Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er den store forskjellen på Meg's Quick Detailer og NXT Speed Detailer?

 

Så på noen reklame/opplysningsfilmer for Meg's nå, og det virket som at de brukte Quick Detailer'n uten å vaske bilen først!?

 

:blink:

 

Bruker selv Quik Detailer etter vask (også etter voksing.) Tørker av med mikrofiberklut.

Lenke til kommentar

Okay, er enkelt og greit noe jeg kan gå over med etter vask altså. Regnet ikke med noe annet heller. :)

 

Hvor får man forresten tak i bøtter med "Grit Guard"? Har ikke klart å finne noen steder de selger det enda, alle bare rister på hodet. Klarer folk seg her stort sett uten det eller?

Lenke til kommentar

Aldri brukt Grit Guard selv, men de selges på Autogeek.net og Scandischine.no :)

 

Kom forøvrig over to svært imponerende videoklipp. Se og nyt!

 

Her har de shinet halve bilen, og andre siden er slik som den var når de kjøpte den! :wow:

 

 

Voks fra firmaet "Mother`s", noen som vet hvilken type? :dribble:

 

Endret av Mompen
Lenke til kommentar
Jotun -

 

Ta noen "etter"-bilder av bilen da vel :)

 

 

Du sier noe....

 

Nå står bilen utendørs, og det begynner jo å bli snart to dager siden eg tok den nå...

 

Får se hvis finværet holder seg... Var såpass sliten og lei etter pleien at eg faktisk nøyde meg med å nyte synet og skrytet fra kona ;)

Lenke til kommentar

Idag har jeg polert en 2004 Mercedes-Benz E-klasse. Det tok tid, og effekten var ikke helt rå synes jeg men jeg legger ut FØR og ETTER bilder likevel. Resultatet var helt strøkent hvertfall. Gøy å gnikke på en så stilig bil!

 

Bilen hadde veldig mye asfaltflekker rundt hjulbuene, og bar preg av motorveikøring i regnvær (møkkstriper langs sidene og oppover panseret). Felgene var ganske sølete også. Det var en ganske stygg ripe på ene hjulbuen.

 

post-157472-1209937111_thumb.jpg

 

Ripa

 

post-157472-1209937335_thumb.jpg

 

post-157472-1209936913_thumb.jpg

 

post-157472-1209936483_thumb.jpg

 

 

Jeg avfettet hjul, clayet et par timer og gav bilen en runde med maskin og Wolfgang Finishing Glaze. Brukte Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner for hånd der jeg ikke kom til. Deretter fikk den en runde med Poorboys Carnuba. Ripa fikk Wolfgang Total Swirl Remover på aggressiv pad, Finishing Glaze, lakkrens (Meguiars) og voks. Vinduene fikk Autoglym Fast Glass. Interiøret ble støvsugd og vasket med Autoglym Interior Shampoo. Dekkene fikk Giovanni Tire Gel og felgene Autoglym Alloy Wheel Seal. Gulvmattene i bilen fikk Amazing Roll-Off. Jobben tok cirka seks timer tror jeg. Resultat:

 

post-157472-1209937393_thumb.jpg

 

post-157472-1209937475_thumb.jpg

 

post-157472-1209937578_thumb.jpg

 

post-157472-1209937804_thumb.jpg

 

Nye Mercedes'er har keramisk klarlakk eller noe. Den er hvertfall steinhard, men ripa ble så og si borte etter mye arbeid. Brukte nok en halvtimes tid på 20 cm2 tror jeg.

 

post-157472-1209937979_thumb.jpg

 

Det er vanskelig å få til bra bilder og WOW-følelsen med slike biler (ny sølvfarge), men som sagt ble resultatet strøkent og flakes'a syntes skikkelig godt selv om bildene viser det dårlig.

Lenke til kommentar

Hei dere proffer.

 

Jeg er ny her, og har nå lest nesten alle 35 sider med innlegg. Jeg skjønner vel etterhvert at min "bilpeleie" heller mer i retning av mishandling, med Turtle- og Biltema-produkter.

 

Jeg kommer til å kjøpe noen produkter i tråd med det dere kan anbefale. Jeg har kort vei til den lokale BilExtra'n, og flere av Meguiars produkter har jeg sett i hylla der. Jeg vil ikke bruke en mindre formue, men det som anses som minimum for å få bilene opp på et akseptabelt nivå. Bilene skal tross alt brukes, og ikke på utstilling. Men pene bør de være.

 

Kan noen gi meg en kort oversikt over hva jeg bør ha, og i hvilken rekkefølge ting bør gjøres? Har nettopp kjøpt en DA-maskin fra biltema, før jeg visste bedre etter å ha lest her. Burde vel helst hatt en med bare ett hode. Den er bare testet fort en gang på panseret.

 

Bil 1:

Opel Vectra B stv. '98, mørkegrønn met. (Jungle-green) Endel vaskestriper (swirls?) og litt matt her og der. Begynner å bli en del småriper, bl.a. fra katta som sklir litt (hæ... drittkatte, men unga liker dyret). Det er som sandpapir under listene på siden, og mange små svarte prikker ellers.

 

Bil 2:

Seat Alhambra (samme som VW Sharan) '05, rød. Begynner å bli noen swirls her også, men har fått bort de fleste svarte prikkene, men noen sitter godt fortsatt.

