Pluggen Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvis du likte Meguiars rensen, prøv andre produkter derfra, du vil bli positivt overrasket Har jobbet mye med proffserien, men er like fornøyd med det du får kjøpt hos bilrekvisitaforhandlere Uansett så lønner det seg å ikke spare på dette. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Bra writeup Rs125 Apropos beading, etter ca en uke etter full shinings med clay, polering, voks og alt skulle jeg spyle av taket (før vask), og ble mildt sagt overrasket over hvor dårlig beading-effekten var ved brukt av Pinnacle Liquid Souveran (denne ble under full shiningsen påført med maskin (lav RPM, blå pad)). Noen som vet hvorfor? Har vært bra før! (brukte forøvrig Souveran på bakluke, tak og panser, like ille) ser antakelig noen dråper som henger igjen etter Poorboys voksen, på døra Med Pinnacle Liquid Souveran - spylt av taket Med Poorboys Nattys Blue, etter regnvær Endret 18. april 2008 av Mompen Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 En seriøs bilpleier vil aldri levere en jobb uten å beskytte den. Tipper de bruker en polish som beskytter som voks, men det går jo ann å beskytte mer også. JetSeal er kanskje dyr, men er verdt pengene! Du kan jo la en bilpleier gjøre grovjobben, og bare vedlikeholde selv Er jo egentlig dette jeg kunne tenke meg, men de kan jo ikke rubbe uten å vaske godt først... Har tittet på en nesten komplett pakke fra Meguiar.no, selvkomponert fra anbefalninger på førstesiden. Mangler hovedsaklig bare bøtter og vaskevott på den lista. Eneste jeg ikke får gjort er rubbejobben, dermed må jeg ut med 2700kr til Bertel uansett. Når jeg kommer derifra er bilen da rimelig ferdig, bare uten lakkforsegling. Da er det hovedsaklig to produkter jeg trenger for å fullføre, sealant og voks... Har som sagt tittet på en rekke produkter fra Meg's (komplett liste ligger under), men finner ikke en direkte "sealant" der. Bare en mix av polering og en slags sealant i NXT Tech Wax. Duger den når bilen alt er polert, eller blir det ball? Bedre å kjøpe JetSeal i en eller annen bilrekvisitasjappe og kjøre på med Meg's Gold Class Liquid Wax etterpå? Syns det begynner å virke som et fornuftig alternativ, blir jo billigere i og med at jeg regner det blir igjen litt til en omgang neste år og... Er det lett å gjøre noen feil (lage skjolder e.l.) i lakkforseglingsprosessen, noen spesiell teknikk man må bruke? Dermed blir prosessen: Bertel -> Grundig vask, lakkrens, rubbing, polering Jeg, direkte etter Bertel -> Lett vask med f.eks. Meg's Soft Wash Gel for å få vekk evt veistøv etter hjemkjøring, sealant og voks. Høres fornuftig ut? Hvor grundig blir egentlig "hverdagsvasken" etter en slik prosess? Soft Wash Gel for ikke å tære på sealant og voks, eller blir det NXT? Mulig å bruke Soft Wash Gel, Clay og ScrathX uten videre jobbing om lakkforseglingen er inntakt, eller fjerner man den ved bruk av slike produkter? Sistnevnte var selvfølgelig kun om bilen hadde fått noen mindre riper, oksidasjonsflekker e.l.. Dere er til veldig god hjelp, gleder meg til å få shina litt på Mærsj'n. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Rart. LS skal jo være ganske holdbar den. Har du vasket den i mellomtiden da? Ofte kan gjennsittende såperester ødelegge beading. Du kan jo prøve å gå over med en sprayvoks, kanskje denne booster litt;) En seriøs bilpleier vil aldri levere en jobb uten å beskytte den. Tipper de bruker en polish som beskytter som voks, men det går jo ann å beskytte mer også. JetSeal er kanskje dyr, men er verdt pengene! Du kan jo la en bilpleier gjøre grovjobben, og bare vedlikeholde selv Er jo egentlig dette jeg kunne tenke meg, men de kan jo ikke rubbe uten å vaske godt først... Har tittet på en nesten komplett pakke fra Meguiar.no, selvkomponert fra anbefalninger på førstesiden. Mangler hovedsaklig bare bøtter og vaskevott på den lista. Eneste jeg ikke får gjort er rubbejobben, dermed må jeg ut med 2700kr til Bertel uansett. Når jeg kommer derifra er bilen da rimelig ferdig, bare uten lakkforsegling. Da er det hovedsaklig to produkter jeg trenger for å fullføre, sealant og voks... Har som sagt tittet på en rekke produkter fra Meg's (komplett liste ligger under), men finner ikke en direkte "sealant" der. Bare en mix av polering og en slags sealant i NXT Tech Wax. Duger den når