym Auto Detailer-flaske eller nok sånt. Kva er det absolutt beste til å friske opp lister med som ikkje kostar så alt for mykje?

Lenke til kommentar

Har dere sovnet helt eller? :dontgetit:

Noen av dere som har erfaringer med polering av BMW? Skal polere min 5-serie (E39) en gang til uka tenker jeg, men er litt usikker på hva jeg kan forvente av resultater. Den har endel vaskeriper fra tidligere, men stort sett er det kun vaskeriper, og ikke så mye andre riper som skal fjernes.

Har en grønn og svart CCS-pad, samt at jeg har bestilt gul, hvit og orange. Har en flaske Mirror Glaze #83. Det skal brukes på en G220.

Noen formeninger om jeg faktisk kommer til å få resultater? :p

Lenke til kommentar

Du trenger kanskje et større utvalg i polish? En litt mer aggressiv før glaze'n?

En annen ting: Hva bruker man disse bonnet'ene til? De følger med i CCS kits og er laget av microfiber, og det virker som de skal tres utenpå putene eller noe. Men når bruker man dem liksom?

Var det forresten en stor operasjon å sette på en 3,5" backing plate (scandicshine) på billig poleringsmaskin (biltema/best osv.)?

Lenke til kommentar

Ikke sovnet, bare jobbet :p

MG #83 er etter min mening en god og allsidig polish, og det er fint mulig å gå rett til voks etterpå.

Etter hva jeg har forstått har BMW veldig forskjellig hardhet på klarlakken. Men generelt skal visst de lyse være harde og de mørke være myke. Men så er det igjen unntak.

Jeg tror jeg ville ha brukt Orange eller hvit CCS og MG#83. Prøv med hvit først, det kan fungere ganske bra. Så lenge det ikke er mer enn vaskeriper, kan du vel forvente deg et 100% resultat ;)

MicrofiberBonnets settes utenpå pads, gjerne de mykeste. Disse brukes til å fjerne voks. De er ikke et must etter min mening.

Backingplates er forresten lett å bytte. Tar 5sek, selvfølgelig avhengig av hvor fort du skrur;)

Lenke til kommentar

Det var ett stort feilgrep å vaske grundig/vokse astraen min :( Brukte meguair nxt vask og voks. Selvsagt ble resultatet fint, og jeg oppnådde det jeg ville, irritere mamma med finere lakk enn på astraen hennes :D nå har jeg fått beskjed om å hjelpe henne med å vokse bilen hennes :/

Lenke til kommentar

Hehe, standard det der.

"Ja, da tar du min i morgen da?"

Rs125, får prøve det. Håper jeg får korrigert noe. En kompis prøvde, men var ikke helt fornøyd. Også han har svart BMW. Han brukte riktig nok Meguiar's pads, og da kun polishing pad.

Får se om jeg får bedre resultater. Håper det.

Men en annen ting, på bilen min nå er det endel små flekker, som kan se litt ut som det man får etter at man har vokset bilen, men ikke tørket av. Kan det være at det er voksen som har blitt løst opp av sterk såpe, eventuelt at quik detailer på et punkt har gått litt galt?

Skal avfette og vaske bilen med NXT i morgen, den er vel litt sterkere enn hva Soft gel wash er. Voksen må jo uansett av, så kan like godt prøve å se om det hjelper nå.

Synes best/bare i direktelys, enten det er sol eller kunstig lys.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Da var første pakka kommet :)

Varene:

Pro Detailing Clay (Mild)

Gold Class Bug and Tar Remover

High Gloss Hot Shine Tire Gel

NXT Generation Spray Wax

NXT Generation Cockpit Shine

NXT Generation Speed Detailer

Hot Rims Aluminium Wheel Cleaner

5 Gallon Pro Wash Bucket med Grit Gard

16 oz. #21 Synthetic Sealant

#34 Final Inspection

Water Magnet

Supreme Shine Microfiber Towel

6 stk Cobra Indigo Micrfiber Polishing Cloth

3 stk Cobra 460 Chenille Wash Mit (bestilte Meguiar´s wash mit, men fikk Cobra fordi det var tomt)

Tenker nå på ny bestiling allerede :)

Må ha en maskin nå, så tenker på denne..

Noen som har noen erfaring, eller tips om noe annet?

Tenkte kanskje jeg kunne kjøpe en pakke nå som de har Memorial Day sale på Autogeek, så lurer da på hvem pakke om noen har sett de?

Lenke til kommentar

Om du skulle kjøpe den maskinen må du også kjøpe en omformer, som tåler litt kapasitet, og det kan vel fort vekk koste 800,- i Norge.

Ville heller vurdert å kjøpe G220 fra Storbritannia, da slipper du å gjøre annet enn å kjøpe reiseadapter til en slikk og ingenting fra Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...