 

Håper på hjelp, hilsen en amatør som gjerne vil bli bedre.

Lenke til kommentar

Høres ut som det kan være greit å få shine opp et par biler her ja :)

 

Jeg har jobbet mye med Meguiar´s, så det jeg kjenner best og kan annbefale.

 

Rekkefølge:

Avfetting

Steam eller høytrykk

"Smøring" og clay (tar sandpapiret du han i lakken for øyebliket)

Vask med en god shampo

Hageslange eller myk stråle på høytrykk for å få av såpa

Lakkrens (fjerner mye riper etter katter og svamper), og henter fram farge igjen

Polering

Voksing

 

Jeg ville begynt med en ordentlig avfetting (Noen her som har navn på noen bra? Hadde bare en på 200liters fat der jeg jobba, så husker ikke navnet på den jeg brukte der)

Steam om du har det tilgjengelig (dampvask uten noe høytrykk)

 

Så er det å bruke Meguiar´s Clay, kanskje både grov og mild.

Ta det værste med grov Clay, så mild nederst og bare mild på resten av bilen.

Husk "smøring" for mindre friksjon mot lakken.

Der kan du bruke f.eks Meguiars Mirror Glaze #34 Final Inspection eller Clay Lubrcant fra Pinnacle (ingen egen erfaring med den siste, men er visst mer beregnet for Clay etter hva jeg har hørt..

 

En god shampo (gjerne Meguiar´s der også) og noen bøtter med varmt vann til å vaske bilen med for å fjerne rester etter Clay og drit som sitter på lakken før rens.

 

Lakkrens må du nesten bare se hva du tør, men kan være fordel med enkelthodet med trinnløs hastighet..

Lavt turtall (ca. 1 000 RPM for å smøre ut, høyere turtall 2 500-3 500 RPM for å jobbe med.

Mild eller mellomgrov rens om du er fersk (noe jeg skjønte du var enda)

Tar litt lengre tid å jobbe med den milde, men du brenner eller drar ikke av lakken så lett.

Meguiars har fra mild til grov rens: #2 Fine cut, #1 Medium cut og #4 Heavy cut for å se litt på det som er lett å forstå :)

 

Polish: Meguiars Mirror Glaze #3 Pro Machine Glaze er fin for tohodet poleringsmaskin :)

 

Hva gjelder voks må du nesten se hva du skal ha den til.

Vil du ha en blank og fin bil (må gjerne tas litt oftere), eller skal du ha en beskyttenede voks som holder en stund?

Påføres med samme maskin som polishen :)

 

Enkelthode med trinnløs hastighet er ikke dyrt om du bare skal en som skal brukes to ganger i året (Europris, Biltema eller lignende)

 

 

Hold ikke maskinen med rens stille, men i stadig bevegelse for å unngå at lakken brenner seg :)

 

Edit: Swirls er vaskeriper ja :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Slenger ut et bilde av hvordan bilen ser ut etter å ha vært en tur innom BoS i forrige uke. Tok bildet etter vask i dag.

Skal gjøre alt selv heretter.

 

Beklager noe skjeve farger i bildene, men dere ser jo at det er en bil.

 

:)

 

post-50769-1210005861_thumb.jpg

 

post-50769-1210005908_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vask, lakkrens + rubbing, polering, lakkforsegling (varmesak), voks, oppfriskning av gummi og vinyl, no' svart saus de smurte inn dekka med, motorvask og innvendig vask.

 

Lukter nå omtrent nybil inne i bilen, og alt er bare fryd og gammen. De fikk fjernet noen stygge oksidasjonsmerker på panseret, en rekke mindre riper langs dørene (typisk "keying"), samt noen ganske grove riper som så ut til å være fra noe noen hadde dratt av bagasjelokket. Tørte ikke å rubbe selv, har ei heller utstyr til det. Prosessen fram til rubbing uten noe av "kosen" kostet 2700kr. For 300 til fikk jeg motor- og innvendig vask. For en tusing til fikk jeg "full pakke" med lakkforsegling og voks. Ting ballet seg fort på. :wee:

Lenke til kommentar
Hvis man skal gi en annens bil "full pakke" (lakkrens, forsegling og voks + interiør), hvor mye er det vanlig å ta i betaling da?

 

Ikke at jeg vet det, men alltid lurt å inspirere lakken først. Er det slitt,oksidert og full av swirls vet du at det krever mer arbeid. Er det en relativt strøken lakk, er arbeidet enklere og tar mindre tid. Ant. timer teller jo inn. Sikkert vanlig med 2-3000...

Lenke til kommentar

Jeg har polert andres biler bare fordi jeg liker det hittil da, men etterhvert som det baller på seg så bør jeg vel ta litt. 2-3000 hørtes mye ut, men det er greit å få igjen for produktene hvertfall. Jeg antar jeg bruker produkter for i alle fall et par hundre per bil, og jeg bruker mellom seks og åtte timer omtrent per bil. Kanskje mer også hvis den er skikkelig oksidert.

Lenke til kommentar

Synes ikke 2000-3000kr høres mye ut. De fleste som bryr seg litt om bilen sin vil nok finne dette rimelig nok. Det er tross alt snakk om en i første omgang engang-utgift. Om du har en utrolig velgjort bil selv, vil nok det hjelpe veldig på ;)

 

Men selvfølgelig, vennepris er lov :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...