bilen alt er polert, eller blir det ball? Bedre å kjøpe JetSeal i en eller annen bilrekvisitasjappe og kjøre på med Meg's Gold Class Liquid Wax etterpå? Syns det begynner å virke som et fornuftig alternativ, blir jo billigere i og med at jeg regner det blir igjen litt til en omgang neste år og... Er det lett å gjøre noen feil (lage skjolder e.l.) i lakkforseglingsprosessen, noen spesiell teknikk man må bruke? Dermed blir prosessen: Bertel -> Grundig vask, lakkrens, rubbing, polering Jeg, direkte etter Bertel -> Lett vask med f.eks. Meg's Soft Wash Gel for å få vekk evt veistøv etter hjemkjøring, sealant og voks. Høres fornuftig ut? Hvor grundig blir egentlig "hverdagsvasken" etter en slik prosess? Soft Wash Gel for ikke å tære på sealant og voks, eller blir det NXT? Mulig å bruke Soft Wash Gel, Clay og ScrathX uten videre jobbing om lakkforseglingen er inntakt, eller fjerner man den ved bruk av slike produkter? Sistnevnte var selvfølgelig kun om bilen hadde fått noen mindre riper, oksidasjonsflekker e.l.. Dere er til veldig god hjelp, gleder meg til å få shina litt på Mærsj'n. Hvor handler du fra? Jegard? Meguiar's MG #21 er lakkforsegling, men tror ikke Jegard fører denne. NXT Wax er en syntetisk voks. Den ligger på grensen mellom voks og lakkforsegling egentlig. Du kan jo spørre gutta på Bertel om du kan få stå der og påføre lakkforsegling. Det er 30min jobb, så de skal være ganske kjipe hvis de ikke lar deg gjøre det. Lakkforsegling er lett å legge på. Bare å legge på, og la den tørke litt, så tar du den av med Microfiberklut. Jeg anbefaler Gold Class Car Wash istedet for Soft Wash Gel. Skummer litt mer, og litt mere glid. Du kan bruke Soft Wash, Gold Class og clay over lakkforsegling/voks. Men Scratch X fjerner voks og lakkforsegling. Vasking vil alltid tære på voksen, men det finnes såper som er midlere. GC Car Wash og Soft Wash er en av disse. Ikke for å forvirre deg, men for å få den ultimate glansen, ville jeg ha valgt Chemical Guys EZ Cream Glaze. Dette er en fiiiin polish som øker glansen. Den kan fint brukes for hånd. Den er spesielt beregnet for å fungere sammen med Chemical Guys Jetseal. JetSeal tilfører dybde og gir klarere glans. Disse er uslåelige sammen. JetSeal har kort herdetid, bare 20min. Det betyr at du kan legge voks over denne allerede etter 20min. Dette kan du også gjøre hos Bertel hvis de lar deg. Til vask hadde jeg valgt Optimum Car Wash. Den er mild og god. Alle disse finner du hos www.scandicshine.no Skal selv shine Mercedes til søndag. Må si jeg gleder meg, Mercedesene har herlig dyp lakk! Endret 18. april 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Takk Har nå endret litt på lista over produkter jeg trenger. Chemical Guys EZ Cream Glaze sier du, polish? Trenger jeg egentlig dette når bilen kommer ferdigpolert fra Bertel da? Uttrykte meg kanskje utydelig i stad, 2700kr er alt fram til og med polering, men ikke lakkforsegling. Ellers skjønner jeg at det er EZ Cream Glaze jeg skal bruke neste gang bilen skal få "full pakke", regner ikke med at jeg trenger noe rubbing da, og dermed kan gjøre hele jobben selv. Siden det er første gangen jeg gjør dette, tror jeg ikke det er aktuelt å stå og gjøre det selv hos Bertel. Bedre å gjøre det i full ro og mak hjemme, uten tidspress på meg. Å vaske over bilen med Gold Class Car Wash etter at jeg kommer hjem koster meg ikke noe, og kan ikke se at det skal bli så ekstremt med møkk på bilen etter en kjøretur på omtrent 8km. I værste fall så kan jeg jo claye og, men etter det må vel bilen være ren nok til å kjøre på med lakkforsegling. Ellers takk for tipset om å stå hos Bertel. Hva slags voks vil du anbefale å legge på toppen av JetSeal? Fungerer Meg's Gold Class Liquid Wax, eller finnes det et alternativ fra CG siden jeg da allerede er inne på den produsenten? Kan bestille det meste av Meg's produkter fra Jegard ja... Tidligere så jeg på meguiar.no, men her var jo prisene faktisk høyere enn Jegard, dessuten så nettsidene ut til å være fra nittitallet. Handler dermed Meguiar produktene fra Jegard. Nå er altså prosessen som følger: Bertel: Samme som før. (Vask, lakkrens, rubbing, polering) Meg: Vask med Gold Class Car Wash, eventuelt clay (er det egentlig nødvendig?), JetSeal, deretter en voks du anbefaler. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Jeg ville brukt NXT Wax, netopp pga. det RS125 sier med at det er en mellomting mellom voks og lakkforseilig Lakkforseiling er etter min mening ikke nødvendig om du vasker og behandler bilen din med jevne mellomrom.. Unntaket er hvis du for gjort det ordentlig proft med varmebehandling og et par års garanti som mange har. Ville heller passet på å polere å vokse bilen da gitt. Evt. lakkrens om nødvendig. Edit: Trenger vel ikke å ha det i dobbelt trykk Endret 19. april 2008 av Pluggen Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 RS125: Har du vært noe borti proffserien fra Meguiars? Har selv jobbet mye med den, men vil gjerne høre litt om hva du syns om den, evt annet fra Meguiars for kanskje å kunne dele litt erfaringer Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Sitter og bestiller noen nye saker. Anbefalinger til hva jeg evt bør ha i tillegg til dette? Har backingplate, 6,5" puter, Wash Mitt, noen kluter etc fra før av. edit: Oppdatert liste edit: Bestilt Endret 19. april 2008 av Mompen Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Okay. Har ikke noe i mot å påføre lakkforsegling, spesielt ikke om den herder på 20 min. Eneste jeg lurer på er om det er lett å få skjolder o.l., om man må påføre i et bestemt mønster e.l.. Slik du beskriver blir det nå altså å vaske bilen etter Bertel, kline på JetSeal og avslutte med NXT Tech Wax. Har jeg forstått folk rett? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Atter en gang har noe/noen vært borti bilen... Liten bulk med hakk i lakken over blinklyset på forskjermen på førersiden. Anyway, er det noen som har et hot tips for å unngå at pollen skal feste seg på bilen? Hvor ofte vasker dere bilen i sommermånedene? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Det som ofte må til er en kjapp runde med høytrykken. Pollen er litt seigt, så setter seg stort sett uansett litt på bilen, men med en skikkelig voksing, evt Nanoformering, så forsvinner det med litt vann Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Vasker en gang i uken, hver tredje uke er det vokspåføring, måtte til med spyl, håndvask, spyl, tørk, voks og Quik Detailer i dag Et lite action-shot Og ett lite refleksjonsbilde. Poorboys Nattys Blue er sålangt min favorittvoks! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 (endret) RS125: Har du vært noe borti proffserien fra Meguiars?Har selv jobbet mye med den, men vil gjerne høre litt om hva du syns om den, evt annet fra Meguiars for kanskje å kunne dele litt erfaringer Jeg hoppet fra Meg's forbruker til Menzerna jeg egentlig, så har ikke så mye erfaring med Mirror Glaze. Har bare prøvd MG# 83 og #21. Synes begge er gode. 83 er en veldig god allrounder, som biter ifra seg litt. 21 gir en veldig god glans, men kan ikke si noe om beskyttelsen. Har også en #16 liggende, men har ikke prøvd den enda. Av de MG produktene jeg har prøvd, så er alle gode. Så det er jo litt rart at jeg ikke har prøvd fler. Men ved det tidspunktet syns jeg MG virket litt forvirrende. Meguiar's er det merket som gjør deg hektet. Mange "må-ha" produkter der, i begge seriene. Dette skal jeg imorgen! Endret 19. april 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hehe, ripete og fæl Kommer nok til å bruke noen timer på den tipper jeg.. Venter spent på bilder, husk før / etter! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg har prøvd meg fram en del, så jeg gir med ikke med Meguiar´s enda Er jo reint moro spør du meg. Plastikk har det ikke vært like mye snakk om ser jeg, så tar med litt av mine erfaringer: Begge produktene nedenfor er fra Meguiars. Til plastikkfangere, lister og lignende har jeg på godt med All Season Dressing før behandlig, for så å tørke over med det etter behandling, så smøre inn med Hyper Dressing, det gir fine lister som varer og er lette å holde reine. Noen som har prøvd Nanoformering, i så fall fra hvem og hva syns dere? Har jobbet en del med dette også, så nysgjerrig på hva dere syns.. Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg trenger en ny vinyl og plastikkdressing som er bra. Jeg har hittil brukt Autoglyms Vinyl and Rubber Care, men på CRXen jeg tok så lagde denne striper i gummilisten rundt vinduet. Det så greit ut, men ikke optimalt. Er Optimum Protectant noe som gir bra resultat og som varer litt? Burde jeg titte på andre? Går snart tom for AG. Kan Optimum Protectant brukes på utvendige lister? Til de gummilistene som er nederst på mange biler bruker jeg Autoglym Bumper Care (grønn snørr). Denne fungerer greit synes jeg, selv om det er litt jobb med å få den helt jevn. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Beklager, men lurer fremdeles. Har planer om å bestille ymse produkter i dag. Slik du (Pluggen) beskriver blir det nå altså å vaske bilen etter Bertel, kline på JetSeal og avslutte med NXT Tech Wax. Har jeg forstått folk rett? Er bare disse to siste produktene jeg trenger å få på plass. Har forstått at JetSeal er tingen, men er usikker på hva jeg skal legge oppå. \\ Satt forøvrig med en liten boks med MB 122 lakk i går og gikk over mindre skavanker som hadde gått helt ned til grunningen. Fant en teknikk som gjorde at jeg fikk fylt igjen ripene/hullene og ei heller fikk noe utenfor. Spisse en fyrstikk, dyppe såvidt i lakk, dra gjennom ripen. Bruke kanten (langsiden) på en annen fyrstikk, legge oppå ripen du har fylt (på tvers) og dra over. Da fikk jeg bort alt som lå utenfor, og det som lå i selve ripen ble igjen. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Jeg bare lurer, men hvor mye voks bruker dere på f.eks en dør? Jeg vokset bilen min for ett par dager siden meg NXG Wax, og måtte legge på 3-4 ganger (La voksen i kryss på padden). Gjorde jobben for hånd. Synes ikke den var så drøy i bruk som jeg hadde trodd. En ting til. Bilen min blir utrolig fort full av støv. Bare timer etter jeg hadde lagt på voksen, var den full av støv. Bare sånn lett støv som man sveiper av med en MF-klut, men allikevel utrolig irriterende. Kunne faktisk skrive "Wash Me", noe som ikke er så utrolig kult. Skulle nesten tro bilen var elektrisk ladet, så mye støv den trekker til seg. Endret 20. april 2008 av Zevs. Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Problemet med støv har jeg også. Svigermor har en vinrød Golf stasjonsvogn som det virker som bare suger det til seg. Den er lakkrenset, polert og forseglet. Ikke hatt på noe voks enda. En runde i gata på ti minutter, så må den vaskes. Og støvet klumper seg i vann, så det hjelper ikke å bare spyle den heller, driten må fjernes med svamp, og deretter må bilen tørkes. Da er den bra til neste ti minutters tur dersom den får stå i garasjen i mellomtiden. En løsning jeg har tenkt på er de der støvtørke-greiene som de bruker på bilene på utstillinger. De er statiske eller antistatiske (forskjellen?) og fjerner visst lett slikt støv. Hvertfall dersom bilen er polert og da har lav friksjon i lakken. Heldigvis har jeg ingenting i mot å vaske bilen da, men jeg liker at resultatet holder lenge nok til at folk legger merke til det hvertfall. Over til noe annet: Har pusset opp bestemors sølvgrå '07 Mazda 3 idag. Og jeg husket før og etter bilder! Forskjellen ble skuffende liten siden bilen er ny og nesten strøken, og sølvgrå i tillegg, men den ble sinnsykt glatt i alle fall. Bilder legges ut så fort jeg finner kabelen til kameraet. Fikk testet Swissvax Cleaner Fluid... Lenke til kommentar
jocborgen Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Slik så altså dagens lille utfordring ut. Tanta til dama driver en Statoil stasjon, så jeg får låne verkstedet der innimellom. Jeg begynte med en vask i automaten (sølvvask), fordi det ikke er manuellvask der. Deretter var det tørk, felgpolish og hjulfornyer, lakkrens (Swissvax), polish (Super Resin) og forsegling (Extra Gloss Protection). Polerte også vinduer, speil og lykteglass med AG Car Glass Polish. Alt tok cirka fem timer og ble gjort for hånd. Biltema maskinen har jeg brukt opp putene til så til jeg får Cyclopads fra Autogeek må den nesten ligge litt. Før jeg begynte syntes jeg bilen så greit ut, den var ikke så aller verst møkkete engang, men den så liksom "død" og kjedelig ut i fargen. Dette er brorparten av det jeg bruker foreløpig. Close-up av en ripe under lykten. Den var intet problem for Swissvax Cleaner Fluid. Etter lakkrens, polish og forsegling greide jeg å få frem metallic-kornene igjen. Bilen har mer "liv" i fargen igjen. Tok med et fra utenfor verkstedet i solen også. Edit: På bildet med metallic-kornene synes de bedre dersom man trykker på bildet og får det opp i full størrelse! Endret 20. april 2008 av jocborgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå